Jump to content

hvordan finansiere en større båt?

seilern790

Recommended Posts

Jeg har lån som jeg lever godt med og velger å ha det å leve nå. Rente-/kapitalkostnader er en del av bildet

Strengt tatt kan man si at enhver ting man kjøper (stor eller liten) har en kapitalkostnad. Jeg regner ikke sånn og vil aldri bli rik

Har absolutt ikke noe mål om å dø gjeldfri da jeg vil ha ekte tårer fra mine barn i begravelsen 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Takk for alle svar! mange gode (og brutalt ærlige :fniser:) innspill her, både fra dere som har tatt båtlån og dere som mener det er en dårlig idé :smiler: Setter stor pris på erfaringene, og det gir meg litt å tenke på før jeg evt hopper på noe større før sommeren.

1 hour ago, Bellil said:

Jeg har lån som jeg lever godt med og velger å ha det å leve nå. Rente-/kapitalkostnader er en del av bildet

Strengt tatt kan man si at enhver ting man kjøper (stor eller liten) har en kapitalkostnad. Jeg regner ikke sånn og vil aldri bli rik

Synes det måtte være mye mer stress å gå på et skjær med 2 millioner enn med 200 tusen. Lar man pengene stå i banken og godgjøre seg, så kjøper man bare en ny (gammel) båt hvis ulyken et ute. Den første seilbåten jeg hadde ga jeg 30 tusen for og med alle de grunnstøtinger og feil som jeg gjorde de to første årene, så var det en akkurat passe pris til å ta det meste av stress ut av situasjonen. 

34 minutes ago, seilern790 said:

Takk for alle svar! mange gode (og brutalt ærlige :fniser:) innspill her, både fra dere som har tatt båtlån og dere som mener det er en dårlig idé :smiler: Setter stor pris på erfaringene, og det gir meg litt å tenke på før jeg evt hopper på noe større før sommeren.

Da lurer vi jo alle sammen på: Hvor stort er noe større, sånn cirka?

Og så er det da drivstoff - 400 kr pr time eller 20 kr pr time?

Arne2 skrev for 4 timer siden:

Synes det måtte være mye mer stress å gå på et skjær med 2 millioner enn med 200 tusen. Lar man pengene stå i banken og godgjøre seg, så kjøper man bare en ny (gammel) båt hvis ulyken et ute. Den første seilbåten jeg hadde ga jeg 30 tusen for og med alle de grunnstøtinger og feil som jeg gjorde de to første årene, så var det en akkurat passe pris til å ta det meste av stress ut av situasjonen.

Båten vi har er den første vi har hatt. Jeg syntes det var bedre å seile utefor de skjærene og det har gått temmelig greit så langt :-)

Vi har forøvrig forsikring på baljen vår med en premie og egenandel som vi er fornøyde med så vår løsning vil jeg forsatt anbefale til de som spør.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev for 5 timer siden:

Har absolutt ikke noe mål om å dø gjeldfri da jeg vil ha ekte tårer fra mine barn i begravelsen 

:fniser:

Viktig å ikke kjøpe båt for mere en at båten kan bli verdt 0kr uten at man mister hus og særlig nattesøvn. Jeg ofrer aldri en tanke hva pengene jeg kjøpte båt for kunne blitt til på andre vis, og det båtlivet gir kan ikke måles i penger. 

Jeg tok opp lån da vi kjøpte båt for 350 000. Lånte 200 000. MEN: vi hadde egentlig bare behov for ca 50 i lån. Klok av skade lot jeg de 100 jeg hadde i tilovers egenkapital bli stående I tilfelle det skulle dukke opp store ting som måtte investeres/fikses med båten. Eventuelt vurderte vi også kjøp av båtplass. Kjipt å blåse alt man har av cash pluss lån og så blir båten liggende i havn med f.eks. motorhavari som ikke kan skyldes på selger. Slike ting tar jo også gjerne tid å ordne opp i om det skulle bli krav mot selger. 

Det dukket ikke opp noen større problemer med båten, og vi hadde betalt ned lånet før det hadde gått 2 år. Da blir heller ikke kapitalkostnader all verden. Båten var registrert i Nor. 

Jeg ville ikke belånt en båt for mer enn at jeg kunne dumpet den og vært rimelig sikker på å få solgt for å dekke restlån.  

1 hour ago, willmasta said:

Jeg tok opp lån da vi kjøpte båt for 350 000. Lånte 200 000. MEN: vi hadde egentlig bare behov for ca 50 i lån. 

Når jeg hører større båt så tenker jeg i størrlse 1-1,5mill  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 59 minutter siden:

Ja, folk tenker jo ut fra egen situasjon. Hva TS ser for seg aner jeg ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
-morten- skrev for 6 timer siden:

Jada, men fremgangsmåte kan vel overføres med påslag av en null. Var vel også et svar til de som måtte mene at det kategorisk er "uforsvarlig" å ta opp lån til båt i det hele tatt. Og båten min er passe stor assa. Men liten motor:)

-morten- skrev for 8 timer siden:

Folk tenker nok forskjellig. For min del så er "større båt" en båt som er fysisk større enn den jeg allerede har. Det var slik jeg oppfattet TS. Pris er en helt annen sak, men det kommer jo fram at postingen at han også ser for seg at den blir dyrere. Isolert sett kan jo "større båt" være ei utrangert skøyte som noen trenger å kvitte seg med. En billig inngangsbillett til et evigvarende kostbadssluk. Eller det kan være en Pioner 15 hvis man har en Pioner 14 fra før. 

At du trenker på båter i en prisklasse mellom 1 og 1,5 mill handler vel mest om dine referanser? 

On 4/8/2025 at 9:18 PM, Komodo said:

Folk tenker nok forskjellig. For min del så er "større båt" en båt som er fysisk større enn den jeg allerede har. Det var slik jeg oppfattet TS. Pris er en helt annen sak, men det kommer jo fram at postingen at han også ser for seg at den blir dyrere. Isolert sett kan jo "større båt" være ei utrangert skøyte som noen trenger å kvitte seg med. En billig inngangsbillett til et evigvarende kostbadssluk. Eller det kan være en Pioner 15 hvis man har en Pioner 14 fra før. 

Enig. Og så gjelder det å lese mellom linjene i det første innlegget hvor størrelsen ligger nå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...