Jump to content

Har noen et tips til en knivslire til Mora sløyekniv 1040SP?

Mastiff

Recommended Posts

Vi har en 1040SP vi bruker i båten, det er den store sløyekniven til Mora. Det fins ikke slire til den originalt, bare til 1030SP. Denne har en bladlengde på 17 cm, så det er ikke en lommekniv, akkurat. Den skal også være rustfri, men det er en sannhet med store modifikasjoner, den tåler ikke å stå i båten uten at rustflekkene begynner å komme, derfor tar vi den med opp og ned i en veske, men det er ikke helt trygt hvis vi skulle glemme at den er der. Greia er skikkelig skarp! :rødmer: Er det noen som vet om en slire som kan passe til noe sånt? Det kan ikke være lær, det må være noe som tåler saltvann bedre enn som så, så plast er vel det mest aktuelle. Sånn ser den ut:

WEB_Image_Morakniv_1040SP_Rustfri_-_175mm__1704341868828897_plid_1641.png

Vi har Biltema varianten. Vi har to stk stripset fast i nærheten av rattene i seilbåten i tilfellet vi må kappe noe tau. Original plastikk slire. @Komodo har herjet fælt med den ene. Mulig jeg skal bytte den ut.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Beklager, karer, men her har jeg enten ikke uttrykt meg godt nok, eller så har dere ikke lest godt nok. :ler: Jeg skal ikke ha den til å feste i båten, jeg skal ha slire til å bære den opp og ned. Den får rustflekker av å stå i båten, selv om det er en "rustfri" kniv. Jeg er litt usikker på om treblokk er det riktige for å stappe den i båtveska til fruen. :fniser: Når det gjelder plutselig behov for å kappe tau, så er vi godt dekket med en kniv hver på beltet. Jeg har en sånn:

Mac TS09 Twin Rescuer, linekutter – Frivannsliv

Og fruen har en sånn:

Linekutter - Alfa Fritid AS

Kanskje mulig å produsere en slire av plast vha 3D-print?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hva med å ofre en plast skjærefjøl og lage to biter som legges mot hverandre. Må da finne noe til mellomlegg som har samme tykkelse som knivbladet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

jeg tenker alltid i retning "hva vile Komodo gjort" :fniser: 

plastikk + varme tenker jeg er en aktuell løsning her :

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar For meg er det mer: "Hva ville Komodo gjort hvis han hadde mitt dårlige utvalg av verktøy og maskiner og mine noget mer begrensede evner?" :ler: Den var snedig, den der. Men det trengs nok noe mer varmemuligheter enn jeg har. Jeg skal først prøve med den skjærefjøla og se om jeg får til noe med den. Kanskje en mulighet også er to aluminiumsbiter som er festet sammen med skruer, jeg har nok av materiale til det.

ivar skrev 1 time siden:

Ha ha, artig :fniser: Jeg tar det som et kompliment :tommel_opp: :flagg_bp:

ivar skrev 1 time siden:

Det pussige er at jeg så for meg en lignende løsning før jeg kom til innlegget ditt. Måten denne karen gjør det på er jo ganske avansert, jeg så for meg en litt enklere løsning. Han har brukt svart pvc av en slagfast type, den er ikke den letteste å forme.

Hvis du heller finner et grått pvc rør av den litt hardere typen med en indre diameter som er litt mindre enn tverrsnittet på skaftet, så har du et enklere utgangspunkt. Kapp en passelig lang bit, og varm røret med en varmepistol til det kan formes. Da er det bare å klemme røret litt ovalt slik at knivbladet og skaftet går inn. Der bladet skal være kan man varme litt ekstra og presse enda flatere. 

Tenkte på rør av denne typen. Men aner jo ikke om det finnes en diameter som passer. Forøvrig bare en ide`, aner jo ikke om dette vil fungere.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/baderom-og-vvs/avlop/avlopsror-og-tilbehor/ror-451386/

@Komodo Jeg tenkte jeg skulle prøve den enkleste versjonen først. Skjære til to biter av den nevnte skjærefjøla, teipe rørisolasjonsteip på innsiden som kan holde kniven på plass, og så skru dem sammen med et passende mellomlegg.

må vel innrømme at jeg bare så litegrann av videoen her jeg sitter på jobb :dykker:

Komodo skrev 6 minutter siden:

Ha ha, artig :fniser: Jeg tar det som et kompliment :tommel_opp: :flagg_bp:

Det var ment som det, alltid en eller annen kreativ løsning på div problemstillinger :flagg_bp:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mastiff skrev for 2 timer siden:

@Ask Fruen liker Morakniven, de har alltid brukt det i familien i Finnmark. Happy wife, happy life... :fniser:

ivar skrev for 1 time siden:

Ask ville overlatt til fruen å ordna dette slik ho ønska.

Ask skrev 4 minutter siden:

:fniser: Det er nok ikke sånn det funker her. Fruen sier hvordan hun vil ha det, og så finner jeg måten å gjøre det på. Det pleier som regel å gå greit til slutt, ofte med hjelp fra Båtplassen!

Ask skrev 1 time siden:

Du er nok flinkere til å delegere og sette bort arbeid enn en del av oss andre Ask :fniser:

Men jeg har et enda enklere forslag. Få tak i en tykk, kraftig krympestrømpe av industriell kvalitet, helst uten lim. Pakk inn kniven i noe plast e.l. for å få litt klaring, og krymp/form forsiktig. 

Jeg har lagd flere kvivslirer av teak til gutta i Thailand.

Gutta i  landsbyen bruker ofte plastrør som de varmer så det blir formbart og kan trykkes sammen rundt kniven til riktig  passform.

Det hører med til historien at gutta lager knivene selv av bladfjærer og skaft av redwood. Kjøpekiv er for tapere . . .

Her er min fremgangsmåte (jeg mistenker at kniven til venstre er en kjøpekniv til en av konene). Kniven i midten er min. Den fikk jeg i gave fordi de syntes jeg hadde for dårlig kniv:

_SAM2402.JPG

IMG_6343.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg fikk ikke til dette quote greiene ordentlig, så jeg tok heller en screenshot av et par fine poster her. Jeg støtter det som sies her.

Det er ikke altfor lenge siden at @Komodo ble kåret til årets medlem.

Det er en god grunn til det. En tusenkunstner med beviselig gjennomføringskraft i prosjekter (ankeroppgraderingen min).

Jeg fikk bare lyst til å opplyse om dette :smiler:

image.png.c15ef5edeff4dea0b2eae0c0103407ed.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

NilsPils skrev for 18 timer siden:

Gutta i  landsbyen bruker ofte plastrør som de varmer så det blir formbart og kan trykkes sammen rundt kniven til riktig  passform.

Se der ja, det var jo akkurat det jeg foreslo litt lenger opp her :tommel_opp:

dennrick skrev for 16 timer siden:

Det er en god grunn til det. En tusenkunstner med beviselig gjennomføringskraft i prosjekter (ankeroppgraderingen min).

Jeg fikk bare lyst til å opplyse om dette :smiler:

:tommel_opp: :flagg_bp:

Angåede sitering, så trykker du bare på den blå plussen i innlegget du skal sitere. Så kan du slette det av innlegget du ikke skal sitere :smiler:

Sånn ble den, av den nevnte skjærefjøla. Nedfelte skruer på den ene siden, nedfelte flensmuttere på den andre (plassert omvendt, så mutteren går inn i plata og bare flensen er på overflaten) og til slutt møbelknotter av gummi som hindrer at mutterne skal skrape opp noe i båtveska. Med mellomlegg laget av isolasjon fra 6 mm2 gummikabel, så jeg kunne justere det sånn at kniven sitter akkurat passe.  Takk for den ideen! :tommel_opp:

image.png.a33b680ea26b19783a46e94afc24b1c1.png

image.png.ebd54de8f267c7ef863846aae01fa16f.png

image.png.30d03683c5b0b9422f143ba0365f7eb1.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...