Jump to content

Plotterprogram for GPS data


roaldbj

Recommended Posts

Her en svært enkel - tror jeg - GPS mottaker som ifølge hyperteminal tilkobling returnerer NMEA setningene GGA, GSA, GSV og RMC.

 

Kjenner noen til et relativt enkelt plotterprogram for grafisk fremstilling av GGA og GSA verdiene?

Ønsker et slikt program for å få visualisert posisjonsnøyaktigheten på Laptoppen når jeg ligger i forskjellige uthavner. Oppdateringen er ifølge hyperterminalen 1 Hz.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du kan jo forsøke denne linken?

 

Lars H.

Kjære Lars - alt du vet. Jeg har sett mye på nettsiden din og du må sannsynligvis ha benyttet svært lang tid til å innhente verdifull informasjon. Problemet, eller utfordringen i dag er ikke mangel på kunnskap, men hvordan det er mulig å finne all tilgjengelig kunnskap. Ser du har båt i Son, et fantastisk sted for utfarter både sørover og nordover.

 

Vil forøvrig meddele at Linken fra Lars H. fungerer utrmerket - jeg blir flau over at jeg ikke har hatt kjennskap til denne muligheten tidligere

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære Lars - alt du vet.

Vel, noe må en vel ha tilegnet seg og lagret på hard-disken øverst på kroppen i løpet av 62 år? Linken til plotteprogrammet fikk jeg for en ukes tid siden tips om av et annet medlem her på forumet. Du kjenner nok igjen grafikken fra hans innlegg her. Egentlig hadde jeg et plotteprogram som jeg skrev selv for 10 år siden. Det var skrevet i Basic og kjører på min gamle hjemmedatamaskin fra tidlig 80-tall, en BBC Microcomputer som står ved siden av PC'n og er klar til bruk når som helst. Men jeg ville ha noe mer avansert for PC'n.

Ser du har båt i Son, et fantastisk sted for utfarter både sørover og nordover.

Og også vestover over fjorden til Horten, Holmestrand, Holmsbu og ikke å forglemme til Kommersøy der nesten alle turene våre nå går til. Havnen i Son er også i seg selv meget god med alt en trenger, både for de med faste plasser, og gjestebåter.

 

Lars H.

 

PS. Vil du vite hvor satellittene som sender GPSsignaler er/var til en hver tid, kan du gå inn på Swepos sine sider.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har nå benyttet SA Watch med tilhørende funksjoner og Swepos flere dager. Det var en fordel å bruke tilpassede programmer i forhold til min tidligere fremgangsmåte med å samle data fra GPS vis hyperterminal og deretter analysere filen med statistikkprogram. SA Watch gjorde samme jobben utolig lettvint.

Swpos har database med svenske steder, programmet har vært nyttig for å få mer oversikt over posisjonenes antall gjennom døgnet. SA Watch gir tilsvarende informasjon.

 

Forsøkte å betale for SA Watch men har ikke fått noen respons på dette. Jeg kommer til sommeren å bruke SA Watch aktivt. Takk for henvisningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...