Terryb Startet 4.April Link til dette innlegget Startet 4.April Har en aluminiumsbåt på 19 fot, veier ca 1000 kg som skal fortøyes på svai. Skal bruke anbefalt moring festet til kjetting med tau opp til blåsen (16mm kjetting og 20mm tau), men lurer på hvor lang kjettingen og tauet bør være. Dybden der Moringen skal ligge er ca 7m - med leirbunn, så Moringen får godt feste, og ligger i ei bukt uten særlig mye vind. Noen som har kunskap/anbefalinger på dette? Link to post
Ask Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Ja. Det er mange trådar om dette. Søk, og du vil finna nok til å lesa ei stund. Eg rår ifrå å bruka kjetting, sjaklar og kauser. Eg kan òg nemna at ile er eit godt ord for det engelske ordet moring. Lykke til med prosjektet. Link to post
Bellil Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Her f.eks. kan det være noen tips A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Terryb Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Takk. Mye interessant lesing her. Link to post
Roger jo Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Terryb skrev for 14 timer siden: Har en aluminiumsbåt på 19 fot, veier ca 1000 kg som skal fortøyes på svai. Vil fraråde deg i å bruke kjetting den ruster og du må ha svivel jeg leste ingen ting om svivel i 88 da jeg la ut moring , det tok 3mnd før trossa var klippet av nede ved moringen og båten 17 tonn la seg pent inntil en flytebrygge 50meter unna. litt stoff her. Syrefast ring og trosse. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mastiff Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April @Terryb Det er min tråd. Jeg bruker bare tau og satser heller på lodd og blytau istedenfor kjetting. Jeg har ennå ikke fått ut blåsa, men jeg har tro på at det skal funke. Link to post
tobixen Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April @Mastiff, båten din skal ikke ligge på svai, men mellom brygge og moring, da er det litt andre "regler" for fortøyningen. Svivel er ikke nødvendig, og vekt mellom moring og bøye gjør at båten normalt vil være trekt på en sikker avstand fra brygga, samtidig som at man har mulighet til å trekke båten inntil brygga for av/påstigning (dette gjelder bare for små båter - er båten stor, så vil pålandsvinden før eller senere være kraftig nok til at båten hugger mot brygga - enten det, eller det vil ikke være mulig å trekke båten mot brygga med håndkraft). Jeg tror nytteverdien i å ha vekt mellom moring og bøye (kjetting/lodd/daumann/blytau) er relativt liten når båten skal ligge på svai, og man kan omtrent like godt ha normalt tau uten noe ekstra ballast. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April @tobixen Stemmer det, jeg tenkte egentlig bare på tau i forhold til kjetting. Link to post
tobixen Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April Det er én fordel med kjetting, og det er at den ikke slites like mye ved friksjon - der har jeg jo selv en ganske smertefull erfaring med tau som slet seg pga skarpe stender under vann. Under kontrollerte forhold med moring og kjente bunnforhold så kan man bruke kauser, hageslange, surring rundt tauet eller andre former for beskyttelse på de punktene hvor det kan tenkes å oppstå friksjon. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April @tobixen Akkurat. Der jeg skal more har jeg valgt å bruke trekkerør og slange rundt deler av tauet fordi det er en del blåskjellvekst, som jeg er ganske sikker på at tok knekken på en av bryggenaboenes tau. Link to post
-morten- Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April Har god erfaring med båtutlegg med kun tau. vi har 750kg lodd på brygga vår. de går det rør igjennom ov vi bruker tau. disse varer ihvertfal 15-20 år knytes fast i brygger uten kauser eller sjakkler. På båtutlegg har jeg erfaring med det samme. kun tau og garnring til loandtauet, ikke blåse med jernstang! De fiskerne der jeg har hytte brukte kun blåser med øye uten jernstang. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn