frekar Startet 3.April Link til dette innlegget Startet 3.April Sitter å ser litt etter propell til min Maxi fenix men må innrømme at jeg er noe usikker på hva som er riktig. Har i dag en MD5 med 110S og ut fra hva jeg klarer finne ut 2,15:1 i utveksling. Propellen som står på er ut fra hva jeg finner 15x9 tobladet foldepropell. Føler at båten graver seg ned ved full gass og ser såvidt 5 knop på måleren ved full gass (2800-2900 rpm) Planlegger på sikt et motorbytte til en 2002 på 18hk og 120s seildrev med 2,20:1 i utveksling. men ikke funnet info om propellstørrelse her. Noen som vet? Har en treblader med stigning 14x9 for hånden. Noen som kan si noe om dette vil kunne fungere? har fått med meg at flere som har byttet fra MD5 til større motor går fra 15x9 til 14x8 propell. Er det noen forskjell på 2 og 3 bladet propell så lenge stigning er lik? Vil det være stor forskjell på 14x8 2-bladet propell og 14x9 3-bladers? Leser over og ser at dette kan virke noe rotete, men håper jeg gjør meg forstått :) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April frekar skrev On 3.4.2025 at 22.25: Føler at båten graver seg ned ved full gass og ser såvidt 5 knop på måleren ved full gass (2800-2900 rpm) Vis hele sitatet Når båten min graver seg ned nærmer den seg maks skrogfart, og vil ikke gå fortere. Her en formel så du kan beregne maks skrogfart for din båt. OBS svaret er i m/s, ikke knop. Her nyttig info om MD5: https://www.maximalt.dk//files/pdf/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Kanskje denne tabellen kan være til hjelp? Veldig grovt anslått så vil en 14" trebladet propell tilsvare en 15" tobladet med samme stigning og samme bladform. Så de to propellene du har, tror jeg vil gi omtrent samme belastning. Men trebladeren gir trolig mindre vibrasjon. Og den større motoren tipper jeg får turtallet opp i 3200 rpm, og farten opp i 6 knop. Som den båten bør klare uten å "grave seg ned" for mye. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April Skrogfart er på min båt oppgitt til 6,6 knop. Ved å bruke formelen over kom jeg frem til 6,9 knop. Men realistisk sett skulle jeg vel vært fornøyd om jeg så tallet 6 og litt ekstra😅 Har handlet inn motor og drev (VP 2002 og 120s) som jeg tenker montere etterhvert og da propellen jeg har i dag er noe tæret og slitt vurderer jeg investere i "ny" propell. Men føler meg noe usikker på om jeg skal gå for 2- eller 3- bladet og hva jeg bør legge meg på av stigning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Det finnes jo propeller hvor en kan sette forskjellig stigning. For eksempel Max Prop. Men hvis du har en trebladet 14x9 tilgjengelig, uten at du må kjøpe den, så er mitt forslag å prøve den først. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Ville gått for toblader. Liten båt, relativt liten motor. En treblader kan gi noe mindre vibrasjon, men min erfaring er at det ikke er så mye å skrive hjem om. Særlig når den kobles til en tosylindret motor som rister godt selv. En toblader er billigere og som regel litt enklere å montere av og på, avhengig av modell. Men du skriver du har en treblader for hånden og da er det jo bare å prøve! Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Litt for sært til å være relevant for TS, men en litt rar historie om ting en ikke tenker på: Jeg hadde fast propell som var litt for liten, motoren ble aldri skikkelig varm. Jeg ville over på foldepropell og fant en tobladet Flexofold på Blocket til god pris. Finstudium viste litt annerledes fasong enn katalogbildene. Flexofold informerte at dette var en racingpropell, særlig utviklet for regattaseilere, med enda mindre drag enn den vanlige. De mente likevel den skulle funke fint etter som den egentlig er litt stor for min motor. Bare følg med på RPM og temp. Den gjør det. Sparker bedre og motor får riktig temperatur. Topp RPM gikk ned fra ca 3300 til 3000. Mye bedre effekt på motorseiling. Dette er jo normalt med litt for stor propell. Så kommer det de ikke sa, og som jeg ikke tenkte på. Den tar mye dårligere i revers. Så dårlig at den ikke slynger ut bladene - altså null revers - med fart på båten. Kontaktet Flexofold igjen og spurte hva som var galt, men fikk til svar at sånn var det bare. Det kom av fasongen, og var prisen for mindre drag. For gammel mann alene på tur er dette langt fra ideelt. Et par litt nifse opplevelser før jeg skjønte sammenhengen. Så har jeg lært å sige så langsomt inn at jeg får ut bladene. Ellers er metoden å bakke inn. Noen skarpseilere som trenger en racingpropell? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Luske_Ludvig Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Har Fenix med: - Motor MD2020d 19hk - Drev: MS25S 2.47 - Propell: 2-bladet gori foldepropell 15 x 10 lhs Dette gir rikelig med kraft og båten graver seg godt med med mye hekksjø på full gass. 3 syl motor er relativt stille. Propell lager mye slag på roret, serlig om en gasser på mer en marsfart. MD2020 er 10 cm høyere en MD5. Derfor har motordekselet fått en ekstra etasje. Er plass til maks en 10-åring i mitten bak og bruker plassen til bagasje. Tenk også drivstofftank. Lag luke mer Wema 115 mm inspeksjonsluke i samme rennet. Rens tank. Sett i nivåmåler. Sjekk også at tank har påkobling for returdiesel fra motor. (Min hadde ikke det) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.