Jump to content

Scand 25 Classic m/ Nissan SD22 - Startproblemer

Duffie

Recommended Posts

Hei,

Min far har gått til innkjøp av en 1985 Scand 25 Classic med det jeg har funnet ut er en Nissan SD22 Motor. Motoren gikk ikke ved kjøp, men forrige eier opplyste at den har gått som en klokke hele tiden med unntakt av når den skulle tas opp. Han mente dette kunne skyldes vann i diesel, men hadde ikke fått gjort noe mer med det grunnet helseproblemer. Jeg har jo da fått jobben med å få denne til å gå :forvirret:.

Motoren drar fint rundt. Det jeg stusser på er at det ikke kommer noe diesel i glasset under filteret. noe jeg regner med skal skje? Se bilder. Jeg kjenner heller ikke til disse stoppekranene/ventilene. Er det noen som kjenner til disse som kan fortelle meg hvordan de skal stå?

Så kanskje et litt sært spørsmål i og med at dette ikke er en kjempevanlig motor i båt. Er det dieselpumpa på motoren som suger dieselen fra tankene? Hvis det er det, suger den såpass at man kjenner det med slangen av?

Virker veldig her som om motoren ikke får diesel i det hele tatt, og da er det jo ikke rart at den ikke starter :)

Setter enorm pris på alle hjelp!

IMG_0119 2.jpeg

IMG_0120 2.jpeg

IMG_0121 2.jpeg

IMG_0122 2.jpeg

IMG_0123 2.jpeg

Ser ikke bra ut nei, og planen blir vel å få tatt en skikkelig gjennomgang til vinteren igjen. 

Båten har egentlig ikke stått i det hele tatt. Den har vært flittig brukt uten et feilslag i en del år ifølge forrige eier, som virket veldig oppegående. Problemet kom når båten skulle starte for å kjøres til kranbilen for å tas opp i fjor. Forrige eier fikk et hjerteinfarkt som han heldigvis klarte seg gjennom, men har ikke vært i båten siden den ble tatt på land. 

Kommer det diesel når du tar av slangen inn på pumpa og senker den ned litt? Hvis ikke kan det være tett mellom tank og filter. Om du får diesel frm til filter må du lufte, det er vanligvis en nikkepumpe på matepumpa. Løs innløpet til høytrykkspumpa og pumpt til det kommer ren diesel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...