Jump to content

Båtvask har ingen effekt - defekt klut?

Mammut1

Recommended Posts

Eg vaskar - som tittelen seier - båt utan at det har nokon effekt i det heile. Varmt vatn, Zalo og mikrofiberklut. Har vaska heile overbygget, og mange stader er der mørke flekkar som tilsynelatande har integrert seg sjøl i topcoaten. På fordekket er der ruglete anti-skli overflate - her er det om muleg enda verre. 

Nokon tips til korleis eg kan få vekk dette? Må eg til å slipe?

Bilder:

IMG_5552.jpeg.c1658dd013d136f358dfddc128d70c00.jpeg

IMG_5553.jpeg.0b4e2a1fe19b14a18be7c6e9b04c70c5.jpeg

Dette ser ut som inngrodd skitt på en gelcoat som aldri har blitt polert og vokset.  Her må du nok bruke noe som er sterkere enn såpe. båt/bilshampo er for overflater som er vokset og rene på forhånd.

Dette blir ikke rent før en grundig gelcoatrens og polering. Veldig mye jobb, men desto lettere å holde rent i etterkant

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Prøvd KMI Wipe & Shine? Har aldri blitt så positivt overrasket over et rensemiddel som denne, den fungerer faktisk som i en typisk reklame. Ble tipset av en kamerat om denne, og trodde knapt hva jeg erfarte da jeg fikk prøve. Har brukt den på gjennomsvarte fendre, riper og merker på båten og annet, sprayer på, lar virke litt og tørker av. Langt mindre gnikkearbeid enn med andre båtrengjøringsmidler jeg har prøvd, som blant annet Hugos, Seajet båtrens, kjemikalier og mer. Anbefales😊

Om målet er å få vekk sortte triper og flekker, er det bare å kjøpe sånne hvite svamper på Biltema.  Om målet er å holde båten fin og ren, må den overflatebehandles med polish og woks slik at skitt ikke fester seg så lett.  Men det er jo helt valgfritt! :forvirret:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hugos. Ser ut som olje BTW. 

Her er chatGPT sitt svar ( etter litt krangling, den ville ikke anbefale felgrens, serlig ikke med syre): 

Ja, Hugos (Hugos Båtshampo) tar litt mer enn Zalo – men den er fortsatt en mild såpe, så den vil ikke nødvendigvis ta gamle olje- eller grease-flekker hvis de har satt seg godt.

Sammenligning:

Produkt Effekt på olje/grease Trygg for gelcoat Kommentar
Zalo Svak Ja Fjerner ferskt fett, men ikke grov olje
Hugos Litt bedre Ja Litt mer kraft enn Zalo, men fortsatt mild
Avfetting (Prickbort/Biltema) Sterk Ja* Mye bedre på gamle flekker – test først
WD-40 / lampeolje Moderat Ja Effektivt på inngrodd fett
Oksalsyre / gelcoat cleaner Ikke for fett Ja Bedre på rust, gulning, ikke fett

*Avfetting er trygg for gelcoat hvis den ikke får tørke inn og brukes riktig.

Konklusjon:

• Hugos kan være verdt å prøve, men for gamle, svarte grease-flekker er det sjelden nok.

• Gå heller for avfetting (Prickbort eller lignende) eller WD-40 + vask etterpå for best resultat.

Vil du prøve det mest effektive med én gang, eller ta et mildere steg først?

-morten- skrev for 1 time siden:

Dette ser ut som inngrodd skitt på en gelcoat som aldri har blitt polert og vokset.

Det er nok korrekt. Det er min første vinter med denne båten (og første med glasfiberbåt), forrige eigar var ein eldre kar som brukte den til hobbyfiske og var neppe interessert i polering. 

@Luske_Ludvig der er nok både olje, grease, måseskit, tang-på-tau og alt mulig anna som har akkumulert seg over båtens 40 år lange liv. Målet må være å finne den mest effektive måten å gjere det på. Dette er ein gamal båt som eg har kjøpt mest for å «lære meg å båte», så det er ikkje verdas undergang om noko blir litt stygt. 

Det er ønskeleg å lære å gjere dette skikkelig - det inkluderer polering og evt anna som prosessen måtte innebære. Men eg har 0 erfaring med slikt. 

Takk for alle tips så langt. Eit par oppfølgingsspørsmål:

Komodo skrev for 3 timer siden:
  • Vask med glovarmt vann og kraftvask. Bruk en sterk blanding.

Kor sterk? Og; eg har ikkje tilgang på ferskvatn i naustet og må dermed bære vatn. Om eg lagar til ei bøtte med kraftvask, og ei bøtte med reint vatn og svamp, vil eg få bort kraftvasken med svampen eller bør eg spyle? Kan det eventuelt brukast saltvatn?

