Jump to content

hvordan finansiere en større båt?

seilern790

Recommended Posts

hei folkens,
jeg har lenge drømt om å kjøpe en litt større båt, og nå vurderer jeg å slå til før sommeren. men finansieringa er litt tricky, og jeg er usikker på hva som er smartest. nettleia gikk akkurat ned, så det var jo fint, men det må nok mer til her.
er det noen her som har erfaring med båtlån? hva lønner seg egentli, vanlig banklån, spesialiserte båtlån eller noe annet? har noen lån fra før også, så lurte litt på om det går ann å slå sammen ting for å få bedre vilkår.
noen som har vært i samme situasjon? hadde vært kult å høre andres erfaringer! :smiler:

Dersom du skal ha båtlån med pant i båt (altså du ikke har mulighet til å øke boliglånet), så er det en del banker som har en maks aldersgrense for hvor gammel båten kan være. I tillegg må du ta høyde for at et båtlån går inn i denne "5*inntekt" mtp hvor mye lån du kan ha samlet, inkl. eventuelt boliglån, kredittkort osv). Det er spesielt greit å ha i bakhodet om du har eller går med planer om å kjøpe bolig som krever økt lån senere.

Forbrukslån kan jo i prinsippet brukes til hva som helst, også båtkjøp. Men pga dette er usikret lån er renten ganske høy sammenlignet med alternativene, og sånn sett ikke noe som er å anbefale til finansiering av båt (i alle fall min personlige mening).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Har du sikkerhet i fast eiendom (hus, leilighet eller annet) er det absolutt det greieste.

Hvis ikke kreves det skipsregistrert båt (NIS/NOR) for å kunne få pant i båten, fordi da får du offentlig registrert skjøte på båten, altså en sikkerhet for banken at det er du som er båtens rettmessige eier.

Som Goodspeed nevner kan det være aldersbegrensninger ved båtlån, selv med sikkerhet/pant i båten. Sparebank 1 SR-bank vet jeg tidligere har tatt en vurdering på slikt uten å forholde seg til båtens alder, hvordan det er akkurat nå vet jeg ikke. Det er nok uansett en fordel å troppe opp i banken fysisk framfor gjøre det på nett, da får de et ansikt å knytte søknaden til og de kan ta en vurdering der og da, gjerne utenfor begrensningene de kjører ved digital søknad.

Du må regne med krav om større prosentandel egenkapital enn ved fast eiendom og 3-4 ganger høyere rente enn et godt "huslån". Mener på jeg måtte ha 20% egenkapital da jeg tok opp lån for noen år siden, og har nå 14,35% effektiv rente på lånet. Skremmende høy rente ja, men bedre enn for forbrukslån.

Så, har du mulighet for sikkerhet i fast eiendom har du langt bedre mulighet for å få rimeligere lån enn hvis du står på bar bakke.

Jeg har lyst på stor båt nå, det jeg må gjøre er og selge endel av det jeg har stående som blandt annet er en håndfull med racerbåter, motorer, ett monster av en hjemmekino, kansje det forsvinner noen fluestenger og sneller osv osv osv 

Lån på båt er helt uaktuelt og i mine øyne idiotisk, hvis ikke jeg kan "cashe", så har jeg ikke råd, da må jeg kjøpe en mindre båt 

seilern790 skrev for 6 timer siden:

, og nå vurderer jeg å slå til før sommeren. men finansieringa er litt tricky, og jeg er usikker på hva som er smartest. nettleia gikk akkurat ned, så det var jo fint, men det må nok mer til her.
er det noen her som har erfaring med båtlån? hva lønner seg egentli, vanlig banklån, spesialiserte båtlån eller noe annet? har noen lån fra før også,

For å være helt ærlig. Det er en del stikkord i innlegget ditt som får varselklokkene til å ringe for meg. Du spør om hva som er smartest og hva som lønner seg, til det er svaret at det ikke lønner seg å låne penger for å øke forbruket sitt. Kjedelig svar, men en realitet. Når det er sagt, så er det jo ikke alt vi gjør som lønner seg, så der må man jo avveie litt. Men bare det du skriver om at du har noen lån fra før får det til å høres ut for meg som at du ikke har råd til større båt nå.

Det du virkelig skal tenke på her når det gjelder større båt, er hva det koster å holde denne i stand. Jeg har 40 fot seilbåt i ytre oslofjord, i en privat Marina. Sommerplass, vinterplass og løft (3-4 dager på land) koster ca 40.000 i året. Frostsikring, bunnstoff, impeller, olje, filtre osv blir fort 10 - 15.000 til. I tillegg kommer vedlikehold, oppgraderinger osv. Der kan pengene virkelig ta av, for det er alltid noe som må gjøres. En 40 fots båt koster en del mer enn en 30 fot å holde i stand, en 50 fot mer enn en 40 osv.

Så ikke se deg blind på kjøpsprisen. Løpende kostnader blir fort mye mer i mnd enn lånet...

seilern790 skrev for 11 timer siden:

nettleia gikk akkurat ned, så det var jo fint, men det må nok mer til her.
er det noen her som har erfaring med båtlån? hva lønner seg egentli, vanlig banklån, spesialiserte båtlån eller noe annet? har noen lån fra før også, så lurte litt på om det går ann å slå sammen ting for å få bedre vilkår.

Det ble mye negativt her, og her er litt til.

Tenk litt over verdenssituasjonen i nå, vi har et par løse kanoner på dekket for tiden.

Om økonomien din er tøyet mot grensen, tenk over at rentesatser og verdensøkonomien er mer uforutsigbare enn det vi er vant til.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kunne du vært litt mer presis i spørsmålet ditt?

Forstår det slik at du har båt i dag, men ikke hvor stor.

Hva mener du med «litt» større båt?

Må den nye båten være nyere enn dagens?

Motorbåt eller seilbåt?

Hva er maks alder du ser for deg?

Men uansett svar på dette så virker det som at du ikke burde lånefinansiere denne forlengelsen med mindre du har en meget god lønn fra en meget sikker jobb.

Kanskje spør du bare for tull🤔

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Litt enig med Eika! Har bestsndig cashet ut mine båter også! Vil ikke ha lån  på hobbyting  som MC og båt. Om man skal låne til maksbeløb så tviler jeg på at du har råd til å drifte båten. Han skriver ikke hvor stor båten er da, og hvilken prisklasse, det har jo litt å si! Selv har jeg ikke lån på båten, men det går  jo ut en god del i forsikkring opplag, service og drivstoff, samt uforutsette ting. Det er det bestandig med båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kan vel bare dessverre si ikke gjør det om du ikke har råd til båten i det minste. Det vil jo koste "flesk" selv om du kan gjøre all jobben ved båten selv så koster både årlige deler til motorene, båtplass osv. flesk. Dette om du også slipper forsikring da du tror alt vil gå greit. Koster 19 500 for bare deler til service på motorer hvert annet år på en ikke altfor stor båt (koster ikke veldig mye mer om båten er mye større, men antar du vil minst ha en med 2 stykk D4 eller tilsvarende). Koster også minst 10 000 hvert år om du bruker båten lite. Så kommer bunstoff vinterlagring og løft opp og ned osv. i tillegg (er bedre å lagre båten på land om alternativet

er å betale ca. samme for å ha den på vannet).

Spar opp per måned og invester det i fond så kjøper du båt når du kan kjøpe den og håper du har nok for vedlikehold. Det blir mye mindre risk enn å låne for å kjøpe.

Båt er ikke billig og skal man realisere drømmen tror jeg det blir billigst når man har råd å gå for den man virkelig ønsket seg da drift og vedlikehold om båt er stor nok spiser penga uansett. Dette selv om båt er så bra den ikke dævver av seg selv til tross for topp vedlikehold.

Realiser drømmen men ikke ruiner din fremtid om realisasjon medfører dette vent til du er gammel nok i hvert fall slik at "du kan dø fra problemet men oppleve gleden" :fniser:

On 4/4/2025 at 10:51 PM, Renzir said:

Det du virkelig skal tenke på her når det gjelder større båt, er hva det koster å holde denne i stand. Jeg har 40 fot seilbåt i ytre oslofjord, i en privat Marina. Sommerplass, vinterplass og løft (3-4 dager på land) koster ca 40.000 i året. Frostsikring, bunnstoff, impeller, olje, filtre osv blir fort 10 - 15.000 til.

Ja driftsutgiftene har jo lett for å øke med noe slikt som kvaderatet av antall fot. Har et drifts og vedlikeholdsbudjett på litt under halvparten for en litt gammel 33 fot seilbåt, og kunne egentlig ikke tenkt meg noe større, med mindre jeg skulle reise langt.

En annen problemstilling er eventuelt behov for mannskap, når man skal dra ut på tur, og når man skal legge til land. Synes jeg merker forskjell bare i fra den gamle 30 foteren som jeg hadde før og opp til 33 for, som jeg har nå.

Jeg ser i båthavne der jeg ligger, så er 30 foterne ute titt og ofte, mens 50 foterne har lett for å bli liggende.   

Mens denne tråden er litt på ville veier, så litt til i den retningen. 

Mange snakker om kostnader med båt, men glemmer, bevist eller ikke 😉, å legge inn kapitalkostnad.

For mange så kan det være største post, enten det er når en kjøper tv, eller båt på avbetaling. Det eneste som er sikkert er at kostnaden til å låne en million som er på 50,-80000,-. Det er penger som en aldri kommer til å se igjen. Det er jo ergerlig å bruke ti båtlapper på pumper og annet skit til toaletten, men det gir i det minste glede i flere sesonger. 

Vi skal kjøpe seilbåt om noen sesonger, vi sparer og har det egentlig ganske bra med å se frem til "den store dagen". I mellomtiden leier vi litt og bruker båtforeningens regatta båter.

Det å leie gir faktisk ganske mye innsikt i hva man egentlig ønsker seg. Seile med erfarene seilere i foreninging lærer man også velig mye av. Kanskje vi er i stand til å håndtere båten når vi først kjøper den! :fniser:

Lurer litt på å kjøpe noe eldre og rimeligere først, men har dårlig erfaring med kjøp og salg av båt og om man vil gjøre en ordentlig innsats på vedlikeholdet, går ikke annenhåndsverdien så alt for mye opp i relativt til kostnad/timer heller. Lærer mye da. :tommel_opp:

2 hours ago, Sørlandet2 said:

Mens denne tråden er litt på ville veier, så litt til i den retningen. 

Mange snakker om kostnader med båt, men glemmer, bevist eller ikke 😉, å legge inn kapitalkostnad.

Det kan jo se ut som at tråden har tjent sin gode hensikt ved at TS allerede har blitt skremt vekk i fra urealistiske planer om lånopptak. :smiler:

Men jo, så absolutt, kapitalkostnad vil jo kunne utgjøre en stor del av totalkostnaden. Og så er det jo også problemstillinger rundt rentekostnader og endringer i verdi ved eventuelt senere salg.

Så hvis man skal optimalisere mht økonomi, så blir det å velge en forholdvis billig båt, med lave drifts og vedlikeholdskostnader, som stadig vekk har god komfort og gode seilegenskaper.

Konklusjon: Den båten er ikke lett å finne, og skal man som førstegangskjøper finne en slik båt, da bør man ha med seg en som har gjort dette før. (Sier man omsider, når man har blitt klok av skade.)

Så lenge en har boliglån, vil det være en kapitalkostnad uansett om man sparer aldri så lenge og har aldri så mye liggende klart på båtkontoen. Alternativet ville vært å legge sparepengene i boliglånet, og slippe rentekostnaden. Har en ikke boliglån, ville det fortsatt være kapitalkostnad idet summen kunne investeres i et indeksfond, noe som på lang sikt alltid vil lønne seg.

Noen sparer til de kanskje ikke har mulighet til å glede seg over investeringen, andre velger å leve mens de kan. Kanskje kan livets solnedgang likevel nytes komfortabelt om verdi av lån synker samtidig som boligen stiger?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...