Jump to content

Tips til henting av båt sjøveien fra Råde til Fornebu

KC-

Recommended Posts

Kuren mot denne rundens trefotsyke ble en Skibsplast 655, og den skal hentes til hjemmehavn på Fornebu - etter planen om et par uker, hvis været tillater det. 

Båten befinner seg i Kråkstadfjorden i Råde. 

En rute på ca. 40 nautiske mil, litt avhengig av hvilken vei man tar, innaskjærs eller uttaskjærs.  

I ren kjøring ser det ut til å bli 2-3 timer, i 15-20 knops fart - på papiret.  Har ingen planer om å stresse, så det blir nok for et par timer lenger enn det, minst. Kanskje man stopper for en matbit på en kai langs ruta og, i tillegg til å ha rom for uforutsette hendelser underveis. 

Siden min båtsfære stort sett har vært indre Oslofjord fra Oscarsborg og innover, vil jeg gjerne ha råd og tips til hva jeg kan forvente fra Råde og innover. Spesielle værforhold å være obs på, for eksempel, rutevalg, alt som kan være greit å vite rett og slett :) 

Jeg tenker i utgangspunktet det er greit å holde seg innaskjærs, og har tenkt på følgende rute inn mot Oscarsborg: "Innsiden" av Store Sletter, opp gjennom Larkollsundet, gå "langs land" (ikke helt i fjæra da, men) oppover og passere gjennom Mossesundet, forbi Son og Hvitsten opp til Oscarsborg. Derfra og opp er jeg mer "hjemme".  

Jeg er ikke kjent, så disse navnene er hentet fra kartet :)  

Tar i mot tips og innspill med takk :) 

Hvis du kjører utover i åpningstiden til brødrene Skogen fiskehandel i Engelsviken, hadde jeg vurdert å holde babord ut dit først. Kan anbefale å ta med deg et spann kreolsk suppe derfra. Eller den vanlige fiskesuppa da, hvis du ikke liker så kraftig smak. Kjøper gjerne med oss 1,5-2 liter hvis vi har veien forbi der. 

Ta med deg noen fiskekaker i samme slengen så er du i hvert fall mett frem til Son;-) Engelsviken har også jevnt over «billig» drivstoff gjennom sommeren (er min oppfatning) så da kan du jo tanke samtidig. Ellers er det en fin rute. Det kan være litt krapp sjø hvis det er vindfullt etter Larkollen og frem til Moss som gjør at hastigheten kanskje må noe ned. Etter Mossesundet og opp til son er det et fint strekke som stort sett er i le og har rolig sjø. Så kan du jo alltids stoppe innom Son å ta deg en matbit.   

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...