Jump to content

Dårlig resultat etter rensing og sealing av teak

BavariaSport30

Recommended Posts

Her er det renset med Bio Teak Enzimatic og brightneren etterpå. Så er det 1 strøk Hövelings teaksealer.

IMG_8202.jpeg.7217dbd655729d4f4de2b456efc1731f.jpeg

ringen er rundt den delen av teaken som ikke har fått sealer enda…

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ser bra ut ! Men vil Bio Teak Enzimatic fungere etter behandling med sealer?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Komodo skrev On 8.4.2025 at 21.25:
Komodo skrev On 8.4.2025 at 21.33:

Like greit å nullstille overflaten 👍 Etter noen års bruk med slitasje, skrubbing og diverse remedier, kan det være like greit å slipe over overflaten 😊

Jeg er ikke helt uenig i det . . . . heller det enn mye gjentatt skrubbing.

Men en slipemasin til over 14 000 er kansje ikke nødvendig . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

dennrick skrev for 12 timer siden:

Ser bra ut ! Men vil Bio Teak Enzimatic fungere etter behandling med sealer?

Det var sealer der fra i fjor :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ok. Jeg har egentlig bare brukt disse produktene siden forrige eier av båten gjorde det. Jeg har ikke brukt noen andre produkter. Men jeg syntes det blir bra. Det er litt artig å se boblene komme opp av teaken når man bruker "brightener". Så gå og legge seg og så se resultatet når det har tørket dagen etterpå :-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

NilsPils skrev for 23 timer siden:

Jeg er ikke helt uenig i det . . . . heller det enn mye gjentatt skrubbing.

Ja, nullstilling av overflaten er undervurdert :tommel_opp:

NilsPils skrev for 23 timer siden:

Men en slipemasin til over 14 000 er kansje ikke nødvendig . . . ?

Ja, det er jo sant. Er kanskje litt å spare der :fniser:

Høvelings "sealer" har vel meget begrenset beskyttelseseffekt. Jeg opplever den mest som en veldig tynn beis med litt pigment. Det behandlede trevirket trekker i hvert fall like mye vann som før behandling, en evt UV-beskyttende effekt får jeg heller ikke helt til å rime. Rensemidler fungerer som på ubehandlet teak. 

Hva annet av sealere vet du funker? Min erfaring med Hövelings er at det fint holder 1 sesong med unger/bading og sand :-)

Renset med Bio Teak Enzimatic, 2 runder med Hövelings. Tynne strøk, tørket mellom hver gang. Flekken midt på der er sealeren fra Sandøy som fortsatt ligger som et lakk lag…. Mindee år for år om ikke annet.

@BavariaSport30 Hvordan gikk det hos deg til slutt?

mvh 

Windy37GM

IMG_8213.jpeg

Jeg brukte følgende prosedyre for behandlingen av våre teakdørker:

- Dørken i cockpit'en (bildet) ble kun vasket med grønnsåpe. (Den tykke gelevarianten)

- Badeplattformen og dollbordene ble renset med diverse midler og behandlet med to runder med Höveling.

Dette gjorde at innvendig og utvendig teak normalt så veldig like ut.

IMG_2768.jpeg.2bfd4fd584b927f8e7c955992891b74d.jpeg

Windy37GM skrev for 11 timer siden:

Renset med Bio Teak Enzimatic, 2 runder med Hövelings. Tynne strøk, tørket mellom hver gang. Flekken midt på der er sealeren fra Sandøy som fortsatt ligger som et lakk lag…. Mindee år for år om ikke annet.

@BavariaSport30 Hvordan gikk det hos deg til slutt?

mvh 

Windy37GM

IMG_8213.jpeg

Det gikk bedre, men langt ifra like vakkert som dere andre poster.

20250412_193023.jpg

Det ble myye bedre enn det første bildet ditt. Vær happy med det i år og så blir det strøkent neste år.

Mulig jeg laget en ny howto med nytt rensemiddel om en mnd elns

mvh

Windy37GM

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...