Jump to content

cyber: ufo? eller bra konstruksjon


mikael

Recommended Posts

nokon seier at cyberane liknar nokon ufoar! Eg synest sjøl at cyberen er fin! den er kanskje konstruert på ein rar måte, men eg trur at denne konstruksjonen er genial for bølger og urolig sjø.

ka meiner de?? :sailing:

 

Bilde

 

(Linket inn bildet ditt - du brukte feil knapp da du skrev innlegget. Batdilla)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en morsom båt, konstruert for en ting , fart.

Leste et sted at det er en gammel Olle Terjesen konstruksjon, stemmer det?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cyber er gamle Hurricane, som ble konstruert og bygget i Sandefjord.

Hurrycane ble levert i både 370 (som Cyber) og en som var 5 seter og het 470. Sistnevnte var skikkelig morsom og usansynelig tøff med mercury sin rekke 6er!!

 

370 formene ble litt modifisert og satt i produksjon i malta tror jeg det var.

 

Båtene går utrolig bra, og er etter min erfaring ganske trygge i sjøen (såsant en kan si at opp mot 40 kn. på en 11 fot er trygt.... )

 

Jeg syntes iallefall at de er meget vellykket i design...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Er en rå båt med litt maskin dette, stemmer at forgjengeren er Hurricane 370. De tåler(tålte) usedvanlig store maskiner i forhold til størrelsen. Min bror hadde en slik med en 45hk Mercury rekke firer, vet ikke farten men båten taklet det helt fint. Det er jo vannvittig bredde på disse og en bra V bunn så egenskapene er utrolig bra i forhold til størrelsen på skuta. Er veldig leken og tåler virkelig å provoseres aktivt fra fører. Største maskinen jeg har sett på en slik var en 90hk Yamaha på sørlandet, sier ikke at det er lurt men den holdt seg flytende:-) Fenderlista bak var langt under vann, hehe!!

 

Uansett er dette en meget bra båt i denne klassen, et skikkelig leketøy. Går bra med mindre maskiner men 25-30hk passer denne båten meget bra..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

vel, en kamerat av meg sin hurrycane er nå helt rævva i bølger.. Går sikkert greit så lenge enn er oppå bølgene, men litt værre når du er inni dem/bølgene kommer oppi deg! Var med en tur og sjøen slo over dekket hele tiden, aner ikke om det er en tillvenningssak jeg :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

er da 25 hk som er maks på begge?

 

men hurricanen er jo sånn at den først kom i en utgave der motorbrønnen var ganske tynn, men etterhvert ble den modifisert og mye breiere, som på cybern.

 

det er vel sånn at cyber har innebygd plass for tank foran fører. det har ikke hurri.

 

og dere... mange tar feil mellom hurricane og hurrycane, det er hurrIcane :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min bror hadde en slik med en 45hk Mercury rekke firer,

 

Akk ja...det var tider det Ø. Min bror freste rundt i en Mosquito, en merkelig utformet 12 fots speedbåt i samme kategori. Var det 25 hk som stod på den? Mens vi hoppa rundt i våre joller:-) Særlig du hoppa i hoppetussa di..hehe!

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hehe. de siste modellene av hurricane er prikk like cyber. med de tankene og alt! meg fettern min hadde en sånn med 25 hk. gikk greit på stille vann men litt bølger og den sank nesten. stupa neddi med en gang. ikke mye morro og ta båten over fjorden når du er kliss våt når du er over. men ellers en ganske grei over prisa liten leke sak.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket med Olle Teresjen etter en diskusjon om Hurrycane\Cyper konstruksjonen... her er utrag fra mail:

 

``Jeg konstruerte og bygde båten i 1976 under navnet Winrace.Da jeg lagde en ny modell og ikke hadde bruk for den gamle mer så ble den leid ut til Kjell Christensen i Sandefjord som kallte båten Hurricane 370.

Da Kjell sluttet med produksjon av båter og gikk over til å produsere boblebad solgte vi formene og båten ble så produsert som Cyber 370.``

 

Så det er en gammel winrace...

 

Kjempe fin båt enda...

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...