Pondu_s Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Fusso er veldig bra og vil holde båten blank i en sesong eller to,videre så bruker jeg menzerna sine produkter da de er enkle å jobbe med og ikke minst lett å tørke av. Skal man få en kjapp og enkel glans så funker voks på sprayflaske godt til formålet. Link to post
Jonas78 Svart 2.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April @Eika - Høres ikke ut som noe jeg bør teste selv altså... Bruk vest! Link to post
Eika Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Jonas78 skrev for 2 timer siden: @Eika - Høres ikke ut som noe jeg bør teste selv altså... Med mindre du har jobba mye med gelcoat, så hadde jeg latt vær, det er ett omfattende prosjekt å planslipe en båt Jobben min de siste årene har vært glassfiber og gelcoat og har gelcoat sprøyta flere båter Link to post
Eika Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Da er den rubba 2 steg også har den fått fusso Plansliping blei det heldigvis ikke noe ut av, da hadde jeg stått og slipa ennå Link to post
Jonas78 Svart 3.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April Så veldig bra ut! Litt skuffet over at det ikke ble plansliping- hadde vært kjekt å se noen bilder om hvordan det gjøres...! Men bra for deg, er jo masse arbeid! Bruk vest! Link to post
Eika Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Det er enkelt, man kjøper en plansliper som for eks Rupes eller mirka sin, sliper med 320-400 til bulkene er vekk, så sliper man 400-600-800-1000-1500-2000, så rubber man til man ser mannen med ljåen også vokser man Men sliper man igjennom, så har gelcoat'n blitt såpass tynn over hele området at man mest sannsyneligt må gelcoat sprøyte hele området, hvis man i tilegg er ekstra uheldig så blir det såpass stor fargeforskjell at man ender opp med og ta hele skrogsiden https://www.sandtec.no/tilbehor/verktoy/slipemaskiner/cs-rupes-sl42aes-orbital-70-x-400mm-48el https://www.mekster.no/mirka-deos-383cv-70x198mm-central-vacuum-orbit-3-0-810538.html?msclkid=a45912812bc716a722c8756fc492c565 Link to post
AmpaLampa Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Litt på sidelinjen, men hvordan er det å bruke en DA/oscillerende maskin? Jeg har Rupes 15(?) til bilen, men er usikker på om den er kraftig nok til gelcoat.. Link to post
Eika Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Har ikke prøvd akuratt den, men jeg brukte en annen oscillerende på steg2, men da blei faktisk gelcoat'n mattere igjen så gikk på med roterende igjen. Skal man ha seg en billig, helt grei maskin så kan jeg anbefale denne, men med 125mm bakplate og pads istedenfor 150. Har opplevd at det står en røyksky ut av de etter kun 5min med 150mm og litt seig rubbing som for eks menzerna https://www.marineshop.no/1852m/125900/25931-1852m-poleringsmaskin-elektronisk-0-4300-o-min-soft-start Link to post
Framtia Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Fine greier :-) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jonas78 Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Såpass? Dette må jo være det beste merke på maskin. Spent på de produktene Bruk vest! Link to post
Pondu_s Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Deataling på bil har jeg holdt på med i årevis og fremgangsmåte er lik på båt. For å få et bra resultat så må man ha en god maskin,jeg foretrekker ocilerende maskin,det trenger ikke være rupes eller flex,men en god maskin er et must. Så må man først rengjøre båten Så den er gulvene ren,jeg bruker en sterk blanding med nerta til formålet. Når båten er ren så teiper jeg 3stk firkanter på båten i en firkant bruker jeg menzerna fine cut neste medium og siste heavy cut,på gammel båt bruker jeg ullpute .så buffer jeg firkantene og bruker det produktet som gir best resultat. Når båten er polert så avslutter jeg med fusso,fusso er et genialt og billig hybrid produkt som gjør at bil eller båt holder seg blank lenge og produktet tåler sterke såper. Jeg har brukt menzerna i mange år pga resultat,pris,og at det er en veldig lett produkt å jobbe med. Og husk mikrofiber kluter i store mengder og bytt klut ofte. Link to post
Tomasbo Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Noen som har prøvd Sio2 produkter på båten. Eksempel: https://bgbilrekvisita.no/produkt/gyeon-q2m-wet-coat-1l/ Evt utover sommer for å holde glans og vannavstøtende effekt, og lette renhold? Link to post
Framtia Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev for 10 timer siden: ... bruker jeg menzerna fine cut neste medium og siste heavy cut,på gammel båt bruker jeg ullpute . du mener ikke motsatt? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Nei jeg taper opp 3ruter og tester et produkt i hver rute og velger det som gir best resultat. I Link to post
