Jump to content

Borre hull i Polykarbonat/plexi


cosmic

Recommended Posts

cosmic skrev 1 time siden:

borre hull i polykarbonat

Googla det 

https://www.google.com/search?q=borre+hull+i+polykarbonat&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det er mulig å bore hull i polykarbonatplatene med håndbor eller boremaskin. Bruk lav hastighet når du bruker en drill. Bruk et betongbor og støtt platen under hullposisjonen for å unngå vibrasjoner. Bor alltid mellom skilleveggene og minst 30 mm fra kanten av platen.

 

bruk kjøleveske

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Vår alles Komodo er sabla opptatt i dag så i mellomtiden får du nøye deg med meg...

Ved boring i de fleste "plast" materialer, også PC så gjelder følgende:

- Om vi tar utgangspunkt i et bor for stål, så kan alle vinkler beholdes med unntak av den positive skjærevinkelen, som dannes av spiralen i boret. Til PC er det gunstig med nøytral eller svakt negativ skjærevinkel dvs at eggen slipes bakoverlent og ikke foroverlent som på et bor for stål.. 

Om du bruker et håndslipt bor så pass på at ikke frivinkelen er for stor. (se øverste bilde) Den skal være minimal, slik at ikke boret så lett kan dra seg på. Med andre ord, liten frivinkel tillater liten mating.

 

Slipebor.JPG.59b9943a37a6f2c5118c425e6fd5c143.JPG

 

På bildet nedenfor ser du at midtre bor har en flate på eggen. Den lille flaten, som ikke trenger å være mer enn 1mm høy skal flukte med senterlinjen i boret, eller ligge "svakt bakover"

 

image_2025-03-29_140508947.png.4fa6949b9efb9f4908d5f0f6ae1eb56a.png

 

Anbefaler moderat hastighet og gjerne litt vann som kjølemiddel. Viktig å ikke skape for mye varme ved boring i klare plasttyper, det skaper microsprekker som kan utvikle seg.

Link to post

Jeg boret rundt 10 vinduer i Hulda (Lexan) uten å vite at det var noe spesielt. Lav spissvinkel på boret er nokså avgjørende. I tillegg kjøling med vann, lav hastighet og lite trykk. Jeg skar også til borti 20 vinduer med vanlig vippesag. Uansett, tålmodighet så plasten ikke smelter.

Link to post

Med sakte fart, kjøling/smøring og mildt press er man godt på vei. Men som andre også skriver er det et poeng i at ikke boret skjærer seg raskt ned i plasten.
 

Et alternativt type bor er flisebor/glassbor. Har etter tips fra glassmester brukt dette til plexi/akryl og styren akrylnitril, på sakte fart, smurt og kjølt med vann. Spesielt i starten og mot slutten av hullene er det greit å ta det ekstra rolig. Disse platene kommer oftest filmbelagt, og kan da legges direkte nedpå f.eks. forskalingsfiner eller lignende for å få god støtte under når man borer. Borene vil slipe/grave seg gjennom plasten framfor å skjære, noe som gir mindre risiko for sprekking. 

Link to post

Hei @cosmic

 

Nå har du jo allerede fått flere gode svar, ikke minst fra @dieselfan (som er noen hakk over meg når det kommer til maskinering...). 

 

Fikk jo meldingen din på IM, fint at du startet en egen tråd om dette. Får som sagt ikke lagt inn bilder på IM (så vidt jeg vet i alle fall). Angående det å "tagge" noen, så gjør du det ved å skrive en krøllalfa før nick-navnet, da dukker navnet opp i en egen rute. Klikk på den, da blir nicket blått i innlegget du skriver. Den du tagger vil da få et varsel om at han (hun) er nevnt i en tråd. 

 

Uansett, anbefaler deg å lese tråden til @Ask fra 2019 som @Roger jo linker til lenger opp her. Der har jeg gitt noen tips til Ask, og det er diskutert litt generelt rundt polycarbonat/ PC (Lexan) og akryl/ PMMA (Plexiglass) og hvilke egenskaper de to materialene har. Jeg har uansett kopiert inn et utdrag fra den tråden på akkurat det som går på sliping av bor. 

For å unngå at materialet sprekker, skal du slipe boret på samme måte som når du skal bore i sprø materialer, dvs. f.eks. messing og støpejern, men det gjelder også i aller høyeste grad for gelcoat/polyester. Hvem har vel ikke sett hull i glassfiberskrog der gelcoaten har sprekt opp rundt hull som er boret? 

 

Prinsippet er at du sliper en fas på borets skjæreegg. Litt vanskelig å forklare egentlig, for det forutsetter at alle vet hvordan man beskriver de ulike vinklene på et bor. Men boret har altså en egg som skjærer, akkurat som en kniv. Denne eggen skal slipes slik at eggen får en buttere vinkel. Boret skal fremdeles være helt skarpt, men eggvinkelen skal være buttere (mindre spiss). Den fasen jeg beskriver sliper du på den siden av eggen der sponet kommer ut. Boret skal altså fremdeles være skarpt og skjære, det kan fort misforstås, men sponene vil brytes og bli kortere. Dette merkes spesielt godt på mer langsponede materialer (seigere materialer). 

 

Komodo skrev On 7.5.2019 at 14.29:
Ask skrev On 7.5.2019 at 14.08:

Er det nokon spesielle krav til borane eg bør bruka?

 

Ja, det er egentlig det, selv om de fleste ikke vet eller bryr seg om det. Du kan bruke vanlig spiralbor, men det skal slipes som om du skal bore i messing eller andre sprø materialer. Hvis du ser nøye på bildet under (som ikke er spesielt skarpt...), ser du at jeg har slipt en fas på eggen som gir en buttere eggvinkel. Dette for at plasten ikke skal sprekke i det du går gjennom med boret. Litt surt om den store fine plata di sprekker når du skal bore hull for å skru den fast.

 

973942896_04_05.18005.jpg.0dc7d03b133054af63cdf0dd01a6d5a0.jpg

 

Eksempel på flising av hullkant når du borer med et bor som ikke er riktig slipt. Hullet til venstre er boret med et riktig bor. Men du risikerer altså i verste fall at plata sprekker. 

51938938_04_05_1806.jpg.2f56d5e8046c2c3acfc686bb8562c2d2.jpg

 

 

 

Her har du et utdrag fra en materialkatalog som skriver litt om maskinering i plast. Veldig dårlig illustrasjon, og dårlig forklart, men til venstre ser du at boret har flere forskjellige vinkler, og det er sponvinkelen du skal redusere til null ved å slipe en fas ytterst på skjæreeggen. 

Astrup-maskineringiplast02.PNG.1aa27dcf09accbe72f96ea9b4a5de84a.PNG

 

Skjønner jo at dette er elendig forklart, så si i fra hvis du ikke forstod hva jeg mente. Så skal jeg ta noen bedre bilder av hvordan boret skal se ut for å sikre at det ikke sprekker for deg når du borer. Men som @dieselfan allerede har skrevet, det er lettere å bore i PC enn PMMA. Forøvrig ikke enig i at du trenger å kjøre med lav fart, du trenger heller ikke kjøling. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...