Jump to content

NAVMAN VHF 7200e-installasjonsproblemer-hjelp


rag

Recommended Posts

Har kjøpt ny NAVMAN 7200e fra seatronic.no. Radioen fungerer fint, men får ikke DSC til å fungere. Feilmelding: No gps positioning information

Men jeg mener alt er koplet rett. NMEA ut fra Garmin GPS antenne til gul NMEA inn på Navmann. (Har og prøvd grønn NMEA -).

 

GPS antenne virker. Det er jeg sikker på. Har også for sikkerhets skyld prøvd andre GPS mottakere.

 

 

Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

Muligens dumt spørsmål, men har du tatt med signaljord også fra GPS'en?

Sikkert ikke noe dumt spørsmål, for det vet jeg ikke hvordan jeg gjør. Jeg har aldri sett noen signaljord kabel fra mine GPS mottakere. Det har bare vært en input- og en outputkabel. Er det noe her jeg ikke har fått med meg?

Link to post
Share on other sites

Har Navman i vhf og plotter og jeg har fått til å funke en gang .Send en mail til Seatronic så for du di riktige favene som du skal bruke , husker ikke nå hvilke det er . Forsto det slik at det ikke skal kobbles etter boka ,så jeg fikk et eget ark vedsiden av . Skal maile dem jeg også , må ha det iorden ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

har en Navman som snakker med gps helt utmerket, slik har det ikke altid vært.... ved instalasjon måtte jeg ha hjelp av pro nav i egesund, kjempe flinke folk (ring direkte dit)... mitt problem var at kopling skjema var "utydelig" i mine øyne, vanskelig forklaring osv, men,: jord er felles som skrevet over, måtte og sette whf til å motta signaler fra gps det er viktig, etter dette virker det perfekt.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra seatronic idag , og var ombord og skulle teste dette litt . Han sa jeg skulle bruke blå mot blå og oransj mot oransj , ok det men det er itno oransj på værken navman plotter eller navman vhf'n min så jeg har sendt han en ny mail å spurt hva nuh ?

Passe irritabelt å ikke få det til og funke da , litt av poenget med å kjøpe samme merke er at dem skulle snakke sammen , men er jo bare å prøve videre og evt høre hva mannen fra seatronic har å si .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, jeg er tilbake bare for å fortelle hvordan det gikk. Forsøkte alle gode råd. Caluna har rett, GPS- skal kobles til jord. Men det fungerer uten også?

 

Det som gjorde susen var en total "reset" av radioen. Det er en opsjon på en av menyene som du prøver etter desperat å ha prøvd alt mulig annet i ukesvis.

 

E-post til Seatronic fikk jeg ikke noe svar på.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

har en Navman som snakker med gps helt utmerket, slik har det ikke altid vært.... ved instalasjon måtte jeg ha hjelp av pro nav i egesund, kjempe flinke folk (ring direkte dit)... mitt problem var at kopling skjema var "utydelig" i mine øyne, vanskelig forklaring osv, men,: jord er felles som skrevet over, måtte og sette whf til å motta signaler fra gps det er viktig, etter dette virker det perfekt.

 

Hva sier du her egentlig ? Må VHF og GPS ha felles jord ? Eller ? Hos meg vil det være særs upraktisk å ha samme jord på GPS og VHF.

Link to post
Share on other sites

Hva sier du her egentlig ? Må VHF og GPS ha felles jord ? Eller ? Hos meg vil det være særs upraktisk å ha samme jord på GPS og VHF.

På et eller annet vis vil både GPS'en og VHF'en være koblet til minus.

 

Pass på at VHF'en kobles direkte til batteri-plus (via sikring).

 

VHF'en skal kunne brukes uavhengig av om hovedbrytere eller andre strømbrytere står tilkoblet. NAVMAN 7200 gir sterkt alarmsignal når den mister GPS-posisjon, dette kan være noe irriterende.

 

Anbefaler deg forøvrig å lære barna/ andre voksne å aktivere den røde nødknappen for automatisk nødsending.

Link to post
Share on other sites

Etter heller dårlig svar fra seatronic ang hvilke farver osv , fungerer ikke min enda :headbang: Den har vist posisjon på vhf'n 1 gang og siden har jeg ikke fått det til uannsett hva jeg prøver på . Og jeg har Navman plotter og vhf . Så kort sagt , du er jo flink du som klarer det . Har gitt opp jeg , så langt ..........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hmmm. VHF er koblet dierekte på batteriet med både + og - ledningene. Er det bare å dra en jukse ledning fra jord på VHF til samme rekkeklemme som gir jord til GPS ? Kan jo være litt greit å ha det klart for seg før Furonoen byttes ut til våren.

Eller er det tillatt å gi VHF + direkte fra batteriet og ta jord fra samme koblingspunkt hvor jeg tar - til GPS ? GPS er koblet slik at den kan brukes med tenningen av. (Min oppfatning helt til tvilen begynte å nage meg akkurat er det skal være 2 ledninger fra VHF og rett til batteriet,men hvis VHF kan brukes ved å gå inn på rette siden av rekkeklemmene så i dashbordet så har jeg kanskje misforstått.)

 

(Redigert for å spørre om mere)

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter heller dårlig svar fra seatronic ang hvilke farver osv , fungerer ikke min enda :headbang: Den har vist posisjon på vhf'n 1 gang og siden har jeg ikke fått det til uannsett hva jeg prøver på . Og jeg har Navman plotter og vhf . Så kort sagt , du er jo flink du som klarer det . Har gitt opp jeg , så langt ..........

Du kan prøve å resette VHF'en og starte påny - NAVMAN har etter mitt skjønn gode brukermanualer. Sørg for at du tar punkt for punkt. Det er lett å hoppe over et mindre poeng.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...