Jonas78 Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Den fremgangsmåten du beskrev @Pondu_s, regner med det er på båt du ikke har polert før? På din egen «faste» båt ville du vel ikke gjort det slik? hva er dine mest brukte produkter? jeg har endt opp med at på båt er det ullpute som gjelder for min del Bruk vest! Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Framtia skrev for 17 timer siden: Fine greier :-) Stakkars mirkaen :( jeg anbefaler heller en billig 700kroners poleringsmaskin enn og mishandle en mirka slipemaskin Link to post
Framtia Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April mulig du bruker mye kraftigere press på maskina Eika? Jeg har hatt denne Mirkaen lenge og bruker den mest til pussing. Men slik jeg bruker den ved polering er jeg ikke veldig redd for at den blir overbelastet. Men godt mulig du har et poeng at jeg burde ta grovjobben med roterende maskin. Hadde en Mirka PS1524, men syntes den var tung å bruke så den har jeg solgt. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Framtia skrev 2 minutter siden: mulig du bruker mye kraftigere press på maskina Eika? Jeg har hatt denne Mirkaen lenge og bruker den mest til pussing. Men slik jeg bruker den ved polering er jeg ikke veldig redd for at den blir overbelastet. Men godt mulig du har et poeng at jeg burde ta grovjobben med roterende maskin. Hadde en Mirka PS1524, men syntes den var tung å bruke så den har jeg solgt. Jeg er faktisk meget snill med verktøyet, det er jo det som gjør halve jobben og hvis jeg mishandler det så blir det hånd sliping og polering for hånd Jeg har opplevd flere ganger at det faktisk blir mattere igjen når jeg går over med DA maskin etter og ha kjørt på med roterende Link to post
Jonas78 Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev for 5 timer siden: Stakkars mirkaen :( jeg anbefaler heller en billig 700kroners poleringsmaskin enn og mishandle en mirka slipemaskin @Eika - her må du hjelpe meg med forklaring. Mulig @Framtia tok den, men jeg trenger det inn med teskje. Sorry 😂😂😂 Bruk vest! Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Jonas78 skrev for 6 timer siden: Den fremgangsmåten du beskrev @Pondu_s, regner med det er på båt du ikke har polert før? På din egen «faste» båt ville du vel ikke gjort det slik? hva er dine mest brukte produkter? jeg har endt opp med at på båt er det ullpute som gjelder for min del Ja det er en veldig fin fremgangsmåte om man er litt usikker,tok nettopp en seilbåt for en kompis og der ble der medium cut og ull,ifølge han så hadde den båten aldri vært så fin i hans eie,avslutta seff med fusso ❤️. Mitt mest brukte produkt er medium cut fra menzerna,har allt fra heavy cut til superfint i menzerna serien. Jeg har prøvd masse forskjellig merker men har landa på menzerna pga pris,super nice å jobbe med og alltid bra resultat. Ellers vil jeg si til alle hiv poleringsmaskinen fra biltema o.l i søpla og kjøp en egnet ocillerende maskin ,bilnerden.no har supergode maskiner til ca 2600kr,du vil spare deg får masse ergrelse og få et supert resultat om du gjør det riktig,det er ikke vanskelig. Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Jonas78 skrev 59 minutter siden: @Eika - her må du hjelpe meg med forklaring. Mulig @Framtia tok den, men jeg trenger det inn med teskje. Sorry 😂😂😂 Det er en slipemaskin til nærmere 10k, som er bygd for lett arbeid. Polering er ikke lett arbeid, så bedre og bruke noe som er bygd for det Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev 1 minutt siden: Ellers vil jeg si til alle hiv poleringsmaskinen fra biltema o.l i søpla og kjøp en egnet ocillerende maskin Der er vi stikk motsatt, jeg har prøvd svært mange DA maskiner og aldri blitt fornøyd, faller tilbake på roterende maskiner gang på gang. Jeg velger faktisk 700kroners 1852 marine roterende maskin fremfor en Rupes DA maskin til 7000 Link to post
Jonas78 Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Enig ang roterende, for min del er det roterende med ullpute som har gitt best resultat. Har en medium toyka som er oscillerende, bruker den på lett polering og finis. Bruk vest! Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Roterende med ull er veldig grov kost og på en bil brenner du gjennom lakken før du får sagt kake. Hvor kritisk det et på gelcoat vet jeg ikke. Men ja mange båtfolk står med roterende og jeg ser på resultatet og rister på hodet.a Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 1 time siden: Der er vi stikk motsatt, jeg har prøvd svært mange DA maskiner og aldri blitt fornøyd, faller tilbake på roterende maskiner gang på gang. Jeg velger faktisk 700kroners 1852 marine roterende maskin fremfor en Rupes DA maskin til 7000 Ja da er vi veldig forskjellig. En veldig god venn av med driver bilpleiefirma og har polert 1000vis av biler ,han sverger til Da og bruker kun roterende til korrigering av lakkfeil og riper. Når man bruker DA så må man bruke egna produkt og ja det tar lengre tid men resultatet blir bedre. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn