Jump to content

Er ladeoppsettet mitt helt på tur? 60 amp valeo på Single 108AH AGM

PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har to maskiner med valeo 60 amp lader. Den ene maskinen lader et single startbatteri (AGM 12v) og den andre lader 3x AGM 12v.

Slik har det vært i 20 år, men spekkmessig henger det vel ikke på greip?

Den banken med 3 er jeg ikke bekymret for, men startbatteriet til den ene maskinen får jo altfor mye strøm. AGM skal vel være rundt 0.2C, jeg er vel i worst case oppe på 0.55C når den lader.

Reddes jeg ettersom startbattriet omtrent aldri lades ut? 0.55C skulle vel sørge for at dette batteriet ikke holder lenge, men erfaring fra tidligere batteribytter, viser at det holder 6 år pluss uten problemer.

Hva sier ekspertisen her inne?

Helt urelatert bilde av Kongeskipet Norge utenfor vinduet akkurat nå.

IMG_1306.jpeg

Dynamoen gir nok sjelden eller aldri 60A, den styres jo av spenningen som vil stige fort på et nesten toppladet startbatteri. Så den dynamoen lever et slaraffenliv. Ingen grunn til å endre om du ikke savner raskere lading av forbruk. 

Fantino skrev 49 minutter siden:

Ingen grunn til å endre om du ikke savner raskere lading av forbruk. 

Det finnes regulatorer (og ladere) som setter spenningen ned til "float" når batteriene er fulladet. Det kan være litt bedre for batteriene hvis det er lange motorøkter.

Om ting har fungert bra for deg i 20 år, så ikke rør noe som helst.

Starbatteriet blir ikke ødelagt av for kraftig lading. Det er ikke mange Ah som går til start så du trenger ikke å være redd for 0,55C.

Ellers så høres det litt rart ut at etts atrtbatteri brukes på begge motorer, om jeg har forstått deg rett?

Men om du har for lite forbrukstrøm så ville je kanskje spander på meg en DC/DC lader etter startbatteriet som også mater forbruksbanken

Ser at det av og til ligger brukte på finn, både 50 a og 30 A utgaver som denne Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) Isolated DC-DC | FINN-torget

Den andre motoren startes på forbruksbanken. Er ikke bekymret for den delen.

Jeg har og bryter for å kobled batteriene sammen om forbruksbanken er veldig lav. Da kan jeg starte maskinen på det single batteriet, og så vende inn resten. Da har jeg 2x60A på 4 batterier.
Gir da 0.28C, men det har jeg aldri hatt behov for.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...