dennrick Svart 27.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars Jeg hadde også fått med litt skjærepasta som jeg brukte flittig på både bor og gjengetapp. Flate anoder er det vi har satt på også. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lazyjack Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Så du hadde ikke noe problem med å bore i din kjøl? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars Nei, det gikk ganske greit. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 28.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars Fikk tatt noen bilder idag... Babord vinge: Styrbord vinge: Nabobåten har brukt større på sin kjøl, sånn ca lik den jeg har montert på skroget. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 29.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars On 3/27/2025 at 11:50 PM, Lazyjack said: Så du hadde ikke noe problem med å bore i din kjøl? Forresten: Han som forsynte meg med bor og smøring er vår bedrift sin guru og ekspertkompetanse på maskinering i alle typer metaller, alt ifra de enkle til de mer "eksotiske", så alt ifra støpejern til titan etc. Vi leverer bl.a til O&G installasjoner i Nordsjøen, så det var nok veldig bra bor jeg fikk Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 29.Mars Link til dette innlegget Svart 29.Mars Ta ikke det for gitt, vi brukte mye levert fra Biltema også. Dog gikk jeg av med pensjon i 2013. Men da jeg begynte offshore i 1985 var det mye gnistsikkert verktøy. Og merkeverktøy som Hazet, Backo og SnapOn. Så fant de vel ut at verktøyet rustet like godt uansett merke, og at det forsvant like fort. Samme for forbruksmateriell. Story: Vi var en gjeng ute på utleiejobb for å montere et eller annet. En av gutta, en skikkelig rennesteinsmekaniker, gad ikke å bære verktøyet ned seks etasjer om kvelden. Han pælma dagens verktøy på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli Båten er på land på Framnes i Sandefjord for service og fiks av thrustere. Den ble sjøsatt14. april, og her er status på anodene. Oversiktsbilde av kjølen: Babord anode på kjølen. Det har skjedd noe med coating/bunnstoff rundt anoden ? Styrbord anode: Skroganode (manualen til VP sier vel jordingsanode) Propell: Endeanoden på proppellen: Jeg ble litt overrasket over hvor mye anodene på kjølen hadde blitt herjet med. For meg så det ut som om det var markant mindre rust på kjølen sammenliknet med opptak ifjor høst. Har dere noen betraktninger når dere ser disse bildene? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Ja, har betraktninger. Skal jeg skrive om det? Først, hvilket materiale er det i anodene? Ahhh, naturligvis, montere sinkanoder.... OK, sink. Anodene på kjølen: Maling som forsvinner er tegn på at strømgjennomgangen er stor. Det understøttes også av at anodene er forbausende mye tæret. Jeg antar at anodene ikke er malt på baksiden. Det er ikke noen ønskesituasjon med for mye strøm, men det er i utgangspunktet ikke skadelig slik jeg har erfart. Hvis du går til byggingen av Hulda side 85, ser du en tilsvarende skade hos meg. Nede på samme side er det bilde av båten fra siden. Nederst i forkant av kjølen er det en halvkilos sinkanode. Den har sittet i to år og blir med to år til. Den vil kjøre minst fire år før den skiftes. Og denne anoden dekker veldig mye av undervansskroget. Hos deg er det nesten så man kan mistenke at det er koblet elektrisk pluss til kjølen. Propellen: Det skal ikke være elektrisk kontakt mellom propellakslingen og huset til drevet. Anoden på drevet ser nærmest ut til å være passivert. Anodene på propellen er så tæret i løpet av drøye to måneder at den neppe kan greie å beskytte propellen et helt år. På meg virker anodeforbruket i overkant stort. I bunn og grunn kan man si at anodene er elektronpumper. De pumper elektroner (minus) inn i materialet de er koblet elektrisk til for