Olle Startet 18.Januar.2006 Del på Facebook Startet 18.Januar.2006 Jeg prøver å få en Garmin GPS 128 og en PC til å snakke sammen. Kjøpte en kabel fra Garmin med seriekobling til PC. Lastet ned TrackMaker fra www.gpstm.com Jeg har brukt 6 timer å lese brukerveiledninger fra TrackMaker og Garmin. Men ikke lykkes å få det til. Satt Garmin i "Interface" GRMN/GRMN ; HOST Tatt bort det som kan taes bort ifbm konflikter i porter 1 - 4 på PCn Prøvd PCer med Win2000 og WinXP Har prøvd alle varianter om automatisk og manuell definisjon av interface i portene slik TrackMaker foreslår skal gjøres i sine veiledninger. Har prøvd å få Pcene å identifisere "New hardware" - ikke lykkes. Har definert en ny port helt uten konflikter - no deal. Har prøvd å finne en drivere fra Windows - men har ikke kjennskap om hvordan navigere i det systemet uten å bruke automatikk - og den fører ikke frem. Er nok så sikker på at det er fysisk kontakt mellom enhetene Får - i beste fall - en melding "10" fra Win at enheten ikke starter opp. (Men forstår ikke om PCn ser at der er en enhet eller ikke. Forstår ikke om virkelig Win melder at porten funker) Dette tror jeg: - Muligens finnes ikke det en riktig drivere i programmet "trackmaker" for GPS128. Men ettersom dette er gratis får jeg ikke svar om det fra leverandøren - som selvfølgelig ønsker å selge "Prof". - Muligens skal der være en drivere levert fra Garmin - som ikke svarer. Muligens fordi den driveren ligger i kartprogramvare som selges separat. - Det tror jeg kan være tillatt (=ikke forbudt) å gjøre slik i Norge - men ikke i USA. Er det noen her som har løsningen på problemet? Annet enn muligens å kjøpe et kartprogram jeg ikke trenger. Fordi GPS128 + papirkart er det jeg trenger når jeg seiler. Tenkte bare å kunne laste inn waypoints og routes på enklere måte enn å sitte å knotte på denne lille dingsen - med alle de muligheter til feilknotting det medfører. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 (redigert) Du bør vel kunne forsøke med Hyperterminal og sette opp en direkte forbindelse til den com-porten hvor GPSen er tilkoblet. Tror hastigheten skal være 2400 eller 4800 (kansje 9600). Du må i tillegg sette GPSen i nema modus og legge den et sted hvor du har nok kontakt med satellittene til at du får posisjonen. Da vil den sende nema strenger direkte ut på serieporten som du skal få inn i Hyperterminal. Redigert 18.Januar.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Det skal ikke være noe problem å få Garmin 128 til å kommunisere med en PC via seriell kobling men var jeg deg ville jeg først forsøkt med et program som leser NMEA, og da må du stille inn GPS'en på NMEA/NMEA og ikke GRMN/GRMN. GRMN/GRMN er en spesiell Gramin protokoll for å laste opp/ned ruter og waypoints til/fra minnet på GPS'en, mens NMEA er for å få posisjon m.m. direkte fra GPS'en. Forsøk å få NMEA kommunikasjon til å fungere først. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Link til slike programmer finnes her. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Hei, dersom ingen av de rådene du har fått i denne tråden hjelper anbefaler jeg å gå inn på www.gps.no. Der finnes det et eget forum for Garmin - og der har i alle fall jeg fått meget god hjelp. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Nemo Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Du bør vel kunne forsøke med Hyperterminal og sette opp en direkte forbindelse til den com-porten hvor GPSen er tilkoblet. Tror hastigheten skal være 2400 eller 4800 (kansje 9600). Du må i tillegg sette GPSen i nema modus og legge den et sted hvor du har nok kontakt med satellittene til at du får posisjonen. Da vil den sende nema strenger direkte ut på serieporten som du skal få inn i Hyperterminal.Har en Garmin 120, som er modellen før 128, tilkoblet PC. Port instillingene skal være 4800, parity - None, Data bits - 8, Stop bits - 1. Test forbindelsen med Hypeterminal, som nevnt. Hyperterminal finner du under Programmer - Tilbehør - Kommunikasjon. På den ene maskinen var oppsettet på comport feil. Sammenlignet med en annen maskin, endret oppsettet og vips, da virket det. Du kan sette gps på simulering for å teste at den snakker med PC, da slipper du være avhengig av at signalene er gode. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Det skal ikke være noe problem å få Garmin 128 til å kommunisere med en PC via seriell kobling men var jeg deg ville jeg først forsøkt med et program som leser NMEA, og da må du stille inn GPS'en på NMEA/NMEA og ikke GRMN/GRMN. Mener å huske at den må settes på non/nmea,har ikke manual her så jeg kan ikke sjekke,men prøv. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hei Lurer på om noen her vet hvilken farge på ledningene som skal på hvilken pinne på com porten på denne gpsen (garmin 128). Mener det er blå og svart ledning men husker ikke til hvilken pinne på com porten de skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hei. Du skal vel koble tre ledninger, inn, ut og jord. I fall du har samme farge som det er på mine, vil det være: brun, blå og sort. Sort er jord og kobles på pin 5. Blå går til pin 2 og brun går til pin 3. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Stresset veldig med å få min garmin til å kommunisere med pc. Hadde et program som het autoroute som søkte, og konkluderte bastant at det ikke fantes noen gps tilkoblet. Etter å ha prøvd alt, la jeg den bort i den tro at kabelen ikke fungerte. Mye senere satt jeg å lekte med mapsource, og gjorde et nytt forsøk. Nå funket det uten problem. Har ikke noe svar på problemet, men muliges går det bedre med en annen software? Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Nemo Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Du kan teste koblingen med hyperterminal, da vil du se at data kommer inn på PC. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.