Jump to content

Erfaringstråd om rubbing og forseglingsprodukter

Jonas78

Recommended Posts

På bil, skal jeg være enig at DA er best, men på tjukk gelcoat sverger jeg til roterende. Jeg har polert noen hundre båter nå og noen av de jobbene har vært skikkelig "high end" med plansliping og vannsliping. Jeg får aldri resultatet like bra som med roterende, har opplevd flere ganger at den faktisk mister litt glans etter at jeg har kjørt finsteg med DA VS roterende. 

Men jeg ser du liker menzerna også, det er også noe jeg hater å jobbe med. Syns det er tunge produkter å jobbe med iforhold til mirka polarshine 

Men godt folk er forskjellige og liker forskjellige produkter, ellers hadde det vært kjedeligt utvalg 

Pondu_s skrev 35 minutter siden:

Roterende med ull er veldig grov kost og på en bil brenner du gjennom lakken før du får sagt kake. Hvor kritisk det et på gelcoat vet jeg ikke. Men ja mange båtfolk står med roterende og jeg ser på resultatet og rister på hodet.a

har lite erfaring med bil, men på båt kommer man ikke gjennom gelcoat med roterende maskin på fryktelig mange år.

har prøvd å pusse gjennom gelcoat med sandpapir, skal mye til og grovt papir for å komme gjennom. 

Bruk vest!

Eika skrev Just now:

På bil, skal jeg være enig at DA er best, men på tjukk gelcoat sverger jeg til roterende. Jeg har polert noen hundre båter nå og noen av de jobbene har vært skikkelig "high end" med plansliping og vannsliping. Jeg får aldri resultatet like bra som med roterende, har opplevd flere ganger at den faktisk mister litt glans etter at jeg har kjørt finsteg med DA VS roterende. 

Heilt enig med deg skal du rydde opp i mye ugang så er roterende best av den ekle grunn at den tar mer av gelcoaten. Men har man et normalt utgangspunkt med bare matt og falma gelcoat så foretrekker jeg da pga kontroll og resultat. Vil du at jobben skal gå fortere så velger du bare et produkt med mer slipemiddel.

Jonas78 skrev 2 minutter siden:

har lite erfaring med bil, men på båt kommer man ikke gjennom gelcoat med roterende maskin på fryktelig mange år.

har prøvd å pusse gjennom gelcoat med sandpapir, skal mye til og grovt papir for å komme gjennom. 

Det som er faren med roterende er varmen man får og den kan ødelegge gelcoat'n, det er også lett og få "kjøreriper" hvis man er nybegynner 

Pondu_s skrev 4 minutter siden:

Heilt enig med deg skal du rydde opp i mye ugang så er roterende best av den ekle grunn at den tar mer av gelcoaten. Men har man et normalt utgangspunkt med bare matt og falma gelcoat så foretrekker jeg da pga kontroll og resultat. Vil du at jobben skal gå fortere så velger du bare et produkt med mer slipemiddel.

Jeg bruker ikke roterende for og spare tid, men pga jeg syns jeg får ett mye bedre resultat. Men jeg er en av de som lærte meg å polere med roterende og har fått det inn i fingra

Det er kansje litt annerledes når man har gelcoat og finish som yrke, blir kjent med hva gelcoat tåler og beste måtene og få høyglans

Mange av kundene bryr seg ikke om poleringa koster 20 eller 40k, bare det blir pent

Ja jeg kan skjønne det når du har det som jobb og skjønner hvordan det skal brukes.Men de som leser dette polerer stort sett sin egen båt og jeg føler med trygg på at de får et best resultat med DA. Ellers stiller jeg til duell med min DA any time 🤟

Eika skrev 11 minutter siden:

Det som er faren med roterende er varmen man får og den kan ødelegge gelcoat'n, det er også lett og få "kjøreriper" hvis man er nybegynner 

100prs derfor hvermannsen bør holde seg til DA,man kan ikke gjøre noe ugang med en slik maskin

Pondu_s skrev 5 minutter siden:

Ja jeg kan skjønne det når du har det som jobb og skjønner hvordan det skal brukes.Men de som leser dette polerer stort sett sin egen båt og jeg føler med trygg på at de får et best resultat med DA. Ellers stiller jeg til duell med min DA any time 🤟

Det er lettere for en amatør og få ett helt okey resultat med DA. Jeg har sett mange her inne legge ut bilder av nypolert båt som de er så fornøyde med, men som jeg tenker "er den ikke polert?" 

Den duellen er jeg med på, hvor holder du til ? Edit: jeg så det nå. Asker er ikke så langt unna, så jeg er med på duell 

Eika skrev 2 minutter siden:

Det er lettere for en amatør og få ett helt okey resultat med DA. Jeg har sett mange her inne legge ut bilder av nypolert båt som de er så fornøyde med, men som jeg tenker "er den ikke polert?" 

Den duellen er jeg med på, hvor holder du til ? 

