Jump to content

Dårlig resultat etter rensing og sealing av teak

BavariaSport30

Recommended Posts

Hei, etter å ha lest meg opp og ned på tråder om teak behandling for å få lysest mulig resultat gikk jeg igang.

Resultatet ble ikke som forventet, og ble usikker på om jeg har gjort noe feil?

Både badeplattform og innvendig ser verken jevn eller lys ut.

Benyttet extreme sin 2trinns rens og høvelings golden teak sealer.

Fuktet teaken, skrubbet med trinn 1. Deretter skylte jeg godt. Gjentok dette med trinn 2.

1 døgn senere (med mye sol og vind) påførte jeg høvelings teak sealer med svamp. Tørket overflødig med mikrofiberklut.

Tok 3 strøk, med ca 20minutters mellomrom (vått i vått)

Bilder tatt 16 timer senere:

Resultatet ble slik som bildene sier.

Baugspydet ble greit.

Innvendig ble sånn noenlunde.. men litt mørk og ser "skitten" ut.

Badeplattformen er ikke spesielt fin.

Tips mottas

Snapchat-940565335.jpg

20250407_210032.jpg

Snapchat-40315677.jpg

Enig, det ble ikke noe fint og ganske mørkt. 

Særlig det ute, det ble veldig variabelt i farge.  Snodig! 

Eneste jeg kan tenke meg er: Jeg bruker bare 1 strøk Høvelings sealer hver gang. Og tynt som F.  ved litt nærmere ettertanke, Høvelings finnes kanskjei flere utgaver? fargeløs og med farge? Har du fargeløs?

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

BavariaSport30 skrev 3 minutter siden:

Ja, leste på hjemmesiden til den tyske produsenten. Hvor jeg har det fra, at det finnes med farge må gudene vite.

jeg tror jeg vil gjort som du tenker, ta en del pånytt og se hva som skjer

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvor nøye fulgte du bruksanvisningen for Extreme 1 og 2? Temperatur er helt avgjørende når du renser teaken! Det samme gjelder at ingenting må få tørke under behandlingen. Hvor mye skylte du mellom hvert strøk?

Sol er det siste du skal ha når du påfører og gjør arbeid med produkter på teak samt for lav temperatur. Sola påvirker umiddelbart. 
Det er vel ikke ukjent at jeg er motstander av å overflatebehandlet teaken i etterkant både med Höveling og andre remedier. Teaken har det best ubehandlet……. 
Men skal man ha teaksealer har jeg en som er helt fargeløs. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Hvor nøye fulgte du bruksanvisningen for Extreme 1 og 2? Temperatur er helt avgjørende når du renser teaken! Det samme gjelder at ingenting må få tørke under behandlingen. Hvor mye skylte du mellom hvert strøk?

Sol er det siste du skal ha når du påfører og gjør arbeid med produkter på teak samt for lav temperatur. Sola påvirker umiddelbart. 
Det er vel ikke ukjent at jeg er motstander av å overflatebehandlet teaken i etterkant både med Höveling og andre remedier. Teaken har det best ubehandlet……. 
Men skal man ha teaksealer har jeg en som er helt fargeløs. 

Jeg tok en ny runde nå i ettermiddag på badeplattformen. Temp 10 grader. Skyet vær.

Spylte godt i forkant.

Skuret trinn 1 godt inn med kost (mye mer nøye enn sist), lot den ligge på i ca 20 minutter og tilførte lett fuktighet 2 ganger ila de 20minuttene.

Spylte med mye (ikke kraftig) vann i 5minutter før jeg gjorde samme prosess med trinn 2.

Spent på å se imorgen ettermiddag hvordan resultatet er.

Imorgen kveld legger jeg nok 1 tynt lag med høvelings golden teak, med svamp.

Da kan jeg ikke gjøre det bedre tror jeg.

Når du sier skuret… Hva mener du med det? Man skal bruke den mykeste kosten man kan finne, og fordele Extreme 1 og 2 utover med lett børsting på tvers av teakstavene. Uten trykk mot treet! Dere har ikke mer enn 6 mm teak på båtene dere. Det å behandle teaken sliter veldig på treet hvis man skurer hardt!

Overflatebehandling med oljeholdige væsker som Teakolje, teaksealer og lakk bidrar til ytterligere slitasje. 

Mvh

Chilli Solbris

I noen tilfeller kan det være nødvendig med to runder med Extreme Teakrens 1 og to. Det kommer helt an på hvor mye forurensing som har blir båret gjennom luften om vinteren. Extreme teakrens er litt snillere enn andre produkter med tanke på natene. Men i basis er alle teakrensere en kombinasjon av syrer og baser. Det er produktet i seg selv som skal gjøre jobben. Ikke skrubbing! Kosten skal kun fordele produktet. Temperaturen er også viktig. Ingen av dem er særlig gode under ti grader. Den beste temperaturen er 15-18 grader og overskyet når man skal bruke disse. 

Mvh

Chilli Solbris

Athene II skrev 1 time siden:

Jeg har brukt samme metode i mange år og det har fungert fint, men jeg har påført høvlings med kost.

Med et strøk høvelings eller vått i vått flere strøk?

Folk bruker utrolig mye tid og krefter på å behandle teakdekk. Det foringer jo levetiden mye. Jeg fikk lagt teakdekk på en trebåt, lot det være helt ubehandlet. Etter 10 år så dekket helt ut som nytt, uten antydninger til slitasje.

Jeg foreslår du følger bruksanvisningen ved pålegging av Teak sealeren. Der står det godt forklart at du skal ha 1-2 strøk med minimum 3 timer imellom ved 20grader temperatur, eller maks 1 dag imellom. 

Så altså iallefall ikke slik du gjør med 2-3 strøk vått-i-vått.

20250410_173717.jpg

Ja og tørke tid etter vask. Du kan jo ikke vaske en dag med den tøffe behandlingen og legge på olje dagen etter. Det trengs mange dager med tørk slik at alt nedover i treverket er tørt. Egenskapene til en rens er jo nettopp og trenge litt nedover i treverket og løse opp alt som er av skitt og for øvrig det som er av treverk også, ganske tøffe greier.

Tørk godt og tørk skikkelig over med rødsprit før påføring av olje. La det så duste seg tørt etter rensen med rødsprit i ca 30 minutter.

Det er en helt utrolig kraft i den overtroen at vann og olje trekker inn i teaken! Det trekker ikke langt inn! Teak har svært tykke cellevegger og veldig høyt innhold av lignin. Teak har et høyt innhold av naturlige oljer. Så ting trekker ikke inn i annet enn de cellene som er åpnet på grunn av høvling, saging, pussing eller naturlig slitasje. Så ett døgn med tørr luft og litt trekk ilufta kan være nok tørk. 
All overflatebehandling av teak er nettopp det! Behandling av overflaten! 

Mvh

Chilli Solbris

Båten vår er fra 2015, og såvidt jeg vet er ikke teaken behandlet med noe som helst med unntak av et produkt selgeren av båten fortalte at han hadde brukt opp igjennom. Det er snakk om et biologisk produkt med enzymer, der den ene boksen renser og den andre lysner.

Bildene av båten er fra visning i august 2022 før jeg kjøpte den - det er Kristiansand i bakgrunnen:

IMG_9306.jpeg.191f689bd92ae8c82bf53f2bfc7d7f3c.jpegIMG_9301.jpeg.a2dc2d9140f5433c6d645c0519ce7fab.jpeg

Jeg fikk et par nye bokser i posten idag, og de ser slik ut. Det er kjøpt her i Norge fra "Kristiansand Båt og Motor AS".

Teak.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Komodo skrev for 4 timer siden:

Nå var du streng @Chilli Solbris :fniser:

Jepp!😁

dennrick skrev 56 minutter siden:

Båten vår er fra 2015, og såvidt jeg vet er ikke teaken behandlet med noe som helst med unntak av et produkt selgeren av båten fortalte at han hadde brukt opp igjennom. Det er snakk om et biologisk produkt med enzymer, der den ene boksen renser og den andre lysner.

Bildene av båten er fra visning i august 2022 før jeg kjøpte den - det er Kristiansand i bakgrunnen:

IMG_9306.jpeg.191f689bd92ae8c82bf53f2bfc7d7f3c.jpegIMG_9301.jpeg.a2dc2d9140f5433c6d645c0519ce7fab.jpeg

Jeg fikk et par nye bokser i posten idag, og de ser slik ut. Det er kjøpt her i Norge fra "Kristiansand Båt og Motor AS".

Teak.jpg

Det produktet der har jeg trua på! Hvor får du tak i det?

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...