Jump to content

Mitt DP-E drev siger, må jeg gjøre noe med det, eller har det liten betydning.

Kineser

Recommended Posts

Kineser skrev 10 minutter siden:

drevet siger når båten er I fart. Siger ikke når båten ligger til land. 

Er dette et problem jeg absolutt bør ta tak i, eller har det liten praktisk betydning at det siger? 

Plager det ikke deg så er det ikke noe å haste med. På sikt kan du ta inn noe sjøvann i trimsylindrene, og det kan gi korrosjon på stempelstang+++ 

Det at det siger er et tegn på at du har hatt rur på stempelstang og kuttet i leppetetning allerede, eller korrosjon og dermed kan ha tatt inn noe sjøvann, men da er skaden allerede der og det haster lite. 

Det er medlemmer som produserer nye deler og sikkert har sett hundrevis av slike lekkasjer, kanskje de kan dele detaljer med deg.

dieselfan skrev for 23 timer siden:

Plager det ikke deg så er det ikke noe å haste med. På sikt kan du ta inn noe sjøvann i trimsylindrene, og det kan gi korrosjon på stempelstang+++ 

Det at det siger er et tegn på at du har hatt rur på stempelstang og kuttet i leppetetning allerede, eller korrosjon og dermed kan ha tatt inn noe sjøvann, men da er skaden allerede der og det haster lite. 

Det er medlemmer som produserer nye deler og sikkert har sett hundrevis av slike lekkasjer, kanskje de kan dele detaljer med deg.

Korrosjon hørtes dyrt ut... spørs om det blir bytte av tetninger for å være sikker. 

Om man tilter drevet helt inn/ned når man ligger i bås skal man vel ikke få rur på den delen av stempelet som er inne i sylinderen. Rur på den biten som stikker ut trenger ikke være et problem. Det kan være minst to andre grunner til at drevet siger; intern lekkasje i sylinderen og lekkasje i tilbakeslagsventilen i trimpumpa. Ingen av disse vil gi synlig oljelekkasje, men vil føre til at drevet siger. Det finnes en del materiale på youtube med måter å teste for den ene eller andre lekkasjen. Jeg har selv byttet pakninger på stemplene, det er ikke spesielt vanskelig og kan i teorien gjøres med drevet montert og båten på land.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...