Østlandet

Pondu_s skrev 2 minutter siden:

Østlandet

Da er neste steg og finne noen med en blå eller annen farge med meget slitt gelcoat, så skal vi se :) 

Noen her inne som har en stygg båt som kan stille med den til duell ? 

Tar en skrogside hver, så må vi få noen kresne medlemmer her til og være dommere 

Eika skrev 1 minutt siden:

Da er neste steg og finne noen med en blå eller annen farge med meget slitt gelcoat, så skal vi se :) 

Jeg har jo nettopp skrevet at roterende er bedre der det er mye ugang. På en normal oksidert gelcoat så ligger ikke en da bak i det hele tatt og er mye lettere å jobbe med for de aller fleste.

Pondu_s skrev 2 minutter siden:

Jeg har jo nettopp skrevet at roterende er bedre der det er mye ugang. På en normal oksidert gelcoat så ligger ikke en da bak i det hele tatt og er mye lettere å jobbe med for de aller fleste.

En halv shabby da :fniser: Må jo gjøre det litt utfordrende, en relativt fin båt kjører man jo over på no-time 

Eika skrev 1 minutt siden:

Må jo gjøre det litt utfordrende, en relativt fin båt kjører man jo over på no-time 

Haha,ja en roterende vil vinne der det er utfordrende ganske enkelt forde de tar mer gelcoat og man må jobbe vesentlig lenger med en da for å få det samme resultat om utgangspunktet er dårlig. Jeg rydda forøvrig en v70 en gang med vannsliping og Da ,tipper jeg brukte 50timer men resultatet ble veldig bra... 

Pondu_s skrev Just now:

Haha,ja en roterende vil vinne der det er utfordrende ganske enkelt forde de tar mer gelcoat og man må jobbe vesentlig lenger med en da for å få det samme resultat om utgangspunktet er dårlig. Jeg rydda forøvrig en v70 en gang med vannsliping og Da ,tipper jeg brukte 50timer men resultatet ble veldig bra... 

Det er trøbbel båtene og der kundene setter meget høye krav, jeg får :frustrert:

Eika skrev 4 minutter siden:

Det er trøbbel båtene og der kundene setter meget høye krav, jeg får :frustrert:

Ja det forstår jeg jo. Men prøv en Da med mye slipemiddel på de båtene så kan det hende du blir overrasket.

Pondu_s skrev Just now:

Ja det forstår jeg jo. Men prøv en Da med mye slipemiddel på de båtene så kan det hende du blir overrasket.

Har prøvd flere ganger, det er mange selgere innom div opplag som påstår produktene demmes skal snu verden opp ned, skal være sååå mye bedre enn det vi allerede har 

Her er en båt jeg har tatt

https://vm.tiktok.com/ZNdFqvL2j/

Her er en annen 

https://vm.tiktok.com/ZNdFqwxW5/

Her er en vi gelcoat sprøyta, starta slipejobben etter sprøyting med 60papir og jobba oss opp til 1500

https://vm.tiktok.com/ZNdFb842t/

Eika skrev 5 minutter siden:

Har prøvd flere ganger, det er mange selgere innom div opplag som påstår produktene demmes skal snu verden opp ned, skal være sååå mye bedre enn det vi allerede har 

Her er en båt jeg har tatt

https://vm.tiktok.com/ZNdFqvL2j/

Her er en annen 

https://vm.tiktok.com/ZNdFqwxW5/

Her er en vi gelcoat sprøyta, starta slipejobben etter sprøyting med 60papir og jobba oss opp til 1500

https://vm.tiktok.com/ZNdFb842t/

Har ikke tik tok så får ikke sett,ellers får vi se over påske er på ferie nå,men axopar hadde vært gøy.

Har prøvd roterende maskiner, og de brenner veldig lett. Jeg synes jeg har mer kontroll på oscilerende både til bil og båt. Bruker ullpute til slutt, ellers Rupes padder, og det funker veldig lett for meg. Mulig roterende funker bedre på veldig dårlig og gammel gelcoat som ikke har fått noe stell på 20 år.

IMG_7666.jpeg

IMG_7662.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Min opplevelser at gelcoat under fedenderlisten er lett å få fin.

IMG_8201.jpeg.8b5395471d01b1e3d5f24371a6b83dab.jpeg

Over fenderlisten derimot, der sola står og hamrer år etter år etter år.  Der slites gelcoaten mye verre og på min 2008 modell kan jeg nå se bittesmå glassfiber knappenålshoder på targabøyle og på noe av de værste stedene på overbygget hvor sola står på.
Men skroget? Null problem, blir så fint så (med DA maskin siden jeg er en glad amatør)

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Eika skrev On 16.4.2025 at 19.40:

Tar en skrogside hver, så må vi få noen kresne medlemmer her til og være dommere 

Tror jeg har en veldig god kandidat 😁 prosjektbåt jeg kjøpte i vinter som jeg jobber med. 2008 Jeanneau Sun Odyssey 39DS som nok aldri har sett verken polish eller såpe før jeg overtok den. E

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...