Jump to content

Erfaringer dieselvarmer

Skarpnes 35

Recommended Posts

Hei, har tidligere hatt en Eberspächer D5 av den gamle typen ombord. Da denne takket for seg for et par år siden, falt jeg for fristelsen av å prøve en Kina varmer. Denne fungerer jo, men får en rar lukt i luften og er ikke helt overbevist. Vurderer derfor om jeg skal gå tilbake til Eberspächer kanskje prøve med en D4 eller er det noen som har erfaringer med Autoterm 4KW 12v disse er jo noe rimeligere.. Vår båt er en romslig lukket 35foter som nok ikke brukes på de kaldeste dagene når vannet blir hardt.

Jag har erfaring med Eber D4, 34 fot lukket båt som brukes påske - november. Kanskje litt knapp kapasitet når utetemp nærmer seg 0, men når den får tilstrekkelig tid på seg klarer den å holde båten varm. Firetrinns varmeeffekt og varmeren regulerer seg opp og ned etter behov. 

Prismessig ligger disse i øvre sjikt. Men det er solide varmere. Vedlikeholdet er å bytte glødegitter innimellom, jeg gjør dette hvert annet år forebyggende. Og så har viftemotoren begrenset levetid, jeg er nå på den tredje i løpet av 20 år. Varmeren er enkel å skru på når man får den ut av båten og på benken. 

Jeg tror nye D4-varmere nå kommer med børsteløs viftemotor, noe som antagelig øker levetiden på disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har også Eber D4 i vår båt. Hadde samme type varmar i tidlegare båt også. Har gode erfaringer med denne varmaren.  Har no 35 fot seilbåt, med ganske bra innvendig volum. Kunne gjerne tenkt meg at varmaren hadde enno meir effekt. Når det er ned mot null grader, så tek det noko lang tid før det blir skikkeleg varme i båten, t.d. om morgon om ein ligg utan varme. Når båten først er varm, så fungerer det heilt greitt. Med andre ord, mykje likt Brigg sine erfaringar. 

Har i tillegg ein defrostar i kabinen som blir brukt under motorgang. Om du ikkje har det, så er det ei god investering. 

Om eg skulle kjøpt ny, så hadde eg vurdert Autoterm. Mange som er fornøgde, og prisen er meir tiltalande enn Eber...

Har kastet ut defekt Wallas 3,2. Vil ha Autoterm. Info til vestlendinger: Baardsen på kaien i Haugesund er i ferd med å ta inn disse.  Og de har visstnok børsteløs viftemotor.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Har veldig god erfaring med Webasto Evo.

5,5 kw varmer opp min pilothouse veldig kjapt og er helt lydløs. Har ikke rekna på dieselforbruk. Bruker ikke båten om vinteren, men i Trøndelag har man brhov for varme både på vår og høst! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har byttet dieselvarmere i mine siste 3 båter til Autotherm. Har hatt både Eber, Webasto og Mikuni, min erfaring er att Autotherm er like god om ikke bedre.

Bruker båtene hele året, i nåværende båt har jeg 2 stk Autotherm 4kw, en til salong +bad, og en til alle lugarer. GSM fjernstyring med app koster heller ikke allverden til disse, fint å kunne slå på varmen fra app så er det varmt ombord når man kommer. 

Har hatt en feil og det var feil med kontrollenhet/digitalt display på en ny varmer, fikk ny tilsendt med en gang. Kjøp hos Servitek så får du god service av Geir, han kan sitt fag. 

Det lønner seg å isolere alle varmluftsrør, bedre effektivitet og lavere støynivå. Jeg har lyddemper på både innsugsluften (henter friskluft utenfra), rett etter varmeren, samt noen mindre rett før dysene ut til salong og lugar. Jeg hører ikke varmeren når jeg skal sove. 

abbor skrev for 4 timer siden:

Hvis dere ikke ønsker å støtte Putin så er det nok greiest å holde seg unna Autoterm 

https://www.aclsretail.com/index.php/contact-us-2/13-site/51-current-stock-availability

Særdeles god grunn fra å avstå fra å kjøpe autotherm :tommel_opp:   Har selv en D4 på 15 året nå.

Måtte faktisk bytte brennkammer på den etter bare 8 år, har også byttet eksosslangen 1 gang på disse årene. Gir god varme, veldig fornøyd med den, men tror faktisk Mikuni er hakket bedre i kvalitet.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...