Jonas78 Startet 30.Mars Link til dette innlegget Startet 30.Mars Hei, har lenge lurt på hva som er markedets beste produkter. Håpet på å lage en tråd som kunne leve litt over lengre tid, hvor folk legge utt erfaringer med ulike produkter, gjerne med bilde over lengre tid. Min erfaring er at jeg føler jeg har funnet noen gode produkter til å få båten blank, men jeg er usikker på om jeg har funnet de beste produktene som forsegler båten over lang tid. Dette er jo en vitenskap- så spent på hva forumet eminente medlemmer har av erfaring og kunnskap å dele. Jeg har hatt båt i 18 år, og startet med å bruke Meguiars One Step Compound, samt Meguiars Marine Pure Wax. Følte dette var et ok produkt, for mitt nivå den gangen. Jeg brukte da biltema maskin, samt skumputer. Mange av mine medseilere sverger til Gelcoat Nanopolish, men denne har jeg ikke likt da jeg følte den var for svak, og bare brukt til enkel håndpolering i cockpit ol. Tenker den kan være ok om du har en ny båt, og starter på et ok nivå. Mine båter har gjerne vært 10-15 år når jeg har overtatt de. For fire år siden tok jeg over en Bavaria 38 som var ganske stygg i gelcoaten. Jeg bestemte meg for å sette meg grundig inn i temaet, og oppgraderte utstyr og stoff. Jeg kom da over Scholl som jeg følte gjorde en veldig god jobb. Der finnes tre produkter, M20, M0, M3 der de er beregnet for ulikt nivå av båten. Jeg gikk grundig over båten med den hardeste cut`en (M0), før jeg gikk finere til verks med M3, og nå i ettertid holder det med M20 for å holde den blank og fin. Av forsegling derimot, har jeg ikke helt knekt koden føler jeg. Her har jeg brukt følgende produkter: - Scholl Concepts Marine Neo Polymer (føler den er ok til å bruke i ettertid, nær som et vaskemiddel som funker å sprute over området eller på en klut og vaske/forsegle for hånd) - Meguiar’s M27 Pro Hybrid Ceramic Sealant (Føler denne gjør båten veldig blank og fin, usikker på om varigheten er den den lover, men ok inntrykk så langt.) I tillegg har jeg kjøpt inn for å teste på ulike områder oppå seilbåten: - Soft99 Fusso Coat White (testet å legge på i går, virker som en ganske hard voks) - Collinite 885 Heavy Duty Paste Fleetwax (testet å legge på, virker som en myk voks, lett å få av) - Collinite 845 Liquid Insulator Wax (ikke testet enda) Jeg må også få nevne at jeg bruker ullpute, føler den gir langt bedre resultater enn skumputer, så bruker primært den når jeg skal rense og klargjøre gelcoaten for forsegling. Ble en litt lang post, men er spent på deres erfaringer, og veldig spent på varigheten av ulike forseglingsprodukter over tid. Skal også bidra i tråden med ulike bilder Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Her er noen bilder av gårsdagens voksing. Litt artig at der jeg har voks, er det ingen dråper, der jeg har forseglingsspray er det dråper. Mulig det er pga vinkel, men synes det var påtakelig. Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Her er båten etter behandling med Scholl mM20, og Meguiars M27. Bruk vest! Link to post
JRK Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Ja her er smaken som baken. I mine yngre dager prøvde jeg ut flere nye produkter. Fra og med 2005 tror jeg har jeg bare brukt TC Nano Skal du ha superblank båt finnes det bedre produkter, men min erfaring er at ingen produkter klarer seg fra april til oktober. Om noen vet om noe så vil jeg gjerne høre. Det som er viktig er at om gelcoaten oksiderer så får man en stor rubbejobb hver vår og det er nettopp dette jeg slipper med TC Nano, den er lett og påføre for hånd og kan poleres bort både for hånd og med maskin. Ved første gangs bruk må man rubbe/polere opp skroget slik at det er blankt å fint. Så legger jeg på TC Nano og en gang iblant #D Nano om jeg vil ha den veldig blank. Så poleres det igjen i juni og til slutt når den er på land. Høres ut som en stor jobb, mnen så lenge du polerer på nytt før det oksiderer så er det en lett jobb bruker en dag på skroget og en dag på overbygget på en Viksund 340. Som sagt, jeg ser blankere båter, så det finnes sikkert bedre polish, men her er en enkel, alt i ett, som også kan brukes for hånd om noen render eller merker setter seg. NB Vasker aldri mked sjampo bruker bare masse vann. Har også fått med meg at noen båtleverandører anbefaler bilsjampo med voks, og da skal devaskes