Jump to content

Overgang perlator Osculati kjøkken batteri 3/8 ? Til 22/24 mm. Hvor få tak i det?

Bitteliten

Recommended Posts

I byssa har jeg dette blandebatteriet

https://seatronic.no/osculati-diana-ettgreps-blandebatteri-med-lang-tut

skulle gjerne satt på en sånn strålesamler med dusj. 

https://www.clasohlson.com/no/Stralesamler-med-kuleledd,-for-kjokkenkran,-WatWin-Select/p/41-2817

men…

Osculati perlatoren ser ut til å ha gjenger som er 17,5 mm (3/8). Jeg har kjøpt en utvendig gjengeovergang 18-22 mm men den passer ikke. 

har lett etter 3/8-M22 utvendig overgang uten å lykkes eller en 3/8 utvendig til 24mm innvendig overgang som også kan brukes.

noen tips?

Original perlator Osculati til venstre 

IMG_5590.jpeg.df75644d6c0eba4bd55857d03cda5ee9.jpeg

IMG_5591.jpeg.9d242e07f8f7e8a28f9e5ff6c7314041.jpeg

18-22mm overgang som ikke passer i Osculati batteriet. 
IMG_5593.jpeg.f01d8570360bd34535c7abf8d9b34435.jpeg

IMG_5592.jpeg.f161cd2571727ebc8c4749cd871a369f.jpeg

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Osculati perlatoren ser ut til å ha gjenger som er 17,5 mm (3/8). 

Hvorfor mener du at  de gjengene er 3/8? Har du målt stigningen? Og hvor nøyaktig har du målt diameteren? Hvis målet ditt er riktig tipper jeg at det er 11/16" UNF.

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

har lett etter 3/8-M22 utvendig overgang uten å lykkes eller en 3/8 utvendig til 24mm innvendig overgang som også kan brukes.

Den overgangen du trenger finnes nok ikke. Men lett å lage i en dreiebenk :glimter:

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvorfor mener du at  de gjengene er 3/8? Har du målt stigningen? Og hvor nøyaktig har du målt diameteren? Hvis målet ditt er riktig tipper jeg at det er 11/16" UNF.

Den overgangen du trenger finnes nok ikke. Men lett å lage i en dreiebenk :glimter:

18mm passer ikke. Skyvelær viser 17,5mm. Derfor min antakelse om 3/8😊

Førstefender skrev for 1 time siden:

Spurt nærmeste rørleggerforretning? Har blandet de merkligste gjengetyper opp gjennom åra med arbeid på diverse i båt, men rørlegger`n har alltid funnet løsningen :) 

Det blir da ofte med noen overganger som ikke alltid er like dekorative på et kjøkkenbatteri.

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

18mm passer ikke. Skyvelær viser 17,5mm. Derfor min antakelse om 3/8😊

Ok, skjønner. Men når du skal bestemme en gjengedimensjon skal du ikke anta. Da skal du måle diameteren, måle stigningen med et gjengelære, og slå opp i en gjengetabell.

Da vil du finne ut at 3/8" ikke er riktig, verken vanlige tommegjenger eller rørgjenger (regner jo med at du snakker om rørgjenger). En vanlig tommegjenge i 3/8" måler litt under 10mm utvendig, og en 3/8"BSP rørgjenge måler ca 16,6, så noen av dem kan det ikke være.

Men hvis du ser under UNF i samme tabell, så ser du at 11/16-16 har en utvendig diameter på 17,46, så den kan det være. Men for å være sikker må du altså måle stigningen også. 

Gevind-bor.JPG.05106dfc019155b4e13c63fd0808d4d1.JPG

Tom Rør skrev 14 minutter siden:

Det blir da ofte med noen overganger som ikke alltid er like dekorative på et kjøkkenbatteri.

Ja, ikke sant. Så hvis denne ikke er å få kjøpt i forkrommet messing, er det bedre å dreie en i rustfritt og polere den blank 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Skyvelær viser 17,5mm. Derfor min antakelse om 3/8😊

Dersom du mener G3/8 så er nominell ytterdiameter iht til ISO ca 16.66 mm.

Du vil aldri måle et større mål, men typisk måle 16.55mm i praksis fordi en produsent ofte legger seg på maks toleranse. Husk at 3/8 ikke er "en" bestemt gjenge, du må legge til riktig bokstav/bokstaver så vi ender med å sammenlikne epler og druer...  Det er veldig stor forskjell på 3/8 UNF, 3/8" NPT og G3/8"

Edit: @Komodo postet innlegget over noen sekunder før meg så her ble det litt dobbeltdipp...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...