Jump to content

Hvordan ser jeg størrelse på propell - Flexofold

rdalen

Recommended Posts

Jeg har en propell jeg mistenker er for liten til min båt. Jeg får høyt turtall og farten går ikke opp hvis jeg ikke kjører motoren hardt. (6,8kts@2600rpm - max rpm ca 3500) Det er en 2007 Bavaria 37 Cruiser med D2-40 og 130S seildrev og trebladet Flexofold. Disse båtene ble levert med 29 HK som standard, mens denne er levert med 40 HK. Jeg mistenker at de har levert båten uten å bytte til en større propell som passer til den sterkere motoren.  Ifølge en tabell jeg har sett, bør propellen være 18x13x3L. Jeg har tatt av bladene, men jeg forstår ikke merkingen. Jeg synes det ganske tydelig står 6L i enden av tennene, men sikker er jeg ikke. Det kan også være 8. På flaten ved siden av er det preget 1. Noen flere merkinger finner jeg ikke.

Er det noen som har greie på dette? Jeg legger ved et bilde.

IMG_7388b.JPG.0468531cc73b4a8e6f4d3a2954b2cf05.JPG

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

trixie2 skrev 1 time siden:

Følg linken og mål etter tabellen som er der:

https://progressing.no/propell/seilpropell/flexofold-propell/

Mange takk. jeg har sjekket med tabellen du linket til og et par andre også, og når jeg måler lengden på bladene er de ca 175 mm fra senter av hullet. Det stemmer temmelig nøyaktig med en 16" propell. Så var det stigningen. Ettallet på siden kan bety 11. Da er det en 16x11x3L Det er i alle fall alt for spedt for en 40 hk motor på en 37' båt. Og dette har jeg seilt rundt med i 18 år...

Det er synd fordi litt av de gode egenskapene ved D2 motoren er at de har et dreiemoment som gir optimal effekt på lavt turtall slik at man kan marsje komfortabelt på 1800 - 2200 rpm.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...