ofte , som en bil. Tanken er vel litt det samme UV strålene solen skal brenne bort polishen og ikke gelgoaten Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars JRK skrev 1 time siden: Om noen vet om noe så vil jeg gjerne høre. Det som er viktig er at om gelcoaten oksiderer så får man en stor rubbejobb hver vår og det er nettopp dette jeg slipper med TC Nano, Jupp, det er noe av det jeg prøver å finne ut med å teste litt ulike produkter. Har skjedd mye de siste årene, så spennende å se om noen produkter funker bra. Ang TC Nano- helt enig, om grunnlaget er bra, tror jeg TC hjelper å holde båten. Fin som håndpolering ulike steder, og har brukt den litt selv. Bruk vest! Link to post
pipe Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars JRK skrev for 2 timer siden: men min erfaring er at ingen produkter klarer seg fra april til oktober. Om noen vet om noe så vil jeg gjerne høre. Ville tro kjeramisk coting varer lengre enn det. Personlig syntes jeg wax gjør jobben sin men når sesongen er over er det også slutt på beskyttelsen. Greit nok for det oksiderer ikke mer enn att den er grei å polere opp igjen. På bilene mine bruker jeg skumkononen noen ganger i året for å legge på forsegling. Det hadde nok fungert bra på båten også men av miljø hensyn syntes jeg ikke det er noe god ide å sprøyte kjemikalier på sjøen. Link to post
Eika Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Jeg sverger til mirka polarshine og fussocoat Ullpads, grove skumpads, fine skunpads blir brukt etter behov. Alt med roterende maskin Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Mirka har jeg sett litt på- det er jo et godt merke mtp kvalitet. Jeg testet fusso for første gang på et område på båten. Har du erfaring på varighet på fusso? Den var litt hard å få av, men brukte klut, så er sikkert bedre å ta av med maskin og fine skumpads som du sier. Bruk vest! Link to post
Gozzi Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Brukte mirka polarshine og fussocoat etter råd fra Eika i en tidligere tråd. Det var litt jobb men det har holdt seg veldig bra på skroget. Kommer til å fortsette å bruke disse produktene. Har forsøkt med en proff Coating av samme type som jeg bruker på bilene men det var skuffende resultat og dyrt. Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Spennende ang fusso noen som har testet denne? Lest litt om den og får veldig gode kritikker https://www.autodude.no/no/produkt/batvoks_collinite_885_heavy_duty_paste_fleetwax?gad_source=1&gbraid=0AAAAAq2PiTm9wQBMMs2U4OMJmg-r4u6xU&gclid=EAIaIQobChMIvpbU_ryyjAMVCkGRBR2g4SyoEAQYASABEgK8YPD_BwE Bruk vest! Link to post
Framtia Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Er det Polarshine 45 du anbefaler @Eika? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eika Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Framtia skrev 7 minutter siden: Er det Polarshine 45 du anbefaler @Eika? Til de værste jobbene er 45 og saueull fint, så 5-15 og halvfin skumpad, jeg har hele serien og ser an behovet. Etter rubbing så tar jeg en skikkelig vask med høytrykkspyler så man får all rubbing ut av porene i gelcoat'n og hvis man går all in på holdbarhet så bruker man 100-150kr på biltema og kjøper en flaske isopropanol, vasker fort over skroget, så voksing Link to post
Eika Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Jonas78 skrev 58 minutter siden: Mirka har jeg sett litt på- det er jo et godt merke mtp kvalitet. Jeg testet fusso for første gang på et område på båten. Har du erfaring på varighet på fusso? Den var litt hard å få av, men brukte klut, så er sikkert bedre å ta av med maskin og fine skumpads som du sier. Poleringsmaskin på rubbing og polering, men voksing er alltid for hånd. Ha gjerne 20 nikrokluter klare og ikke voks for store områder Fusso kan være din beste venn men også din værste fiende Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Eika skrev 7 minutter siden: Poleringsmaskin på rubbing og polering, men voksing er alltid for hånd. Ha gjerne 20 nikrokluter klare og ikke voks for store områder Fusso kan være din beste venn men også din værste fiende Ok, jeg tenkte påføring for hånd, men maskin for å fjerne. Men det er kanskje kluter som gjelder for å få det vekk... Har tenkt at en skumsvamp kan hjelpe når voksen er så hard. Bruk vest! Link to post
Eika Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Snarvei blir omvei, små områder så den ikke rekker og bli for hard, siden det er en skikkelige saker så gnir man av endel etterpå og det fyller kluten fort og da er det kjekt og ha tilgang på mange kluter eller mye poleringspapir Link to post
Blouberg Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Jonas78 skrev 44 minutter siden: noen som har testet denne? Lest litt om den og får veldig gode kritikker https://www.autodude.no/no/produkt/batvoks_collinite_885_heavy_duty_paste_fleetwax?gad_source=1&gbraid=0AAAAAq2PiTm9wQBMMs2U4OMJmg-r4u6xU&gclid=EAIaIQobChMIvpbU_ryyjAMVCkGRBR2g4SyoEAQYASABEgK8YPD_BwE Brukte denne i fjor, synes den var fin å jobbe med. Rubbet med maskin og la på Collinite 885 med håndpad. Kommer til å bruke denne i år også Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Jonas78 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Blouberg skrev Just now: Brukte denne i fjor, synes den var fin å jobbe med. Rubbet med maskin og la på Collinite 885 med håndpad. Kommer til å bruke denne i år også Kult! Kjekt å høre- likte den veldig godt, var lett å få på og av. Fikk du noe inntrykk av varigheten? Bruk vest! Link to post
Blouberg Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Jonas78 skrev 2 minutter siden: Kult! Kjekt å høre- likte den veldig godt, var lett å få på og av. Fikk du noe inntrykk av varigheten? Synes glansen holdt bra, ble lettere å holde rein. Ble nok litt mattere på høsten, men betydelig bedre enn tidligere. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bergen780 Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Collinite 845 og Jotun Hard Wax har vært veldig gode. Sistnevnte kan sitte godt fast om man legger det på uten å polere først og lar den ligge på, lar den knapt tørke før jeg tar av igjen, funker knall og holder lenge Link to post
fs Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Sikkert mange flotte nanoprodukter, men hvordan er dette helsemessig? Og joda, det er å anta at det kan trekke gjennom hansker også Mvh Skeptisk Link to post
Eika Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Da var man igang med å hjelpe en kamerat med en shabby 47foter som helst skal bli som ny igjen. Dere får se om ett par dager om den blir brukanes Link to post
pipe Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Hvis man sliter med å tørke vekk wax så har man vel lagt på alt for mye....ville jeg tro. Det var en som klaget over att Autoglym HD wax var ett mareritt å få av. Når man stilte noen kontroll spørsmål hadde han brukt 3/4 krukke på en bil mens hele krukka er beregnet til 30 + biler. Legg wax med en applikator "løv tynt" Link to post
Eika Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Polar shine 35 og saueull, dette er kun 1 steg. Skal kjøre over med oscillerende og polar shine 15 Burde egentlig planslipa skrogsiden for og få speil finish Edit: når jeg ligger her nå, så innser jeg fort at jeg ikke kommer til og klare og la vær og slipe fort over med 400-600-800-1000-2000. Når man først er på dugnad for en kamerat så får man dra litt på og fjerne litt bulker også Link to post
Jonas78 Svart 2.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April Eika skrev for 14 timer siden: Edit: når jeg ligger her nå, så innser jeg fort at jeg ikke kommer til og klare og la vær og slipe fort over med 400-600-800-1000-2000. Når man først er på dugnad for en kamerat så får man dra litt på og fjerne litt bulker også Spennene- kjekt om du legger ut detaljerte bilder når du gjør den jobben. Mitt skrog er litt bulkete også om man ser bildet jeg postet tidligere, så det hadde vært interessant å lære og se prosessen du går gjennom. Bruk vest! Link to post
Eika Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Jonas78 skrev 21 minutter siden: Spennene- kjekt om du legger ut detaljerte bilder når du gjør den jobben. Mitt skrog er litt bulkete også om man ser bildet jeg postet tidligere, så det hadde vært interessant å lære og se prosessen du går gjennom. For og si det sånn, så er ikke det noe jobb for en nybegynner. Sliper man feil så kan det fort bli reparasjon som kommer på 20-50k. Men som plastarbeider så er dette "partytrikset" mitt når det kommer til hi-end poleringsjobber Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn