Utmothavet Startet 6.April Link til dette innlegget Startet 6.April Motor fra ny på Finnmaster 6600 2008mod, og er nå avlest hos forhandler, uten feilkoder nå. Litt mer risting fra motor, kontra 2024 sesong. Da klarte den 34knop, nå max 27, og kun 4800rpm. Propell ok og samme fra ny. Ren under. Termostat, impeller, dyserens via 98-oktan siste 20timer i 2024, og nå nytt i 2025. Tips til årsak? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Hvis båten er helt ren under nå i år, så må det mangle endel effekt i forhold til i fjor. Verado 1,7 150 er vel med kompressor, så da ville det vært nærliggende å tenke på å måle ladetrykk og sammenligne dette med spek. Er det i orden, så ville jeg målt komp og seså sett på fueltilførselsiden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Utmothavet skrev On 6.4.2025 at 19.14: Litt mer risting fra motor, kontra 2024 sesong. Vis hele sitatet Jegentlig merket meg særlig dette. Vet ikke hva det er, men tenker i retning av at det er en sylinder som ikke henger helt med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sørlandet2 Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Virker trim/tilt indikator? Jeg mener hvis den ikke virker så fører det til reduksjon av effekten. Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 7.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April Tusen takk til dere 3 i svar over. Sjekkes ut nærmere, og ser hva vi får av svar på dette! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April Da jeg hadde Verado 225hk for mange år side var feil på tenningscoil aktuelt tema på Verado enkelte ganger. Da sluttet en sylinder feks å virke. Man merket visstnok ikke så mye til det. Men om man har 4 sylindre og 1 ikke er i funksjon vil effekten tydelig avta selvsagt. Kan derfor også være med i vurderingen å sjekke disse om ikke annet fører frem. Evnt kjøpe en ny og prøve seg frem. Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 12.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April Hei. Kan man måle coilen med multimeter om den er ok, eller må prøves inn på hver plugg? Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 12.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April ...eller må ny kjøpes, og prøves på hver plugg? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Utmothavet skrev On 12.4.2025 at 8.00: Hei. Kan man måle coilen med multimeter om den er ok, eller må prøves inn på hver plugg? Vis hele sitatet Du kan ohme coilen på primær- og sekundærside for å sjekke om motstanden ligger innenfor spesifisert intervall. Du må da ha data for din motor som viser intervallene. Finnes typisk i verkstedhåndboken. Men så hender det at coilen ikke er OK selv om man måler riktige verdier. Feks om det er en sprekk i coilhuset slik at den blir påvirket av fukt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Utmothavet skrev On 12.4.2025 at 8.00: Hei. Kan man måle coilen med multimeter om den er ok, eller må prøves inn på hver plugg? Vis hele sitatet Tviler på at det er en av coilene som er problemet ditt. Hos meg røk det en coil i fjor høst. Motoren begynte umiddelbart å vibrere/riste mer, og veldig kraftig ved litt pådrag. Humpet meg inn til brygga på tre sylindere og litt over tomgang. Dette er en Merc 100 1,7 liter, og gåen coil er ikke helt ukjent på disse. Men at du bare skal miste 1000rpm og få litt mer vibrasjoner tror jeg må skyldes noe annet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Forstod jeg det riktig at du har ny bensin på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Var den min ville jeg startet med enkelt og billig, men som samtidig forteller mye nyttig: Ut med pluggene, merk hvilken sylinder hver plugg har stått i. Om en skiller seg ut, så gå inn med boroskop å se nøye på stempel toppene. En det avvik visuelt her som stemmer med plugg, og kompresjon er lik på alle så ser en dyktig en med en gang om det er bensin eller gnist som kødder. Coil på Mercury må ikke være av og på... Jeg har er coil pack til 90 2T som gir dårlig gnist over 2300 omdr etter ca 15 min... Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Hei alle. Helt ok bensin=98oktan på tanken :-). Har bestilt 4 nye like coiler, da jeg har 1stk Gen1, og 3stk Gen2 på nå. Skulle ikke bety allverden iflg 'et verksted', men jeg bytter til 4 nye. Nytt fuelfilter også. Plugger ok, og det er sett med kamera i et par plugghull...eneste man ser er litt 'skitt', men ikke f.ex rust på vegger. Blir det ikke bedre, står trykktesting/sjekk av injektorer/dyser. Som kan ha fått noe sperring av f.ex 'skitt'? Takker for svar her inne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Brigg skrev On 12.4.2025 at 9.15: Men så hender det at coilen ikke er OK selv om man måler riktige verdier. Feks om det er en sprekk i coilhuset slik at den blir påvirket av fukt. Vis hele sitatet TS - nå har jo du bestemt deg for å bytte coilene, men en feil som @Brigg beskriver her, han ofte oppdages med "nattesten"... rett og slett starte motoren i stummende mørke, da kan du ofte se overslag og noen ganger høre det også. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April dieselfan skrev On 16.4.2025 at 9.26: TS - nå har jo du bestemt deg for å bytte coilene, men en feil som @Brigg beskriver her, han ofte oppdages med "nattesten"... rett og slett starte motoren i stummende mørke, da kan du ofte se overslag og noen ganger høre det også. Vis hele sitatet Og hvis du har like mye overslag som jeg hadde på gamle xr2'n, så kan man ta betalt for lasershow som er bedre enn det Oslo hadde på nyttårsaften Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Hadde gått for coil her. Kan virke ok på lavt turtall og tulle på høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Hei alle. Fikk 4 nye coiler, og byttet dem nå 26.04. Følte/hørte litt 'finere lyd' bare ved oppstart/tomgang, men kan være innbilling. Tok båten en tur, etter litt varme oppnådd, og fikk nå ca 30knop, og ca 5500rpm!!! Altså noe bedring = opp fra 4800rpm og bare 25-26knop. På topp ca 30knop, tiltet jeg litt på motor for å se om farten kunne just noe der, men da fikk jeg opp melding i display vedr tilting..... TILT = 0..noen sekunder. Kan det være en tiltindikator som også innvirker på de siste knop/rpm`? Ellers så står nå trykktest av dyser/injektorer på tur føler jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Bra økning det! Hva slags turtall fikk du i fjor når du hadde 34 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Hei. Er faktisk usikker på fjorårets rpm....men flere sier/skriver at denne skal over 6000rpm? Føler ikke det er nødvendig, bare jeg hadde sett litt mer knop :-) Sitér dette innlegget Link to post
Utmothavet Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Hei alle. Etter 4stk nye coiler, samt 'smøring' inn plugghull, har jeg nå 34knop og 5800rpm. Ingen risting og 'går som en klokke'. Antar at feil på en coil, samt heng på en stempelfjær var årsak til dårligere effekt. Takker for alle tips her også!! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Supert dette! Fint du fant ut av det og at den nå virker som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.