Kineser Startet 22.Mars Link til dette innlegget Startet 22.Mars Har oppdaget at drevet siger når båten er I fart. Siger ikke når båten ligger til land. Er dette et problem jeg absolutt bør ta tak i, eller har det liten praktisk betydning at det siger? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Kineser skrev 10 minutter siden: drevet siger når båten er I fart. Siger ikke når båten ligger til land. Er dette et problem jeg absolutt bør ta tak i, eller har det liten praktisk betydning at det siger? Plager det ikke deg så er det ikke noe å haste med. På sikt kan du ta inn noe sjøvann i trimsylindrene, og det kan gi korrosjon på stempelstang+++ Det at det siger er et tegn på at du har hatt rur på stempelstang og kuttet i leppetetning allerede, eller korrosjon og dermed kan ha tatt inn noe sjøvann, men da er skaden allerede der og det haster lite. Det er medlemmer som produserer nye deler og sikkert har sett hundrevis av slike lekkasjer, kanskje de kan dele detaljer med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 23.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars dieselfan skrev for 23 timer siden: Plager det ikke deg så er det ikke noe å haste med. På sikt kan du ta inn noe sjøvann i trimsylindrene, og det kan gi korrosjon på stempelstang+++ Det at det siger er et tegn på at du har hatt rur på stempelstang og kuttet i leppetetning allerede, eller korrosjon og dermed kan ha tatt inn noe sjøvann, men da er skaden allerede der og det haster lite. Det er medlemmer som produserer nye deler og sikkert har sett hundrevis av slike lekkasjer, kanskje de kan dele detaljer med deg. Korrosjon hørtes dyrt ut... spørs om det blir bytte av tetninger for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars Har du båten på land er det bare å tilte helt ut så kan undersøke nesten hele stempelstengene. Det koster deg 2k i verktøy og deler om kan gjøre jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Om man tilter drevet helt inn/ned når man ligger i bås skal man vel ikke få rur på den delen av stempelet som er inne i sylinderen. Rur på den biten som stikker ut trenger ikke være et problem. Det kan være minst to andre grunner til at drevet siger; intern lekkasje i sylinderen og lekkasje i tilbakeslagsventilen i trimpumpa. Ingen av disse vil gi synlig oljelekkasje, men vil føre til at drevet siger. Det finnes en del materiale på youtube med måter å teste for den ene eller andre lekkasjen. Jeg har selv byttet pakninger på stemplene, det er ikke spesielt vanskelig og kan i teorien gjøres med drevet montert og båten på land. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
subwoofer Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Mest sannsynlig er det vel tettingene i trimpumpa, de trenger du ikke engang ha båten på land for å skifte. Deler finner du på drevdelar.se Men ligger du i saltvann og ikke bruker båten hver eneste dag bør du trimme helt ned når du går fra båten ja. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 31.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars HiWard skrev On 24.3.2025 at 8.59: Om man tilter drevet helt inn/ned når man ligger i bås skal man vel ikke få rur på den delen av stempelet som er inne i sylinderen. Rur på den biten som stikker ut trenger ikke være et problem. Det kan være minst to andre grunner til at drevet siger; intern lekkasje i sylinderen og lekkasje i tilbakeslagsventilen i trimpumpa. Ingen av disse vil gi synlig oljelekkasje, men vil føre til at drevet siger. Det finnes en del materiale på youtube med måter å teste for den ene eller andre lekkasjen. Jeg har selv byttet pakninger på stemplene, det er ikke spesielt vanskelig og kan i teorien gjøres med drevet montert og båten på land. kanskje best å starte med sylindrene da, nå som båten først står på land. Unødvendig utgift hvis det viser seg å ikke være der problemet ligger, men en plass må man vel starte... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Repsett får du fra drevdelar.se, til 290-drev kom full pakke (2 sylindere, pumpe og verktøy for å åpne sylindere) på under to båtlapper, moms og frakt ink. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Kineser skrev for 2 timer siden: kanskje best å starte med sylindrene da, nå som båten først står på land. Unødvendig utgift hvis det viser seg å ikke være der problemet ligger, men en plass må man vel starte... Er kanskje det letteste stedet å starte. Du kan gjøre dette uten å ta sylindrene av drevet også så lenge du er nøye med å unngå smuss og dritt. Husk ny olje. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kronidiot Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Følger denne 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.