å erstatte de elektronene som forsvinner. Den andre delen av denne ligningen er at metallioner fra anodene klistrer seg elektrisk til materialet anodene er koblet til. Når materialet som skal beskyttes går i 'overlading' minuslading, vil materialet trekke til seg, til tillegg til sinkoksidet, andre mineraler fra sjøvannet (Ca2+, Mg2+ osv). Dette gir overflaten et diffusjonstett (teoretisk) skikt. Derfor skal anodene teoretisk etter hvert redusere sin avvirking. Jordingsanoden ser ikke ut til å jobbe noe særlig. Noe uklart, gi tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli Takk for innsill @Hulda. Alt er sink, ja. Så også det du la ut for en stund siden om Hulda. Jeg også syntes kjølanodene som jeg hadde montert hadde fått mye medfart. Monterte disse i våres på et innfall da jeg så at en helt lik båt på opplagshavna hadde gjort det. Det eneste elektriske vi har gjort i båten etter overtakelse er Multiplus og skilletrafo - egen tråd i vinter og våres. Enig - det er også relativt stor forskjell på drev anodene og de på propellen. Du er ikke uklar, men nå fikk jeg jo noe å tenke på igjen, spesielt på hva man kan gjøre med dette. Det skal ikke holde et år, men bare til opptak i sept/okt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Det jeg mener er at anoder bør holde minst 12 mnd i sjøen sannenhengende. Det tror jeg ikke propellanoden din vil gjøre. Ikke på langt nær. Dessuten reagerer jeg på den manglende tæringen på anoden festet til drevet. Dette er noe man med fordel kan forske en smule på til vinteren. Anodene på kjølen forbauser, men skaden på malingen har klar årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Når det gjelder drevanoden, så vet jeg av egen erfaring at man må være nøye for å få god kontakt med drevet. Er det et verksted som har montert, pleier vel de bare å skru på nye uten å tenke så mye over det... Egentlig en litt dårlig konstruksjon synes jeg, lagt litt for mye vekt på at de skal være enkle å bytte. På foregående drev så er disse skrudd inn i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli dennrick skrev On 6.7.2025 at 21.31: Det eneste elektriske vi har gjort i båten etter overtakelse er Multiplus og skilletrafo - egen tråd i vinter og våres. Nå er det jo ikke så rent lite som ble gjort da. Har mistet oversikten over hvordan dette ble koblet, og ikke minst jordet. Men kan dette ha noen sammenheng med det du ser rundt anodene nå? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli 4 hours ago, Komodo said: Nå er det jo ikke så rent lite som ble gjort da. Har mistet oversikten over hvordan dette ble koblet, og ikke minst jordet. Men kan dette ha noen sammenheng med det du ser rundt anodene nå? Vanskelig eller ikke godt å si... Jeg syntes "slitasjen" på anodene ser lik ut som ved opptak ifjor. Eneste forskjellen er at nå har de to nye anodene på kjølen fått voldsom medfart samtidig som det er lite rust på kjølen. Ved opptak ifjor hadde kjølen rustet ganske mye (mer enn ved opptak året før), og da hadde jeg ikke disse to anodene på kjølen. Kjølen burde kanskje ha blitt fullstendig overhalt inkl å bli sandblåst. På 12V siden ble det vel ikke endret noe helt grunnleggende ved oppgradering av lithium bankene, tror jeg. Men det har tilkommet noen endringer ifm multiplusen som er koplet til 230V panelet i båten. Denne er jordet til det som ser ut som er minusskinna fra verftet. Chassis til multiplusen er koblet til last siden på shunten (minus). Når det gjelder skilletrafoen, så er den jordet til den minusskinna jeg nevnte over. Edit: Denne minusskinna tror jeg (originalt er jordet til jordingsanoden - og den har ikke fått noe særlig medfart, ref bildet over). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Kjølen er et 'ikkeproblem', men du må sjekke om det er noe elektrisk koblet til kjølen/kjølboltene. Det er viktig. Noen båter har blant annet lynavleder koblet til kjølbolter, sammen med vanter/stag, rekkstøtter, propellanlegg osv. Om man da 'bonder' trafo jord til batteri minus, kan man fort få en krets som man ikke helt har kontroll på. Om du vil redusere problemer med maling på kjølen, mal baksiden av anodene. Slik sett får du mindre strømgjennomgang og anodene gjør fremdeles jobben. Sandblåse kjølen og prime på nytt er for spesielt interesserte :-) Skrape ned og male 2-komp epoxy burde holde godt nok. Slik jeg gjorde på Hulda for fire år siden. Skill mellom begrepene 'jord' og 'batteri minus'. Det blir vanskelig å forstå hva som er hva. Merk at DSB/myndigheter satser alt på at elektro skal være sikkert mot brann og berøring. Materielle skader grunnet galvaniske forhold er ikke prioritert. Det virker på meg som at regelverket er plaget av usammenhengende konservatisme. Og jeg hevder ikke at jeg har særlig peiling på elektro. (Min 'visjon' er at den myndighet er ikke skapt enda som får meg til å koble trafo jord til batteri minus. Hulda har et TT'ish anlegg på 220 V der jordfeilautomatene slår ut og fungerer som de skal). Det jeg synes er underlig er tre måneders sinkforbruk på propellen. Og null sinkforbruk på drevet. Og slik jeg ser det har propellen rundt fire ganger høyere sinkforbruk enn hva jeg ville anta skulle være rimelig. Ut fra at jeg antar at en sink burde holde 12 måneder under vann. Akkurat den saken ville jeg søkt å finne en forklaring på. Mulig at produsenten av propellen har noe erfaringsgrunnlag å dele. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli @Hulda Jeg har noe som ihht @Seilars ser ut som en lynavleder koblet til kjølen. Dette var fra et innlegg på Oppgradring/Multiplus tråden min. Jeg mener å huske at jeg sprayet på noe lakk/maling på baksiden av de nye anodene jeg skrudde fast i kjølen. Likevel er de såpass herpet. Båten er fortsatt på land hos Framnes. Kanskje de kan hekte på et par nye? Skilletrafoen kom online 3. juni. Og chassis på den er jordet til den originale minusskinna, og etter dette har vel båten ligget med 230V fra brygga koblet til. Sesongen 2024 så sjøsatte vi 11.04 og tok opp båten igjen 24.09 -> 5,5 mnd på vannet. Propellanodene var noe verre enn det de er nå. Men jeg støtter deg i at det er interessant å finne ut hvor "skruene er løse her". Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Edit: Det var en god ide å sende bilder av propellanodene til Gori. Det får jeg til i det minste :-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars Hansen Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Hulda skrev for 3 timer siden: Kjølen er et 'ikkeproblem', men du må sjekke om det er noe elektrisk koblet til kjølen/kjølboltene. Det er viktig.. Nå har jeg 2005 modell Bavaria, og der var det en kraftig kabel sikkert 95mm2 koblet fra 12V minus til ene kjølbolten. Samme har det vært på de 2 andre Bavaria seilbåtene jeg har hatt, 98 og 2003 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Jeg maler baksiden av anodene mine med 2-komp epoxy, Bengalac e.l. Etter først å ha stålbørstet bort oksidbelegget. Det pleier å gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Jeg sendte et spm til Gori i Danmark igår om hvilke erfaringer de hadde med sinkanoder opp imot slik det så ut hos meg etter 2,5 mnd i sjøen. La ved bildene over. Det kom et svar fra Gori imorges - her er det de skrev: "Tak for din mail til GORI propeller Vi har mange erfaringer med anoderne på propellen – og rigtig mange forskellige tilbagemeldinger fra sejlere rundt om i verden. Det vi kan sige med sikkerhed er, at anoderne tæres forskelligt alt efter vandets temperatur og salt indhold. Det har også stor betydning om båden ligger på en plads hvor den har konstant landstrøm (eller om bådene ved siden af har landstrøm tilkoblet). Strøm på båden og i vandet omkring tærer en hel del på anoderne. Typisk holder anoderne imellem 1 og 2 år i vandet. I dit tilfælde skal du nok skifte efter hver sæson og der er ikke noget usædvanligt i dette og viser bare at vores anoder er meget effektive og beskytter din propel. Jeg håber du kan bruge svaret og er naturligvis velkommen tilbage med flere spørgsmål vedrørende GORI propeller." Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Min kommentar til det er at anoder avvirkes hurtigere med økende saltinnhold og temperatur i vannet. Drammen og Tjøme ligger et stykke under både Bunnefjorden og Middelhavet. Ellers er jeg enig i at anodene burde holde mellom 12- og 24 mnd i vannet. Og at anodene jobber når de tærer er også en grei kommentar. Ellers reserverer jeg meg mot kommentaren om landstrøm. Den savner bæring når de ikke aner hvordan oppkoblingen er. Dessuten kan et lite 12 V batteri stelle i stand veldig mye ugang. Det er slett ikke nødvndig med landstrøm for å få til det. I tillegg er de trolig inne på 'vagbonerende strømmer', naturlig nok uten at de har mulighet for å kunne beskrive en krets. Egentlig er det et nøytralt og greit svar der de fremsetter en del ubegrunnede muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli @Hulda det var fint du skrev at saltinnhold og temperatur påvirker hvor lenge anodene holder. Jeg har en 1 kg zink festet på siden av skroget. Gjennomgående bolter. På innsiden er mye jordingskabler til 12 v systemt festet. I Middelhavet må jeg bytte 2x/år. Hjemme 1x/år. har en teknikk på å bytte den med båten på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Nå er dette kanskje et dumt spørsmål, men kan jeg tolke dette i retning av at så lenge man har nok sink, så er ting noenlunde greit? Så.... på med større sink på kjølen? SÅ må jeg vel også jobbe litt med kontakten mellom seildrev og sinken som sitter der ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Jeg har vondt for å skjønne annet enn at det er en uønsket krets i systemet. Men jeg har ikke kompetanse til å finne den. Så lenge anodene fungerer vil de beskytte. Grovt sett bruker båten din mye mer anoder enn Hulda. Og Hulda burde jo ved konstruksjon være et galvanisk mareritt. Jeg ville ikke montert større anoder på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli 1 hour ago, Hulda said: Jeg ville ikke montert større anoder på kjølen. Kan du utdype det ved anledning? Ingen hast Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Sitter nå her... Jeg ser ikke noen grunn til det. Kjølen trenger ikke mer strøm, den trenger mindre strøm. Altså male baksiden av anodene slik jeg beskrev. Man må finne en balanse. Da Hulda var ny, pøste jeg på med anoder. Og fikk som følge malingproblemer. Nå greier Hulda seg med 1/3 av anodene, og de er malt på baksiden. Det er naturligvis måter å regne på dette, ut fra gitte kriterier. Jeg kunne slikt i 1995. Ikke nå lenger. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli On 7/8/2025 at 7:22 AM, Lars Hansen said: Når det gjelder drevanoden, så vet jeg av egen erfaring at man må være nøye for å få god kontakt med drevet. Jeg gjorde dette selv. Kom til å tenke på innlegget ditt igjen, så jeg tenkte å spørre deg om du gjør noe spesielt for å sikre kontakt mellom drevet og anoden? Hos meg er det to "halvmåner" som er boltet sammen. Ellers er det tilsynelatende gode nyheter her. Framnes Marine ringte idag og mener de har funnet feilen. Det var en litt triviell greie, som de sa, men som det tok litt tid å finne ut av. Sleipner har også bistått. Det var en løs kabel på kontrollboksen.... Utover det har de skiftet slitedeler, og byttet anoder også her. Thrusterne er kjørt opp og ned 20+ ganger, og det kommer ingen feilmeldinger. Godt fonøyd med. Får håpe det er iorden da De skulle også sette på to nye anoder på kjølen, så da bør det holde ut sesongen. God sommer Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.