Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Komodo skrev 19 minutter siden: skru ut sofaen .... da vet man i alle fall årsaken med sikkerhet. NEI ! Jeg blir like sikker når alt er i orden etter bytte på BB maskin Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Worry II skrev 24 minutter siden: NEI ! Nei, det hadde ikke jeg gjort heller. Men det er jo veldig lett å sitte i sofakroken og fortelle andre hva de bør gjøre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Map sensor burde ikke ha noe med driftstemperatur å gjøre. Den måler luft mengde og luft temperatur (det blir luft trykk, manifold absolute pressure MAP)og det styrer dieselmengden. Turbotrykket styres av dieselmengden. Du kan se på EVC om det er ulikt turbotrykk. derfor tenker jeg turbo. Den starter å spinne på 1200 ish omdreininger og lader fullt fra 1800 rpm. Hadde du hatt kompressor hadde det vært stedet å starte. Da er det et spjeld i luftfilterboksen som kan henge seg opp og hindre ladeluft til kompressoren. Det hyler godt i motoren da et tanke som slo meg er at driftstemperatur ikke har noe med dette å gjøre, men at pot meteret i spakene jukser litt. Har du prøvd kalibrering? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Jeg har så vidt begynt å tenke på utbedring av problemet. Har også tenkt kalibrering. Men det samme skjer oppe også. Går de i "takt" ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Spakene virker helt uavhengig av hverandre, så det er nok noe med selve motoren. Jeg ville ikke spekulert så mye mer før ny MAP-sensor er testet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Brigg skrev 11 minutter siden: Jeg ville ikke spekulert så mye mer før ny MAP-sensor er testet. Sant, noe skjedde feil i kveld, så jeg havnet oppå her med en øl.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Worry II skrev for 12 timer siden: Nei, det er vel bare på drev, er det ikke ? Ingen komressorer her nei, langveisfarer. Det er vanligvis kompressor på D6/435 på aksling og IPS variantene, har enda ikke sett en D6/435 uten kompressor. Den fins forøvrig ikke som drevvariant. Worry II skrev for 7 timer siden: I hear you, Mister ! Men..., det er ganske enkelt å ta vekk gulvet å komme til på BB maskin, men ..aan i ellefte på SB maskin. (sofa må demonteres) Så forsøker den som er på vei først. Er BB som henger. Kan ikke forestille meg at du må gjøre denne jobben fra salongen, du bytter relativt enkelt disse sensorene ved å jobbe mellom motorene om ikke Princess har funnet på noe inn i helsike dumt. Brigg skrev for 3 timer siden: Spakene virker helt uavhengig av hverandre, så det er nok noe med selve motoren. Nei det gjør de ikke, på tomotors EVC av denne typen fungerer den ene motoren som "Master" og synkroniserer turtallet på den andre motoren etter hendlene på "mastermotoren" ved små variasjoner på gasspådrag slik at "skjevt turtall" ikke kan forekomme. På større hendelvariasjoner kuttes denne funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Chiefengineer skrev 27 minutter siden: Nei det gjør de ikke, på tomotors EVC av denne typen fungerer den ene motoren som "Master" og synkroniserer turtallet på den andre motoren etter hendlene på "mastermotoren" Spørsmålet jeg svarte på var om spakene på fly/øvre styreposisjon virket uavhengig av spakene på nedre styreposisjon. Og da mener jeg fremdeles at svaret er gyldig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Jeg finner ikke hvor MAP-sensoern er lokalisert under det sorte motordekselet. Noen som kan bistå ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai https://www.yachtboatparts.com/d4-d6-engine-mounted-sensors-9089-p.asp Onkel Google hjelper deg! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Jeg fant den, lengre bak enn skissene sier Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai ut å teste en tur nå da @Worry II Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai sap_2000 skrev 27 minutter siden: ut å teste en tur nå da @Worry II Sjefen må bare skru av vifta først. Pokkers nordavind Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Her øst i Agder ble det plutselig stille... Så håper det ble slik hos deg også😁 for dette er spennende 🍀😎👍 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Takk, Brigg og dere andre, MAP sensor fiksa problemet ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai I rest my case 😉👏 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Bra det ordna seg! bare å spørre ekspertpanelet her inne om man lurer på noe!!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Bitteliten skrev 29 minutter siden: I rest my case 😉👏 Har bare forsøkt 1 gang, friskemelder ikke 100%, men du så digg da den ble med opp med en gang. Om en del til 500,- løser slikt, så.. bring it on Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Worry II skrev On 23.5.2025 at 19.08: Har bare forsøkt 1 gang, friskemelder ikke 100%.. 4 kaldstart denne helgen. Problemet forsvant 100% etter bytte av MAP. Min sak lukkes. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Worry II skrev for 2 timer siden: Problemet forsvant 100% etter bytte av MAP. Hadde jeg hatt to D4 eller D6 så ville jeg hatt en MAP sensor i reserve i båten til enhver tid.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai dieselfan skrev 10 minutter siden: Hadde jeg hatt to D4 eller D6 så ville jeg hatt en MAP sensor i reserve i båten til enhver tid.... Read and understood ! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai dieselfan skrev for 8 timer siden: Hadde jeg hatt to D4 eller D6 så ville jeg hatt en MAP sensor i reserve i båten til enhver tid.... Det er ikke noe generelt problem med MAP-sensorer på D4/D6. Bosch leverte en periode noen sensorer med variabel kvalitet, dette er nå omlag 20 år siden. Enkelte årganger av disse motorene har hatt utfordringer med disse sensorene som følge av dette. Jeg har ikke hørt/lest om tilsvarende problemer på motorer produsert senere. Men for @Worry II som har enda en motor fra samme tidsperiode kan det være en tanke å bytte også på denne som forebyggende vedlikehold. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Captain A Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai dieselfan skrev for 9 timer siden: Hadde jeg hatt to D4 eller D6 så ville jeg hatt en MAP sensor i reserve i båten til enhver tid.... Har man 2 slike motorer så har man jo ein MAP sensor i reserve 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Captain A skrev 10 minutter siden: Har man 2 slike motorer så har man jo ein MAP sensor i reserve 🤣 Det er flere av oss som ofte kjører med begge maskiner samtidig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.