Swingswong Startet 21.Mars Link til dette innlegget Startet 21.Mars Er tom for fett som skal smøres på akslingen som kommer ut av drevet og inn på motor. Jeg vil ha noe som er bra. Hva kjøper jeg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mars Link til dette innlegget Svart 21.Mars EP2. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 21.Mars Link til dette innlegget Svart 21.Mars Omega 77 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Jeg har brukt Biltema propellakselfett, fungert bra for meg. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars For å holde oss til Biltema kan også 30-543 brukes. Om det er nogenlunde tørt inni der kan også Biltema 36-3007 molybdensulfidfett brukes. Det er ikke veldig høye krav til fettet som brukes her. Sistnevnte fett bukte vi til splines på biler. Der er nok kravet til fettet høyere enn på båt. Så lenge belgen ikke er full av vann. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Swingswong skrev for 13 timer siden: Er tom for fett som skal smøres på akslingen som kommer ut av drevet og inn på motor. Jeg vil ha noe som er bra. Molycote har flere fett som vil egne seg veldig bra, men de er dyre. Du trenger et fett som har gode korrosjonsbeskyttende egenskaper, du har ikke noe varme av betydning, du har minimalt med sjøvann/fuktighet, men du har et betydelig flatetrykk. Det er den viktigste egenskapen du trenger. Det fettet som har disse egenskapene og er "best" på høyt flatetrykk, uten å koste skjorta er Molybdendisulfidfett med lange fibre. Disse lange deilige fibrene fyller overflatefeil godt og disse fibrene danner en "bærepute" som virker slitasjereduserende og er vibrasjonsdempende. (Dette fettet bør IKKE brukes til kulelagre, glidelagre og andre applikasjoner hvor flatene beveger seg raskt i forhold til hverandre) Når en bruker dette fettet på en splines forbindelse så er det viktig å forstå at aksel og boss kun beveger seg minimalt i forhold til hverandre, kun en liten bevegelse i lengderetningen når en bruker trim... Så...selv om motoren sviver 3900omdr så er det tilnærmet 0 bevegelse mellom de smurte flatene, Det er viktig å forstå dette. (har vært skrevet mye rart om dette tidligere) Ett av mange mulige Molybdendisulfidfett som kan brukes er feks Art.nr. 36-191 fra Biltema. 100g tube koster 80kr og burde vare ca 10-15år. Hold fettet unna leppetetninger og bruk gjerne engangshansker. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars Takker for svar. Er Biltema fettet godt nok, eller bør jeg gå for Molykote? I såfall hvilken? Finnes veldig mange å velge mellom. Kanskje Molykote g-N plus pasta? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Biltema holder i masevis. Dette er ikke raketteknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars Det er sånn jeg er skrudd sammen 😜 Har god erfaring med å velge noe jeg tror er av kvalitet bedre enn det som er spesifisert / nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Det er vel ikke noe galt i det. Bortsett fra at det ofte koster mer tid og penger. Og resultatet blir det samme. Jeg har sett utslitte splies på biler, men det var gjerne slike som aldri hadde blitt smurt opp. I dag er det ikke lenger noe servicepunk på personbiler. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Swingswong skrev for 3 timer siden: bør jeg gå for Molykote? Om vi tar utgangspunkt i at mange kjører tørt.. Noen kjører med et fett uten bærefiber, og det er en forbedring. Så kjører du fett med bærefiber... som er enda ett hakk over.. Så kan du kjøpe det mest berømte merket i omtrent samme kvalitet til 3-4 ganger prisen. (Jeg har hatt et tett forhold til Molycote, og er generelt meget imponert over deres produkter og hvor gode de er på kundeveiledning, så ha det i bakhodet når jeg nevner det firmaet, jeg er ikke helt uhildet) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars Swingswong skrev for 4 timer siden: såfall hvilken? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars Denne (finnes naturligvis i patroner også): Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 23.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars Er ikke det litt som helårsdekk? Bedre enn ingenting, men ikke best på noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.