Jump to content

Fett for splines på akslingen som kommer ut av drevet og inn på motor?


Swingswong

Recommended Posts

For å holde oss til Biltema kan også 30-543 brukes. 

Om det er nogenlunde tørt inni der kan også Biltema 36-3007 molybdensulfidfett brukes. 

 

Det er ikke veldig høye krav til fettet som brukes her. Sistnevnte fett bukte vi til splines på biler. Der er nok kravet til fettet høyere enn på båt. Så lenge belgen ikke er full av vann.

Link to post
Swingswong skrev for 13 timer siden:

Er tom for fett som skal smøres på akslingen som kommer ut av drevet og inn på motor. 
Jeg vil ha noe som er bra.

Molycote har flere fett som vil egne seg veldig bra, men de er dyre. Du trenger et fett som har gode korrosjonsbeskyttende egenskaper, du har ikke noe varme av betydning, du har minimalt med sjøvann/fuktighet, men du har et betydelig flatetrykk. Det er den viktigste egenskapen du trenger. Det fettet som har disse egenskapene og er "best" på høyt flatetrykk, uten å koste skjorta er Molybdendisulfidfett med lange fibre.
Disse lange deilige fibrene fyller overflatefeil godt og disse fibrene danner en "bærepute" som virker slitasjereduserende og er vibrasjonsdempende. 

(Dette fettet bør IKKE brukes til kulelagre, glidelagre og andre applikasjoner hvor flatene beveger seg raskt i forhold til hverandre)

Når en bruker dette fettet på en splines forbindelse så er det viktig å forstå at aksel og boss kun beveger seg minimalt i forhold til hverandre, kun en liten bevegelse i lengderetningen når en bruker trim...

Så...selv om motoren sviver 3900omdr så er det tilnærmet 0 bevegelse mellom de smurte flatene,  Det er viktig å forstå dette. (har vært skrevet mye rart om dette tidligere)

Ett av mange mulige  Molybdendisulfidfett som kan brukes er feks Art.nr. 36-191 fra Biltema. 100g tube koster 80kr og burde vare ca 10-15år. 

Hold fettet unna leppetetninger og bruk gjerne engangshansker. 

 

Link to post
Swingswong skrev for 3 timer siden:

bør jeg gå for Molykote?

Om vi tar utgangspunkt i at mange kjører tørt..

Noen kjører med et fett uten bærefiber, og det er en forbedring.

Så kjører du fett med bærefiber... som er enda ett hakk over..

Så kan du kjøpe det mest berømte merket i omtrent samme kvalitet til 3-4 ganger prisen.

(Jeg har hatt et tett forhold til Molycote, og er generelt meget imponert over deres produkter og hvor gode de er på kundeveiledning, så ha det i bakhodet når jeg nevner det firmaet, jeg er ikke helt uhildet)

 

Link to post

Denne (finnes naturligvis i patroner også):

 

extreme2.jpg.12a110a45d5d5f8454ea7d0c833e092d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...