Jump to content

Bunnstoff, langtidsvirkende

Brede123

Recommended Posts

Gamle flassende lag med bunnstoff gir utfordring med å få bunnstoff til å sitte flere år. 

Har du tenkt å strippe helt ned og bygge opp på nytt med ny epoxy sealer osv? Da er det dyre epoxyproduktet coppercoat det du leter etter. 

Som har vært diskutert i flere tråder her tidligere - det er forskjellig resultat for et gitt produkt etter hvem eller når du spør. Små geografiske avstander kan bety mye, eller forhold fra år til år. Vannkvalitet, salinitet, forurensning, sesong- og værdrevet algevekst...I fjor var veldig "aktivt" mange steder, min båt var mye mer grodd enn vanlig. Så du vil få mange forskjellige svar. 

De to som tilsynelatende peker seg ut er, som Luske_Ludvig sier, Coppercoat i tillegg til Silic One. Coppercoat best av disse igjen, men dyrest og mest krevende å påføre. Silic One noe billigere og kan påføres gammel bunnsmøring.

Coppercoat er for dyrt for meg. Har vurdert Silic One, men leser tilbakemeldinger om at den funker dårlig under 10 knop, altså de fleste seilbåter. Det gror, men veksten skal slippe lett og være enkel å fjerne med børste eller svamp. Som gammel mann uten gjeller er ingenting midt under båten enkelt når den ligger på sjøen, så jeg liker ikke det.

Sidespor: En bekjent av meg, som ikke lenger har båt, sa at han pleide å lage sin egen kobbersmøring ved å slipe opp kobberpulver og blande inn i vanlig bunnstoff fra Biltema. Han sa det funket vel så bra som kommersielle kobbermailnger. Jeg går ikke god hverken for den påstanden eller om lovligheten av metoden.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 16 minutter siden:

En bekjent av meg, som ikke lenger har båt, sa at han pleide å lage sin egen kobbersmøring ved å slipe opp kobberpulver og blande inn i vanlig bunnstoff fra Biltema. Han sa det funket vel så bra som kommersielle kobbermailnger. Jeg går ikke god hverken for den påstanden eller om lovligheten av metoden.

Med tilgang til naturfagsmateriell gjennom jobb fikk jeg bestilt kobberpulver som jeg blandet i bunnstoffet fra Maritim et år. Litt for å teste om det ble merkbar forskjell eller ikke. Tilsatte om lag en desiliter med pulver i en 0,75-liters boks og rørte dette godt inn. Påførte så denne godblandingen på et felt på en god meters bredde på tvers av bunn (dette var kun en test, for å se forskjellen  forhold til originalt bunnstoff). Selv med en betydelig mengde kobber i det nye bunnstoffet ble ikke forskjellen særlig av betydning i forhold til resten av bunnstoffet (samme leverandør). Var nok litt mindre groe på dette feltet, men både rur, sjøpølser og små blåskjell klarte klamre seg fast likevel. Seilbåt, 44 fot.

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

(dette var kun en test, for å se forskjellen  forhold til originalt bunnstoff).

Veldig interessant:tommel_opp: Hadde vært artig å prøvd på en Coppercoat båt. 

shipahoy skrev for 2 timer siden:

Før brukte de kobberhud :glimter: https://snl.no/kobberhud

Litt radikalt å stifte på Scanmaren, men vi prøver. Noen som har noe liggende? :frustrert:

Hele greia med bunnstoff er at groe skal "slites" bort ved bruk av båten. Ligger båten mye stille, så gror det uansett hvor dyrt bunnstoff dere smører på. Bruk båten mye mer, så slipper dere at det gror. Jeg bruker stort sett kun den sorte fra Biltema og bunnsmører som regel hvert 4.år. Bare flekker over vannlinjen og der det er tynnslitt. Har aldri hatt problemer med groe.

Brede123 skrev for 2 timer siden:

Flott, takk for innspill! Tror det må bli silic one på meg, da det må være enkelt å påføre

Håper du leser litt mer enn det jeg har skrevet om Silic One før du kjøper inn. Det er dyrere og mer omfattende å påføre enn de fleste selvpolerende typene - som de fleste velger. Sammenligningen var kun mot Coppercoat. 

Glatt silikonbasert bunnstoff var tema i en egen tråd for en stund siden.  Der ble det også skildret at enklete ser en betydelig ulempe i at båten er helt glatt når/hvis den skal tas opp på land (men det er kanskje ikke relevant i dette tilfellet ... og for min del er det ikke uoverkommelig å dykke ned og børste båten fra tid til annen, selv om jeg er dårlig på dykking.  Det er mye som kan nås fra vannflaten om man har en børst med litt langt skaft.

(ref https://my.yb.tl/CaptainBrimstone ser jeg at enkelte til og med får til å rengjøre skrogen i kalde temperaturer ute på åpent hav)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...