Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April På bil, skal jeg være enig at DA er best, men på tjukk gelcoat sverger jeg til roterende. Jeg har polert noen hundre båter nå og noen av de jobbene har vært skikkelig "high end" med plansliping og vannsliping. Jeg får aldri resultatet like bra som med roterende, har opplevd flere ganger at den faktisk mister litt glans etter at jeg har kjørt finsteg med DA VS roterende. Men jeg ser du liker menzerna også, det er også noe jeg hater å jobbe med. Syns det er tunge produkter å jobbe med iforhold til mirka polarshine Men godt folk er forskjellige og liker forskjellige produkter, ellers hadde det vært kjedeligt utvalg Link to post
Jonas78 Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev 35 minutter siden: Roterende med ull er veldig grov kost og på en bil brenner du gjennom lakken før du får sagt kake. Hvor kritisk det et på gelcoat vet jeg ikke. Men ja mange båtfolk står med roterende og jeg ser på resultatet og rister på hodet.a har lite erfaring med bil, men på båt kommer man ikke gjennom gelcoat med roterende maskin på fryktelig mange år. har prøvd å pusse gjennom gelcoat med sandpapir, skal mye til og grovt papir for å komme gjennom. Bruk vest! Link to post
Smyg1 Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Har de siste 5 årene brukt Meguiars one step compound og pure wax, har fungert bra det. I år prøver jeg noe nytt, Rupes xc-2 påføres med maskin og ull, Fusso for hånd. Er spent på resultat og varighet Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev Just now: På bil, skal jeg være enig at DA er best, men på tjukk gelcoat sverger jeg til roterende. Jeg har polert noen hundre båter nå og noen av de jobbene har vært skikkelig "high end" med plansliping og vannsliping. Jeg får aldri resultatet like bra som med roterende, har opplevd flere ganger at den faktisk mister litt glans etter at jeg har kjørt finsteg med DA VS roterende. Heilt enig med deg skal du rydde opp i mye ugang så er roterende best av den ekle grunn at den tar mer av gelcoaten. Men har man et normalt utgangspunkt med bare matt og falma gelcoat så foretrekker jeg da pga kontroll og resultat. Vil du at jobben skal gå fortere så velger du bare et produkt med mer slipemiddel. Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Jonas78 skrev 2 minutter siden: har lite erfaring med bil, men på båt kommer man ikke gjennom gelcoat med roterende maskin på fryktelig mange år. har prøvd å pusse gjennom gelcoat med sandpapir, skal mye til og grovt papir for å komme gjennom. Det som er faren med roterende er varmen man får og den kan ødelegge gelcoat'n, det er også lett og få "kjøreriper" hvis man er nybegynner Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev 4 minutter siden: Heilt enig med deg skal du rydde opp i mye ugang så er roterende best av den ekle grunn at den tar mer av gelcoaten. Men har man et normalt utgangspunkt med bare matt og falma gelcoat så foretrekker jeg da pga kontroll og resultat. Vil du at jobben skal gå fortere så velger du bare et produkt med mer slipemiddel. Jeg bruker ikke roterende for og spare tid, men pga jeg syns jeg får ett mye bedre resultat. Men jeg er en av de som lærte meg å polere med roterende og har fått det inn i fingra Det er kansje litt annerledes når man har gelcoat og finish som yrke, blir kjent med hva gelcoat tåler og beste måtene og få høyglans Mange av kundene bryr seg ikke om poleringa koster 20 eller 40k, bare det blir pent Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Ja jeg kan skjønne det når du har det som jobb og skjønner hvordan det skal brukes.Men de som leser dette polerer stort sett sin egen båt og jeg føler med trygg på at de får et best resultat med DA. Ellers stiller jeg til duell med min DA any time 🤟 Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 11 minutter siden: Det som er faren med roterende er varmen man får og den kan ødelegge gelcoat'n, det er også lett og få "kjøreriper" hvis man er nybegynner 100prs derfor hvermannsen bør holde seg til DA,man kan ikke gjøre noe ugang med en slik maskin Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev 5 minutter siden: Ja jeg kan skjønne det når du har det som jobb og skjønner hvordan det skal brukes.Men de som leser dette polerer stort sett sin egen båt og jeg føler med trygg på at de får et best resultat med DA. Ellers stiller jeg til duell med min DA any time 🤟 Det er lettere for en amatør og få ett helt okey resultat med DA. Jeg har sett mange her inne legge ut bilder av nypolert båt som de er så fornøyde med, men som jeg tenker "er den ikke polert?" Den duellen er jeg med på, hvor holder du til ? Edit: jeg så det nå. Asker er ikke så langt unna, så jeg er med på duell Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 2 minutter siden: Det er lettere for en amatør og få ett helt okey resultat med DA. Jeg har sett mange her inne legge ut bilder av nypolert båt som de er så fornøyde med, men som jeg tenker "er den ikke polert?" Den duellen er jeg med på, hvor holder du til ? Østlandet Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev 2 minutter siden: Østlandet Da er neste steg og finne noen med en blå eller annen farge med meget slitt gelcoat, så skal vi se :) Noen her inne som har en stygg båt som kan stille med den til duell ? Tar en skrogside hver, så må vi få noen kresne medlemmer her til og være dommere Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 1 minutt siden: Da er neste steg og finne noen med en blå eller annen farge med meget slitt gelcoat, så skal vi se :) Noen her inne som har en stygg båt som kan stille med den til duell ? Jeg har jo nettopp skrevet at roterende er bedre der det er mye ugang. På en normal oksidert gelcoat så ligger ikke en da bak i det hele tatt og er mye lettere å jobbe med for de aller fleste. Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev 2 minutter siden: Jeg har jo nettopp skrevet at roterende er bedre der det er mye ugang. På en normal oksidert gelcoat så ligger ikke en da bak i det hele tatt og er mye lettere å jobbe med for de aller fleste. En halv shabby da Må jo gjøre det litt utfordrende, en relativt fin båt kjører man jo over på no-time Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 1 minutt siden: Må jo gjøre det litt utfordrende, en relativt fin båt kjører man jo over på no-time Haha,ja en roterende vil vinne der det er utfordrende ganske enkelt forde de tar mer gelcoat og man må jobbe vesentlig lenger med en da for å få det samme resultat om utgangspunktet er dårlig. Jeg rydda forøvrig en v70 en gang med vannsliping og Da ,tipper jeg brukte 50timer men resultatet ble veldig bra... Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev Just now: Haha,ja en roterende vil vinne der det er utfordrende ganske enkelt forde de tar mer gelcoat og man må jobbe vesentlig lenger med en da for å få det samme resultat om utgangspunktet er dårlig. Jeg rydda forøvrig en v70 en gang med vannsliping og Da ,tipper jeg brukte 50timer men resultatet ble veldig bra... Det er trøbbel båtene og der kundene setter meget høye krav, jeg får Link to post
Gozzi Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Ofrer gjerne min Axopar 28 til test... Jeg får den ihvertfall ikke strøken over fenderlist. Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 4 minutter siden: Det er trøbbel båtene og der kundene setter meget høye krav, jeg får Ja det forstår jeg jo. Men prøv en Da med mye slipemiddel på de båtene så kan det hende du blir overrasket. Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Pondu_s skrev Just now: Ja det forstår jeg jo. Men prøv en Da med mye slipemiddel på de båtene så kan det hende du blir overrasket. Har prøvd flere ganger, det er mange selgere innom div opplag som påstår produktene demmes skal snu verden opp ned, skal være sååå mye bedre enn det vi allerede har Her er en båt jeg har tatt https://vm.tiktok.com/ZNdFqvL2j/ Her er en annen https://vm.tiktok.com/ZNdFqwxW5/ Her er en vi gelcoat sprøyta, starta slipejobben etter sprøyting med 60papir og jobba oss opp til 1500 https://vm.tiktok.com/ZNdFb842t/ Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Gozzi skrev 4 minutter siden: Ofrer gjerne min Axopar 28 til test... Jeg får den ihvertfall ikke strøken over fenderlist. Her har vi en kandidat til duellen Link to post
Pondu_s Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Eika skrev 5 minutter siden: Har prøvd flere ganger, det er mange selgere innom div opplag som påstår produktene demmes skal snu verden opp ned, skal være sååå mye bedre enn det vi allerede har Her er en båt jeg har tatt https://vm.tiktok.com/ZNdFqvL2j/ Her er en annen https://vm.tiktok.com/ZNdFqwxW5/ Her er en vi gelcoat sprøyta, starta slipejobben etter sprøyting med 60papir og jobba oss opp til 1500 https://vm.tiktok.com/ZNdFb842t/ Har ikke tik tok så får ikke sett,ellers får vi se over påske er på ferie nå,men axopar hadde vært gøy. Link to post
Jonas78 Svart 19.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April Ang diskusjonen om roterende vs oscillerende. Båtpleiebutikken hadde en test på dette: https://www.baatpleiebutikken.no/blogs/vare-erfaringer-batpleiebutikken-1/roterende-oscillerende-eller-da-poleringsmaskin-pa-bat Bruk vest! Link to post
-morten- Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Har prøvd roterende maskiner, og de brenner veldig lett. Jeg synes jeg har mer kontroll på oscilerende både til bil og båt. Bruker ullpute til slutt, ellers Rupes padder, og det funker veldig lett for meg. Mulig roterende funker bedre på veldig dårlig og gammel gelcoat som ikke har fått noe stell på 20 år. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Windy37GM Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Min opplevelser at gelcoat under fedenderlisten er lett å få fin. Over fenderlisten derimot, der sola står og hamrer år etter år etter år. Der slites gelcoaten mye verre og på min 2008 modell kan jeg nå se bittesmå glassfiber knappenålshoder på targabøyle og på noe av de værste stedene på overbygget hvor sola står på. Men skroget? Null problem, blir så fint så (med DA maskin siden jeg er en glad amatør) Mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Morten_L Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Eika skrev On 16.4.2025 at 19.40: Da er neste steg og finne noen med en blå eller annen farge med meget slitt gelcoat, så skal vi se :) Noen her inne som har en stygg båt som kan stille med den til duell ? Tar en skrogside hver, så må vi få noen kresne medlemmer her til og være dommere Tror jeg har en veldig god kandidat 😁 prosjektbåt jeg kjøpte i vinter som jeg jobber med. 2008 Jeanneau Sun Odyssey 39DS som nok aldri har sett verken polish eller såpe før jeg overtok den. E Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn