Jump to content

VP D6 435 vil ikke opp i turtall

Vestlending83

Recommended Posts

Siden Andora fikk låne tråden litt, fra en ellers fraværende trådstarter, låner jeg den litt også. :smiler:

Mitt issue: 2 x D6-370I-B fra 2006, babord motor "henger" på 1200 omdr før den blir driftsvarm. Deretter blir den lekent med opp på 3550. Ingen feilmelding i EVC-panelet. Noen som har tanker om hva det kan være ?

Jeg tror ikke turbo har noen betydning på så lavt turtall.

Mistanken går heller mot MAP-sensor, som ikke gir noen EVC-feilkode. @Worry II skjer dette hver gang, eller periodisk? Det var en periode hvor disse sensorene hadde variabel kvalitet, og en 2006-modell er fra denne perioden.  

Du kan teste ved å kryssbytte sensorene mellom motorene for å se om problemet flytter seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vet ikke delenummeret, men det har vært nevnt i tidligere tråder at dette er en std Bosch-komponent som kan kjøpes mye rimeligere hos bildel-pusherne. OEM- delenummer har også vært beskrevet, og da er det enkelt å finne riktig del. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Her finner du Bosch-nummeret:

Worry II skrev for 1 time siden:

Mitt issue: 2 x D6-370I-B fra 2006, babord motor "henger" på 1200 omdr før den blir driftsvarm. Deretter blir den lekent med opp på 3550.

Hvordan "henger" den? 

Treg over 1200 på kald eller er det bom stopp på 1200 før varm?

Gradvis overgang når de nærmer seg driftsvarm eller plutselig?

Skjer det hver gang og når oppstod det?

For lavt turtall til at turbo bør ha noen innvirking, men du kan jo for peace of mind sjekke om den snurrer etter kaldstart en gang.

Ellers tenker jeg som de andre at en god og enkel start er å kryssbytte MAP sensorer selv om det ikke høres helt ut som typisk MAP issue.

Mvh. SAP

Startet på 1. tur i år, og har fortsatt 6 ganger etterpå på følgende måte alle ganger: Den går pent opp tll 1200, så vil den ikke opp derfra, holder den på 1100 i ca 10 min. til tempen kommer, da vil den bli med opp. Jeg tør ikke presse den når den ikke vil opp fra 1200. MAP-sensor er bestilt nå nettopp, bytte den uansett. Kommer tilbake med resultat etter bytte.

sap_2000 skrev 18 minutter siden:

For lavt turtall til at turbo bør ha noen innvirking, men du kan jo for peace of mind sjekke om den snurrer etter kaldstart en gang.

Mulig at turbo er irrelevant, men jeg ville vel kanskje ha prøvd å snurre litt på den på kald motor. Det er vel grei adkomst på luftinntaksiden? Dersom det er litt lugging i turbinen kan det være f.eks. rustflak på eksossiden som låser den. Men litt rart at dette skal inntreffe mer enn en gang. Burde vel også generere svart røyk ved pådrag. Eller er det ikke slik på en moderne D-serie? Altså at motoren skjønner at den henger, og ikke kjører på med mer diesel. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

Mulig at turbo er irrelevant, men jeg ville vel kanskje ha prøvd å snurre litt på den på kald motor. Det er vel grei adkomst på luftinntaksiden? 

Jeg tar båtkontor i morgen, så skal snurre og kjenne på den da. Takk for flere tips til feilsøk, Sap og Komodo.

Jeg har litt tro på teorien til Brigg, da det viser seg at MAP-sensorer har hatt dålig kvalitet rundt dette årstallet.

Ting som koster lite og er kjent for variabel kvalitet, er det vel bare å lagerføre :-)

image.png.5c5c6315feb38751ce1e8e4979c0dab9.png

På 435 var det kompressor på noen akslinvarianter i en periode. Vet ikke hva som avgjorde, men tipper VP følte seg frem om kompressor var nødvendig eller ikke.

På 370 aksling og lavere har jeg aldri sett eller hørt om kompressor

Mvh. SAP

Worry II skrev for 3 timer siden:

Jeg har litt tro på teorien til Brigg, da det viser seg at MAP-sensorer har hatt dårlig kvalitet rundt dette årstallet.

Vil absolutt anbefale deg å gjøre som @Brigg anbefaler. Kryssbytt, og se om problemet flytter seg.
Ved alle andre løsninger kan du ende opp med å "lure på" om den MAP sensoren var feil... eller ikke.

Kan du klare å bytte selv, så gjør det :tommel_opp:

dieselfan skrev 7 minutter siden:

Ved alle andre løsninger kan du ende opp med å "lure på" om den MAP sensoren var feil... eller ikke.

Kan du klare å bytte selv, så gjør det :tommel_opp:

I hear you, Mister ! Men..., det er ganske enkelt å ta vekk gulvet å komme til på BB maskin, men ..aan i ellefte på SB maskin. (sofa må demonteres) Så forsøker den som er på vei først. Er BB som henger.

Med MAP-sensor som eneste endring er jo årsakssammenheng grei, gitt at problemet forsvinner med ny og kommer tilbake ved reinstallasjon av den gamle. Så det er strengt tatt ikke nødvendig å kryssbytte mellom motorene for å komme til en sikker konklusjon.

Worry II skrev Just now:

Men..., det er ganske enkelt å ta vekk gulvet å komme til på BB maskin, men ..aan i ellefte på SB maskin. (sofa må demonteres) Så forsøker den som er på vei først.

Tilkomst i motorrom, egen kropp, verktøybeholdning og vær. Det er selvsagt mange momenter.

Mente ikke å sitte her i 19grader deilig solskinn og si at "det er bare å", absolutt ikke, men det finner mer enn en D6 frende som har hatt en "episode" med en D6 som aldri blir ferdig med "var det den dærre MAP'n???"  

Det er derfor jeg også ville anbefale deg å prøve å få det til.
Lykke til :tommel_opp:

subwoofer skrev 7 minutter siden:

Med MAP-sensor som eneste endring er jo årsakssammenheng grei, gitt at problemet forsvinner med ny og kommer tilbake ved reinstallasjon av den gamle.

Enig, men da ville jeg ikke ha rørt noen andre ting i motorrommet. 

dieselfan skrev 8 minutter siden:

Det er derfor jeg også ville anbefale deg å prøve å få det til.
Lykke til :tommel_opp:

:-) Om jeg ikke får det til, hører jeg av meg i denne tråden, og takk for lykkeønske !

En del til D6 som koster 573 kroner ink frakt.. sett det også, lissom :tommel_opp:

subwoofer skrev 16 minutter siden:

Med MAP-sensor som eneste endring er jo årsakssammenheng grei, gitt at problemet forsvinner med ny og kommer tilbake ved reinstallasjon av den gamle. Så det er strengt tatt ikke nødvendig å kryssbytte mellom motorene for å komme til en sikker konklusjon.

Nesten enig, men jeg holder en knapp på at @Worry II bør gjøre som @dieselfan sier og skru ut sofaen :fniser: 

Det som hadde vært veldig interessant hadde vært å se om symptomene flyttet seg over til den andre motoren, da vet man i alle fall årsaken med sikkerhet.

Det blir flisespikking, men hvis eneste endring er å bytte den suspekte sensoren, for så å sette den tilbake og problemet gjenoppstår er like konklusivt som at den flytter seg.

Mine 0.02$ i bøtta.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...