Jump to content

2007mod Mercury Verado 1,7L 4T 150hk - mangler nå pr 04/2025 ca 1000rpm og 7-8knop

Utmothavet

Recommended Posts

Motor fra ny på Finnmaster 6600 2008mod, og er nå avlest hos forhandler, uten feilkoder nå. Litt mer risting fra motor, kontra 2024 sesong. Da klarte den 34knop, nå max 27, og kun 4800rpm. 

Propell ok og samme fra ny. Ren under. Termostat, impeller, dyserens via 98-oktan siste 20timer i 2024, og nå nytt i 2025. Tips til årsak? 

Hvis båten er helt ren under nå i år, så må det mangle endel effekt i forhold til i fjor.

Verado 1,7 150 er vel med kompressor, så da ville det vært nærliggende å tenke på å måle ladetrykk og sammenligne dette med spek. 

Er det i orden, så ville jeg målt komp og seså sett på fueltilførselsiden.

Mvh. SAP

Da jeg hadde Verado 225hk for mange år side var feil på tenningscoil aktuelt tema på Verado enkelte ganger. Da sluttet en sylinder feks å virke. Man merket visstnok ikke så mye til det. Men om man har 4 sylindre og 1 ikke er i funksjon vil effekten tydelig avta selvsagt. Kan derfor også være med i vurderingen å sjekke disse om ikke annet fører frem. Evnt kjøpe en ny og prøve seg frem. 

Utmothavet skrev 1 time siden:

Hei. Kan man måle coilen med multimeter om den er ok, eller må prøves inn på hver plugg?

Du kan ohme coilen på primær- og sekundærside for å sjekke om motstanden ligger innenfor spesifisert intervall. Du må da ha data for din motor som viser intervallene. Finnes typisk i verkstedhåndboken. 

Men så hender det at coilen ikke er OK selv om man måler riktige verdier. Feks om det er en sprekk i coilhuset slik at den blir påvirket av fukt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Utmothavet skrev for 2 timer siden:

Hei. Kan man måle coilen med multimeter om den er ok, eller må prøves inn på hver plugg?

Tviler på at det er en av coilene som er problemet ditt. Hos meg røk det en coil i fjor høst. Motoren begynte umiddelbart å vibrere/riste mer, og veldig kraftig ved litt pådrag. Humpet meg inn til brygga på tre sylindere og litt over tomgang. Dette er en Merc 100 1,7 liter, og gåen coil er ikke helt ukjent på disse. Men at du bare skal miste 1000rpm og få litt mer vibrasjoner tror jeg må skyldes noe annet. 

Var den min ville jeg startet med enkelt og billig, men som samtidig forteller mye nyttig:

Ut med pluggene, merk hvilken sylinder hver plugg har stått i. Om en skiller seg ut, så gå inn med boroskop å se nøye på stempel toppene. En det avvik visuelt her som stemmer med plugg,  og kompresjon er lik på alle så ser en dyktig en med en gang om det er bensin eller gnist som kødder.

Coil på Mercury må ikke være av og på...

Jeg har er coil pack til 90 2T som gir dårlig gnist over 2300 omdr etter ca 15 min...

Hei alle.

Helt ok bensin=98oktan på tanken :-).

Har bestilt 4 nye like coiler, da jeg har 1stk Gen1, og 3stk Gen2 på nå. Skulle ikke bety allverden iflg 'et verksted', men jeg bytter til 4 nye. Nytt fuelfilter også.

Plugger ok, og det er sett med kamera i et par plugghull...eneste man ser er litt 'skitt', men ikke f.ex rust på vegger. 

Blir det ikke bedre, står trykktesting/sjekk av injektorer/dyser. Som kan ha fått noe sperring av f.ex 'skitt'?

Takker for svar her inne igjen.

Brigg skrev On 12.4.2025 at 11.15:

Men så hender det at coilen ikke er OK selv om man måler riktige verdier. Feks om det er en sprekk i coilhuset slik at den blir påvirket av fukt. 

TS - nå har jo du bestemt deg for å bytte coilene, men en feil som @Brigg beskriver her, han ofte oppdages med "nattesten"... rett og slett starte motoren i stummende mørke, da kan du ofte se overslag og noen ganger høre det også.

dieselfan skrev 12 minutter siden:

TS - nå har jo du bestemt deg for å bytte coilene, men en feil som @Brigg beskriver her, han ofte oppdages med "nattesten"... rett og slett starte motoren i stummende mørke, da kan du ofte se overslag og noen ganger høre det også.

Og hvis du har like mye overslag som jeg hadde på gamle xr2'n, så kan man ta betalt for lasershow som er bedre enn det Oslo hadde på nyttårsaften 

Hei alle.

Fikk 4 nye coiler, og byttet dem nå 26.04. Følte/hørte litt 'finere lyd' bare ved oppstart/tomgang, men kan være innbilling.

Tok båten en tur, etter litt varme oppnådd, og fikk nå ca 30knop, og ca 5500rpm!!! Altså noe bedring = opp fra 4800rpm og bare 25-26knop.

På topp ca 30knop, tiltet jeg litt på motor for å se om farten kunne just noe der, men da fikk jeg opp melding i display vedr tilting..... TILT = 0..noen sekunder.

Kan det være en tiltindikator som også innvirker på de siste knop/rpm`?

Ellers så står nå trykktest av dyser/injektorer på tur føler jeg....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...