Jump to content

Tips til hullsag for rustfritt stål 51 mm

Thoma_s

Recommended Posts

Hei

Trenger tips til en god hullsag for rustfritt stål

Lager nye svanehalser for lufting 

Skal da borre 4 51 mm hull i 3 mm stål plate.

Den er hard som bare det..

Setter det opp i en søylebor maskin og smører og kjøler men det tar tid og sliter ut hullsagen.

Og siden plata er 3 mm går det dårlig med lokketap.

Utvendig kan kappes med vinkelsliper men det er vanskelig med et 51 mm hull.

Tips mottas med takk :tommel_opp:

Skal ikke være noe problem det, selv har jeg boret mange hull i 316L 2mm med Biltema hullsag. Pøste på med olje, og kjørte på laveste hastighet med hånddrill.

Nå var det "bare" 38mm jeg boret, så riktignok litt lavere periferihastighet på mitt bor...

Thoma_s skrev for 3 timer siden:

Trenger tips til en god hullsag for rustfritt stål

Det er flere leverandører av dette, men sørg for at du får tak i en med bimetall som egner seg for stål. Det kan være Bahco, Bosch, Starret, Sandvik etc. etc, men billigbutikkene har helt sikkert også hullsager som funker om man gjør det riktig. Pass på at du har ei hullsag som har skarpe tenner, ikke en gammel slitt som er sløv. Da går det nok med hullsag fra BT også som @Lars Hansen sier.

Det du skal være mest obs på er turtallet du borer med, og det vil avhenge av diameteren på boret ditt. Større diameter, lavere turtall. Med ei 51mm hullsag bør du egentlig helt ned på 60 omdreininger/min, men det kan være vanskelig i mange maskiner. Men over 125 bør du ikke, da har du en skjærehastighet på 20 m/min. 

Deretter er det et par andre ting du også må passe på. Du må sørge for at det ikke går tørt, så bruk en skjæreolje slik at du har smøring og kjøling hele tiden. Det er varmen som først og fremst tar livet av verktøyet ditt. Olja sørger både for å redusere friksjonen og kjøle ned. Du trenger ikke nødvendigvis en spesiell skjæreolje bare for å bore noen hull, du kommer langt med ei ketchupflaske med motorolje eller ATF olje. For min del har jeg ei stor kanne med ATF olje som har blitt brukt til konsververing av et gear, den bruker jeg til slikt. Akkurat nå har jeg ei ketchupflaske med brukt gearolje fra en påhenger stående ved dreiebenken. Funker som fjell, og trenger ikke å koste noe :tommel_opp:

Det neste du må tenke på er matingen. Mat med en jevn hastighet slik at du får avsponing. Mater du for lite slik at hullsaga ikke sponer av, vil du få varmgang mot materialet og hullsaga blir ødelagt med en gang. Mater du for hardt får du også for mye varme, problemet da er at du ikke klarer å kjøle fort nok. 

Det siste jeg vil nevne er oppspenningen. Legg plata du skal bore i oppå ei kryssfinerplate e.l., og spenn den godt fast så den ikke kan bevege seg. Du bør også låse bordet i boremaskinen slik at det ikke kan bevege seg sideveis. Dårlig oppspenning og feil eller ujevn mating kan fort føre til at du knekker tenner på hullsaga. 

Ikke det helt enkleste å bore i stål med hullsag kanskje, men med litt øvelse og erfaring går det helt fint, og gjort på riktig måte kan ei hullsag ta ut mange hull i rustfritt/syrefast stål. 

20250322_151409.jpg.13855cc81ca8f73623d50d88e1a5e8fd.jpgBoret nettopp 51 mm hull i 2x6 mm syrefast (316)plater.2 plater oppå hverandre.hullsag fra biltema. Lav fart å god smøring er tingen,hadde ikke skjæreolje for hånden så det ble rustløser. Søyleboremaskin er å anbefale.

Jeg har boret drøssevis av hull i 6mm syrefast med hullsag i borsøyle. Prøvde hullsager fra deWalt og Biltema og fant at de var ganske likeverdige og fungerte relativt bra. Jeg prøvde også en variant med hardmetalltenner. Den sviktet fort.

Du må bruke skjærolje, lav hastighet og stort trykk på boret. Du må løfte ut boret ofte, blåse ut spon og la hullsaga kjøle seg. Hullsaga utvider seg når den blir varm, kiler seg fast og blir enda varmere . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Når det gjelder skjæreolje, mekanikeren på båtbyggeriet lagde alltid skjæreolja selv (han er av den gamle sorten, opplært av pionerene innen gammelmotorer). I følge ham kan man, for bedre kjøling og redusere potensiell røykutvikling, blande olje og vann oppi ketsjupflaska, eventuelt med en halv dråpe Zalo som emulgator. Et lite rist av flaska før påføring gir ei smøreolje som både smører og kjøler godt. Motorolje, girolje, det meste fungerer, og som andre også nevner, olja trenger ikke være ny.

Flott folkens.

Dette er derfor forumet er så bra.

Svar på det jeg lurte på og en haug med tips i riktig retning:tommel_opp:

Da blir det en tur til Biltema på vei hjem.

Sette hastigheten på søylebor maskinen helt ned og gi på med  litt makt.

Fjerne spon og kjøle ned innimellom.

Godt med skjæreolje som kan lages selv.

Og feste emne på en treplate slik det holder seg flatt.

Da tror jeg det skal gå bedre.

Hakkannen skrev for 1 time siden:

Når det gjelder skjæreolje, mekanikeren på båtbyggeriet lagde alltid skjæreolja selv (han er av den gamle sorten, opplært av pionerene innen gammelmotorer). I følge ham kan man, for bedre kjøling og redusere potensiell røykutvikling, blande olje og vann oppi ketsjupflaska, eventuelt med en halv dråpe Zalo som emulgator. 

Ikke dumt det @Hakkannen :tommel_opp: Det med å blande inn litt Zalo som emulgator har jeg aldri tenkt på, men det var smart! Men egentlig har man da laget seg ei skjærevæske, ikke skjæreolje. (Vanlig å skille på det innen maskinering). Der de driver med produksjon er det som regel skjærevæske på alle maskiner som blir sirkulert med pumpe og renner tilbake til en tank. Utganspunktet er ei olje som emulgerer i vann, og blandes ut i f.eks. 1:10. I CNC maskiner blir det spylt slik skjærevæske med høyt trykk rett på skjæreeggen, ofte med flere dyser. 

Thoma_s skrev 45 minutter siden:

Sette hastigheten på søylebor maskinen helt ned og gi på med  litt makt.

Vil kanskje heller si at du skal være litt forsiktig med matetrykket, men ikke så forsiktig at du ikke får avsponing :smiler:

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Litt på siden, hvilken smøre"olje" brukes ved boring av litt store hull i tykk aluminium, rødsprit?

På aluminium kan du godt kjøre tørt, men rødsprit fungerer godt dersom du trenger litt kjøling og smøring. Det er også en rekke skjærevæsker som egner seg for aluminium, men det er ikke nødvendig for "garasjemekking" som de fleste av oss her driver med. 

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Litt på siden, hvilken smøre"olje" brukes ved boring av litt store hull i tykk aluminium, rødsprit?

Å sage alu tørt erfarer jeg at aluminiumen klistrer til sagtennene, i alle fall med sirkel- eller stikksagsag som går litt fort. Bruker whatever skjæreolje jeg har tilgjengelig.

Ellers er Biltemas hullsager supre og koster next-to-nothing.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Komodo skrev for 7 timer siden:

Men egentlig har man da laget seg ei skjærevæske, ikke skjæreolje. (Vanlig å skille på det innen maskinering)

Takk for oppklaring😊👍 

Han (mekanikeren) kalte blandingen sin skjæreolje, mulig fordi den fremdeles var forholdsvis tykk i konsistensen, i motsetning til den mer tyntflytende som kjøler og smører "båndsaga" (den vi hadde på båtbyggeriet var ei form for kappsag for metall). Det høres mer riktig ut med din betegnelse da (skjærevæske), for med en gang olja er emulgert med vann er det jo ikke ei ren olje lengre.

Thoma_s skrev On 1.4.2025 at 8.44:

Polering av rustfritt blir neste steg.

Kjekk jobb! Men kan være tidkrevende, i alle fall om det er en del å polere.

Har hatt en del rustfritt å polere selv de siste årene, og har en god del mer i vente i sommer, så da har jeg gått for å bruke vinkelsliper til dette. For å få litt fart på sakene. Dessverre har Biltema sluttet å selge de gode flapdiskene beregnet for polering (filt-/ullbasert), med tilhørende polerpasta. Med et da desperat behov for slike disker (og pasta) endte jeg opp med å bestille fra Temu (selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å bruke deres tjenester). De jeg fikk fungerer helt topp, ikke noe som har løsnet på dem inntil videre (har brukt opp sikkert ti disker det siste året). På flaggstangholderen under har jeg først brukt en runde med flapdisk medium og fin og så avsluttet med ulldisken med for- og finpoleringspasta til slutt. Blir tydelig forskjell, kjekt når man ser resultater såpass kjapt:tommel_opp:

Før:

IMG_5768.jpeg.66366de18bf902a0bf19fafc862f4d5c.jpeg

Etter:

IMG_5783.jpeg.4f8844f300e2be97954fd696870b3ab8.jpeg

Oi! Meget imponerende :tommel_opp: 

Kan ellers tipse om Anvema.no i Fredikstad. De har mye forskjellig utstyr til polering, og de er billige. Kanskje ikke 3M kvalitet på alt, men mye er i alle fall brukbart til hobbybruk. Jeg har bla. kjøpt en poleringsmaskin type "benkesliper", og en rekke forskjellige poleringskiver og pastaer. Og de pastastavene de har er på en kg, ikke slike små som de fra BT.

https://anvema.no/search?q=polering

Polering av rustfritt liker jeg godt.

Du får fine resultat fort.

Har brukt de bomullsrondellen ifra Biltema. Synd de sluttet med de.

Har en vinkelsliper med variabel hastighet, den er fin til polering.

Må innrømme jeg har kjøpt litt slikt ifra Temu 

Skal sjekke Anvema Komodo :tommel_opp:

Viktig å handle så lokalt som mulig.

Den flagg holderen ble flott, har lik selv.

Ser nå hvordan min og må bli:ler:

Starter en ny tråd med sveising og polering av de.

Dukker plutselig opp..

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...