Jump to content

Feste sinkanoder på kjølen ?

dennrick

Recommended Posts

Hei :flagg_bp:

Jeg har akkurat lest tråden "Rust på kjølen (igjen)" av @hermandotno, og der var det mange gode innspill.

Med båten på land, så ser jeg jo at kjølen min er iferd med å forfalle litt også. Men det er jo ikke kritisk. Beklager dårlig bilde, men det ser slik ut:

Kjl.jpg.d2cebb7a3c495d5559805313e768b258.jpg

Det jeg lurer på: Det er en helt lik båt som min på opplagsplassen, og de som eier den har festet minst en sink-anode på kjølen. Den kjølen har nesten ikke rust på seg.

Vil det fungere å feste et par anoder på f.eks hver vinge på kjølen min? Og vil det fungere preventivt? Isåfall har jeg utstyret på plass. Planen isåfall er å drille hull, gjenge det opp og feste anoden med syrefast bolt med litt elektrofett. Jeg tenkte jeg også skulle slipe til en sirkel tilpasset anoden med vinkelsliper og slipeskive.

Jeg har ikke tenkt til å gjøre mye med rusten forøvrig annet enn å stoffe "understellet". Har ikke tid siden påsketiden ikke spiller på lag med meg som må gjøre båten klar og mannskap som vil ha påskeferie i båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Det kan du gjøre. Det er poengløst å bruke en anode til å beskytte rustfrie bolter mot rust. Bruk vanlige stålbolter, om de ruster så funker jo ikke anoden. Mal baksiden av anoden. Ha hva som helst på gjengene. Jeg bruker Vaselin eller Biltema aluminiumpasta. Jeg hadde valgt anode av aluminium.

Ikke sikkert det er nødvendig å bruke syrefast, dette er høyere på den galvaniske skalaen enn galvanisert gjengestang (og kan da i teorien føre til at anodene ryker kjappere). På trebåter brukes vanligvis pinnbolter/gjengestag i samme type stål som kjølen/kjølbeslagene, disse ruster ikke i nevneverdig direkte kontakt med anodene.

Redigert av Hakkannen
Hulda kom meg i forkjøpet, hilsen alt for lite mobiltastatur og treige fingre i kulda😄 (see edit history)
Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Ikke sikkert det er nødvendig å bruke syrefast, dette er høyere på den galvaniske skalaen enn galvanisert gjengestang (og kan da i teorien føre til at anodene ryker kjappere). På trebåter brukes vanligvis pinnbolter/gjengestag i samme type stål som kjølen/kjølbeslagene, disse ruster ikke i nevneverdig direkte kontakt med anodene.

Men det er vel ikke noe galt i å bruke syrefaste bolter? Det er jo gjerne det vi båteiere har i skuffen. @Hulda Hvorfor er det lurt å male baksiden av anoden?

Denne tråden er forøvrig helt frikoplet fra tråden til han jeg nevnte i TS, og jeg er kun ute etter å få til en preventiv virkning på kjølen. Ikke opptatt av boltene. De har jeg nok av. Så jeg lurer på det samme som @Lazyjack @Hulda :smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Rustfrie bolter ligger laaangt over anodene i spenningsrekka, derfor vil rustfrie bolter forbruke mer anode enn jerbolte- som allikevel ikke vil ruste.

Male baksiden av anoden er et vekjent triks for å lede strømmen dit den skal, inn i basemetallet. Ikke malt så vil det bli et mye høyere forbruk av anode i og med at det vil gå strøm av elektroner fra baksiden av anoden. Vil kunne skade malingen. Står mye om det i byggingen av Hulda. 

Man får gjøre som man vil og bruke det man vil. Jeg fremmer bare hva jeg mener er best. Så da blir det anoder i aluminium med malt bakside festet med stålbolter med alupasta på gjengene. Da varer anodene lenger og gir strøm dit den gjør nytte for seg. Og poenget er at anodene skal erstatt de elektronene som stikker av fra kjølmaterialet.

Takk for oppskrift, @Hulda Jeg kan så lite om dette temaet.

Jeg tok en rask titt på Biltema sine sider og kom i farta over en av karbonstål som er varmforsinket. Vil den kunne fungere for dette formålet?

Når du sier male baksiden av anoden av aluminium, hva slags maling benytter du?

Tror ikke jeg ville vært så redd for å skru fast de anodene med rustfrie skruer. Det lille arealet disse skruene representerer har lite å si i forhold til den store kjølen, til tross for at skruen blir en katode. Jeg ville lagd meg pinneskruer ved å kappe opp ei gjengestang i passelige lengder, og skrudd fast med låsemutter. Gjør det lett å skifte anoder senere. Ville brukt M10, og satt pinneskruene fast med Loctite 270. Mange veier til Rom...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...