Andora Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Det var greit å høre🙂har blåst nord vest lenge,men igår var det flatt hav å fine forhold for en testtur Hidra rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Siden Andora fikk låne tråden litt, fra en ellers fraværende trådstarter, låner jeg den litt også. Mitt issue: 2 x D6-370I-B fra 2006, babord motor "henger" på 1200 omdr før den blir driftsvarm. Deretter blir den lekent med opp på 3550. Ingen feilmelding i EVC-panelet. Noen som har tanker om hva det kan være ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Turbo er første jeg tenker. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Bitteliten skrev On 15.5.2025 at 6.18: Turbo er første jeg tenker. Vis hele sitatet Tja, har tenkt tanken, men slår den inn så tidlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Jeg tror ikke turbo har noen betydning på så lavt turtall. Mistanken går heller mot MAP-sensor, som ikke gir noen EVC-feilkode. @Worry II skjer dette hver gang, eller periodisk? Det var en periode hvor disse sensorene hadde variabel kvalitet, og en 2006-modell er fra denne perioden. Du kan teste ved å kryssbytte sensorene mellom motorene for å se om problemet flytter seg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Brigg skrev On 15.5.2025 at 6.44: Mistanken går heller mot MAP-sensor, Vis hele sitatet 1000 takk for tips, skal sjekke, eller bare bytte den, det er Volvo Penta delenummer 22320906, sant ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Vet ikke delenummeret, men det har vært nevnt i tidligere tråder at dette er en std Bosch-komponent som kan kjøpes mye rimeligere hos bildel-pusherne. OEM- delenummer har også vært beskrevet, og da er det enkelt å finne riktig del. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Her finner du Bosch-nummeret: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Brigg skrev On 15.5.2025 at 7.07: Her finner du Bosch-nummeret: Vis hele sitatet Takk, Brigg ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Er det kompressor på motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Bitteliten skrev On 15.5.2025 at 7.42: Er det kompressor på motorene? Vis hele sitatet Nei, det er vel bare på drev, er det ikke ? Ingen komressorer her nei, langveisfarer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Worry II skrev On 15.5.2025 at 6.09: Mitt issue: 2 x D6-370I-B fra 2006, babord motor "henger" på 1200 omdr før den blir driftsvarm. Deretter blir den lekent med opp på 3550. Vis hele sitatet Hvordan "henger" den? Treg over 1200 på kald eller er det bom stopp på 1200 før varm? Gradvis overgang når de nærmer seg driftsvarm eller plutselig? Skjer det hver gang og når oppstod det? For lavt turtall til at turbo bør ha noen innvirking, men du kan jo for peace of mind sjekke om den snurrer etter kaldstart en gang. Ellers tenker jeg som de andre at en god og enkel start er å kryssbytte MAP sensorer selv om det ikke høres helt ut som typisk MAP issue. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Startet på 1. tur i år, og har fortsatt 6 ganger etterpå på følgende måte alle ganger: Den går pent opp tll 1200, så vil den ikke opp derfra, holder den på 1100 i ca 10 min. til tempen kommer, da vil den bli med opp. Jeg tør ikke presse den når den ikke vil opp fra 1200. MAP-sensor er bestilt nå nettopp, bytte den uansett. Kommer tilbake med resultat etter bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai sap_2000 skrev On 15.5.2025 at 8.04: For lavt turtall til at turbo bør ha noen innvirking, men du kan jo for peace of mind sjekke om den snurrer etter kaldstart en gang. Vis hele sitatet Mulig at turbo er irrelevant, men jeg ville vel kanskje ha prøvd å snurre litt på den på kald motor. Det er vel grei adkomst på luftinntaksiden? Dersom det er litt lugging i turbinen kan det være f.eks. rustflak på eksossiden som låser den. Men litt rart at dette skal inntreffe mer enn en gang. Burde vel også generere svart røyk ved pådrag. Eller er det ikke slik på en moderne D-serie? Altså at motoren skjønner at den henger, og ikke kjører på med mer diesel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Komodo skrev On 15.5.2025 at 8.23: Mulig at turbo er irrelevant, men jeg ville vel kanskje ha prøvd å snurre litt på den på kald motor. Det er vel grei adkomst på luftinntaksiden? Vis hele sitatet Jeg tar båtkontor i morgen, så skal snurre og kjenne på den da. Takk for flere tips til feilsøk, Sap og Komodo. Jeg har litt tro på teorien til Brigg, da det viser seg at MAP-sensorer har hatt dålig kvalitet rundt dette årstallet. Ting som koster lite og er kjent for variabel kvalitet, er det vel bare å lagerføre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai @Worry II Ang kompressor ble det vel levert noen med og noen uten ,uavhengig av drev/aksling, jeg har kompressor på min 435 09 mod med aksling,men dette kan @sap_2000 mere om. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai På 435 var det kompressor på noen akslinvarianter i en periode. Vet ikke hva som avgjorde, men tipper VP følte seg frem om kompressor var nødvendig eller ikke. På 370 aksling og lavere har jeg aldri sett eller hørt om kompressor Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Worry II skrev On 15.5.2025 at 8.27: Jeg har litt tro på teorien til Brigg, da det viser seg at MAP-sensorer har hatt dårlig kvalitet rundt dette årstallet. Vis hele sitatet Vil absolutt anbefale deg å gjøre som @Brigg anbefaler. Kryssbytt, og se om problemet flytter seg. Ved alle andre løsninger kan du ende opp med å "lure på" om den MAP sensoren var feil... eller ikke. Kan du klare å bytte selv, så gjør det Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai dieselfan skrev On 15.5.2025 at 12.10: Ved alle andre løsninger kan du ende opp med å "lure på" om den MAP sensoren var feil... eller ikke. Kan du klare å bytte selv, så gjør det Vis hele sitatet I hear you, Mister ! Men..., det er ganske enkelt å ta vekk gulvet å komme til på BB maskin, men ..aan i ellefte på SB maskin. (sofa må demonteres) Så forsøker den som er på vei først. Er BB som henger. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Med MAP-sensor som eneste endring er jo årsakssammenheng grei, gitt at problemet forsvinner med ny og kommer tilbake ved reinstallasjon av den gamle. Så det er strengt tatt ikke nødvendig å kryssbytte mellom motorene for å komme til en sikker konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Worry II skrev On 15.5.2025 at 12.16: Men..., det er ganske enkelt å ta vekk gulvet å komme til på BB maskin, men ..aan i ellefte på SB maskin. (sofa må demonteres) Så forsøker den som er på vei først. Vis hele sitatet Tilkomst i motorrom, egen kropp, verktøybeholdning og vær. Det er selvsagt mange momenter. Mente ikke å sitte her i 19grader deilig solskinn og si at "det er bare å", absolutt ikke, men det finner mer enn en D6 frende som har hatt en "episode" med en D6 som aldri blir ferdig med "var det den dærre MAP'n???" Det er derfor jeg også ville anbefale deg å prøve å få det til. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai subwoofer skrev On 15.5.2025 at 12.20: Med MAP-sensor som eneste endring er jo årsakssammenheng grei, gitt at problemet forsvinner med ny og kommer tilbake ved reinstallasjon av den gamle. Vis hele sitatet Enig, men da ville jeg ikke ha rørt noen andre ting i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai dieselfan skrev On 15.5.2025 at 12.26: Det er derfor jeg også ville anbefale deg å prøve å få det til. Lykke til Vis hele sitatet :-) Om jeg ikke får det til, hører jeg av meg i denne tråden, og takk for lykkeønske ! En del til D6 som koster 573 kroner ink frakt.. sett det også, lissom Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai subwoofer skrev On 15.5.2025 at 12.20: Med MAP-sensor som eneste endring er jo årsakssammenheng grei, gitt at problemet forsvinner med ny og kommer tilbake ved reinstallasjon av den gamle. Så det er strengt tatt ikke nødvendig å kryssbytte mellom motorene for å komme til en sikker konklusjon. Vis hele sitatet Nesten enig, men jeg holder en knapp på at @Worry II bør gjøre som @dieselfan sier og skru ut sofaen Det som hadde vært veldig interessant hadde vært å se om symptomene flyttet seg over til den andre motoren, da vet man i alle fall årsaken med sikkerhet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Det blir flisespikking, men hvis eneste endring er å bytte den suspekte sensoren, for så å sette den tilbake og problemet gjenoppstår er like konklusivt som at den flytter seg. Mine 0.02$ i bøtta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.