RJB Startet 18.Mars Link til dette innlegget Startet 18.Mars Jeg trenger en anbefaling. Jeg kjøpte i fjor en Laguna 7600 (veldig like Scand Dynamic 7600). Den er 25ft, veier ca. 2t og har en inboard Volvo Penta KAD32P med DP-E drev. Båten makser på 32kts og cruiser fint på 20-25kts. Jeg vurderer å bytte til stålpropell, men jeg går meg litt bort i valgmulighetene. Har noen erfaringer og konkrete anbefalinger å komme med? Link to post
dieselfan Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Anbefaler at du deler hvilket propellsett du har/hadde når du oppnådde 32 knop og hvilket turtall du oppnådde. Dersom du vet hvilken utveksling du har på drevet ditt så er det også veldig nyttig som en dobbelt sikring. Link to post
RJB Svart 18.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars Det er litt av problemet, det er umulig å lese noen informasjon av propellen jeg har grunnet slitasje. Det er nok propellen som stod på båten når den var ny. Link to post
dieselfan Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Vet du ikke turtallet du hadde ved maks fart? Link to post
dieselfan Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Dersom du oppnådde 3900omdr ved 32 knop, med rent skrog og du har 1.95:1 i utveksling på ditt drev, så ligger du å vipper mellom C4 og C5. Dersom du oppnådde 32 knop ved lavere turtall enn 3900, og skroget ditt er uten groe, så vil det være gode argumenter for å velge C4, som vil la motoren jobbe lettere, enn C5. Dersom du har drev fra båten båten var ny så står utvekslingen på drevet på et klistremerke på motoren din... Håper noen med Laguna 7600/KAD32/DPE kan dele sine propellvalg med deg. Men husk; om dere har forskjellige utvekslinger på drevene, så må du kompensere for det ved valg av propell til din båt. Link to post
RJB Svart 7.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April Hvor mye forskjell er det på C4 og C5? Altså, hva er konsekvens og risiko (drivstofforbruk, slitasje/havari etc)? Link to post
dieselfan Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April RJB skrev On 18.3.2025 at 12.46: Har noen erfaringer og konkrete anbefalinger å komme med? En anbefaling: svar på spørsmålene du har fått. Jo flere ubesvarte variabler jo mindre nøyaktighet i svarene du kan få Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn