Mastiff Startet 3.April Link til dette innlegget Startet 3.April Vi har en 1040SP vi bruker i båten, det er den store sløyekniven til Mora. Det fins ikke slire til den originalt, bare til 1030SP. Denne har en bladlengde på 17 cm, så det er ikke en lommekniv, akkurat. Den skal også være rustfri, men det er en sannhet med store modifikasjoner, den tåler ikke å stå i båten uten at rustflekkene begynner å komme, derfor tar vi den med opp og ned i en veske, men det er ikke helt trygt hvis vi skulle glemme at den er der. Greia er skikkelig skarp! Er det noen som vet om en slire som kan passe til noe sånt? Det kan ikke være lær, det må være noe som tåler saltvann bedre enn som så, så plast er vel det mest aktuelle. Sånn ser den ut: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Hvis du klarer å lage en blokk av eik eller teak, f.eks ved å frese et spor i to biter og lime sammen, så kan du lime den klossen fast i båten med fugemasse på et strategisk sted. Jeg har limt fast ei slire til en vanlig Mora-kniv på styrekonsollen slik at den alltid er på en fast plass. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Vi har Biltema varianten. Vi har to stk stripset fast i nærheten av rattene i seilbåten i tilfellet vi må kappe noe tau. Original plastikk slire. @Komodo har herjet fælt med den ene. Mulig jeg skal bytte den ut. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April dennrick skrev On 3.4.2025 at 21.15: @Komodo har herjet fælt med den ene. Mulig jeg skal bytte den ut. Vis hele sitatet Du kan jo bryne den opp Min havnet jo på havets bunn Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April Beklager, karer, men her har jeg enten ikke uttrykt meg godt nok, eller så har dere ikke lest godt nok. Jeg skal ikke ha den til å feste i båten, jeg skal ha slire til å bære den opp og ned. Den får rustflekker av å stå i båten, selv om det er en "rustfri" kniv. Jeg er litt usikker på om treblokk er det riktige for å stappe den i båtveska til fruen. Når det gjelder plutselig behov for å kappe tau, så er vi godt dekket med en kniv hver på beltet. Jeg har en sånn: Og fruen har en sånn: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Kanskje mulig å produsere en slire av plast vha 3D-print? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @Brigg Det er det helt sikkert, og det er en lur idé. Men jeg kjenner dessverre ingen som har en sånn printer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Hva med å ofre en plast skjærefjøl og lage to biter som legges mot hverandre. Må da finne noe til mellomlegg som har samme tykkelse som knivbladet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @Brigg Den var lurt tenkt, den skal jeg prøve! Jeg har en rest av ei fjøl liggende som jeg kan prøve med, takk! Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Har du søkt på Temu eller Aliexpress? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @JonnyBoy Hm... Jeg bruker ikke Temu, men det er jo verd et forsøk på Ali. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Kva med å kjøpa ein annan kniv med slira? Slike knivar kostar ikkje all verda. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @Ask Fruen liker Morakniven, de har alltid brukt det i familien i Finnmark. Happy wife, happy life... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April jeg tenker alltid i retning "hva vile Komodo gjort" plastikk + varme tenker jeg er en aktuell løsning her : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @ivar For meg er det mer: "Hva ville Komodo gjort hvis han hadde mitt dårlige utvalg av verktøy og maskiner og mine noget mer begrensede evner?" Den var snedig, den der. Men det trengs nok noe mer varmemuligheter enn jeg har. Jeg skal først prøve med den skjærefjøla og se om jeg får til noe med den. Kanskje en mulighet også er to aluminiumsbiter som er festet sammen med skruer, jeg har nok av materiale til det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April ivar skrev On 4.4.2025 at 9.14: jeg tenker alltid i retning "hva vile Komodo gjort" Vis hele sitatet Ha ha, artig Jeg tar det som et kompliment ivar skrev On 4.4.2025 at 9.14: plastikk + varme tenker jeg er en aktuell løsning her : Vis hele sitatet Det pussige er at jeg så for meg en lignende løsning før jeg kom til innlegget ditt. Måten denne karen gjør det på er jo ganske avansert, jeg så for meg en litt enklere løsning. Han har brukt svart pvc av en slagfast type, den er ikke den letteste å forme. Hvis du heller finner et grått pvc rør av den litt hardere typen med en indre diameter som er litt mindre enn tverrsnittet på skaftet, så har du et enklere utgangspunkt. Kapp en passelig lang bit, og varm røret med en varmepistol til det kan formes. Da er det bare å klemme røret litt ovalt slik at knivbladet og skaftet går inn. Der bladet skal være kan man varme litt ekstra og presse enda flatere. Tenkte på rør av denne typen. Men aner jo ikke om det finnes en diameter som passer. Forøvrig bare en ide`, aner jo ikke om dette vil fungere. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/baderom-og-vvs/avlop/avlopsror-og-tilbehor/ror-451386/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @Komodo Jeg tenkte jeg skulle prøve den enkleste versjonen først. Skjære til to biter av den nevnte skjærefjøla, teipe rørisolasjonsteip på innsiden som kan holde kniven på plass, og så skru dem sammen med et passende mellomlegg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April må vel innrømme at jeg bare så litegrann av videoen her jeg sitter på jobb Komodo skrev On 4.4.2025 at 10.28: Ha ha, artig Jeg tar det som et kompliment Vis hele sitatet Det var ment som det, alltid en eller annen kreativ løsning på div problemstillinger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Mastiff skrev On 4.4.2025 at 7.52: @Ask Fruen liker Morakniven, de har alltid brukt det i familien i Finnmark. Happy wife, happy life... Vis hele sitatet ivar skrev On 4.4.2025 at 9.14: jeg tenker alltid i retning "hva vile Komodo gjort" plastikk + varme tenker jeg er en aktuell løsning her : Vis hele sitatet Ask ville overlatt til fruen å ordna dette slik ho ønska. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April Ask skrev On 4.4.2025 at 10.49: Ask ville overlatt til fruen å ordna dette slik ho ønska. Vis hele sitatet Det er nok ikke sånn det funker her. Fruen sier hvordan hun vil ha det, og så finner jeg måten å gjøre det på. Det pleier som regel å gå greit til slutt, ofte med hjelp fra Båtplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Ask skrev On 4.4.2025 at 10.49: Ask ville overlatt til fruen å ordna dette slik ho ønska. Vis hele sitatet Du er nok flinkere til å delegere og sette bort arbeid enn en del av oss andre Ask Men jeg har et enda enklere forslag. Få tak i en tykk, kraftig krympestrømpe av industriell kvalitet, helst uten lim. Pakk inn kniven i noe plast e.l. for å få litt klaring, og krymp/form forsiktig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Jeg har lagd flere kvivslirer av teak til gutta i Thailand. Gutta i landsbyen bruker ofte plastrør som de varmer så det blir formbart og kan trykkes sammen rundt kniven til riktig passform. Det hører med til historien at gutta lager knivene selv av bladfjærer og skaft av redwood. Kjøpekiv er for tapere . . . Her er min fremgangsmåte (jeg mistenker at kniven til venstre er en kjøpekniv til en av konene). Kniven i midten er min. Den fikk jeg i gave fordi de syntes jeg hadde for dårlig kniv: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dennrick Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Jeg fikk ikke til dette quote greiene ordentlig, så jeg tok heller en screenshot av et par fine poster her. Jeg støtter det som sies her. Det er ikke altfor lenge siden at @Komodo ble kåret til årets medlem. Det er en god grunn til det. En tusenkunstner med beviselig gjennomføringskraft i prosjekter (ankeroppgraderingen min). Jeg fikk bare lyst til å opplyse om dette Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April NilsPils skrev On 4.4.2025 at 18.51: Gutta i landsbyen bruker ofte plastrør som de varmer så det blir formbart og kan trykkes sammen rundt kniven til riktig passform. Vis hele sitatet Se der ja, det var jo akkurat det jeg foreslo litt lenger opp her dennrick skrev On 4.4.2025 at 21.34: Det er en god grunn til det. En tusenkunstner med beviselig gjennomføringskraft i prosjekter (ankeroppgraderingen min). Jeg fikk bare lyst til å opplyse om dette Vis hele sitatet Angåede sitering, så trykker du bare på den blå plussen i innlegget du skal sitere. Så kan du slette det av innlegget du ikke skal sitere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Sånn ble den, av den nevnte skjærefjøla. Nedfelte skruer på den ene siden, nedfelte flensmuttere på den andre (plassert omvendt, så mutteren går inn i plata og bare flensen er på overflaten) og til slutt møbelknotter av gummi som hindrer at mutterne skal skrape opp noe i båtveska. Med mellomlegg laget av isolasjon fra 6 mm2 gummikabel, så jeg kunne justere det sånn at kniven sitter akkurat passe. Takk for den ideen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.