Komodo skrev for 4 timer siden:
  • Bruk en kost/børste med skaft, og gnikk vekk det som løsner lett.

Tips til børste? Har Europris kanskje det også (er langt å køyre til Biltema). 

Komodo skrev for 4 timer siden:
  • Bruk en roterende poleringsmaskin med saueullpad, og poler vekk resten med en grov polering/rubbing. 

Eg har ei slik maskin. Men dersom eg byrjar med dette «for tidlig» - hvis skiten ikkje er godt nok vaska - risikerer eg då å polere skiten enda meir «inn» i gelcoaten?

Eg har ikkje saueullpad, men fleire typar skum-aktige pads. Prøvar med ein av dei om eg ikkje finn saueullpad i morgon. 

jørn skrev for 3 timer siden:

På antisklimønster har jeg brukt terrassevasker

Dette skal eg teste ut om det ikkke funkar med kraftvask. 

Mammut1 skrev 1 time siden:

Kor sterk?

Jeg måler aldri opp, blir bare på slump. Men ha i en rikelig mengde i forhold til hva de oppgir.

Og; eg har ikkje tilgang på ferskvatn i naustet og må dermed bære vatn. Om eg lagar til ei bøtte med kraftvask, og ei bøtte med reint vatn og svamp, vil eg få bort kraftvasken med svampen eller bør eg spyle? Kan det eventuelt brukast saltvatn?

Du kan godt skylle med sjøvann, men da bør du jo skvette på litt ferskvann til slutt for å få vekk saltet. 

Tips til børste? Har Europris kanskje det også (er langt å køyre til Biltema). 

Hva som helst av børste.

Eg har ei slik maskin.

👍

Men dersom eg byrjar med dette «for tidlig» - hvis skiten ikkje er godt nok vaska - risikerer eg då å polere skiten enda meir «inn» i gelcoaten?

Nei, egentlig ikke. Det som ikke går bort med sterkt, glovarmt såpevann polerer du bort.

Eg har ikkje saueullpad, men fleire typar skum-aktige pads. Prøvar med ein av dei om eg ikkje finn saueullpad i morgon. 

Du kan godt bruke skumpad, men velg da den hardeste du har. Bruk også den groveste rubbingen du finner, ikke en medium polish. Den kan du bruke til slutt med en mykere pad.

Poenget med rubbing og polering er at det er en slipeprosess. Slipemiddelet i rubbingen/poleringen sliper vekk toppene på oksidert gelcoat slik at overflaten (sett i mikroskop) blir slett og glatt. Rubbingen er grov, den inneholder større slipepartikler, og etterlater seg derfor mikroskopiske riper. Disse sliper du bort med poleringspasta som har partikler med mindre størrelse. Til slutt påfører du voks for å beskytte gelcoaten mot videre oksidasjon, det er ikke en slipeprosess.

Komodo hadde vel det svaret jeg ville gitt, skroget ditt ser nok ut som en svamp under ett microskop, har du prøvd god avfetting å høytrykksspyler med varmtvann/dieselvarmer med 80gr vann ? da vil du få vekk olje, grønske å annet seigliva drit også i porene, så en såpevask, kan deretter sprute på våtvox for båt (BT har en som er bra) å tørke av iht bruksanvisningen, da holder det greit storparten av sommeren om du ikke tar en grundig rubbing å polering, det er ikke en liten jobb, om du er glad i båten din sett det bort til en som virkelig kan det så holder du båten fin i mange år, det er verd utgiften.

Fantares skrev 20 minutter siden:

Har du forsøkt oksalsyre?

Trådstarter har prøvd med en klut, og den virker ikke. Det står endel info oppe i tråden. Vi kan sikkert spørre TS om mye rart, hvis du mener 'du kan prøve med oksalsyre', så får du frem det ved å flytte litt på ordstillingen og fjerne spørsmålstegnet.

Det er ei god oppsummering av problemstillinga @Code0 . Kluten virkar ikkje. Iom at naustet mitt ikkje har innlagt vatn blir det også komplisert å prøve @Rune.f si løysing med høgtrykk og varmevatn. Å sette det vekk er heller ikkje aktuelt. Dette er ein Rana 17 frå 1985, og min kompetansehevingsbåt (har eg blitt litt gla i den likevel? Absolutt). 
Derfor skal eg no ei lita runde å sjå om eg finn grov rubbing utan å forlate kommunen, og prøve @Komodo sin patent med kraftvask etterfølgt av rubbing med polermaskin. Kan starte med eit avgrensa område, f eks dreggluka, og sjå kor det går.

Jeg har brukt oksalsyrebaserte midler på slike "svartflekker" , nå sist biltemas felgrens. (de har 2 typer, en uten syre)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Då har eg gjort nok for å gjere meg nokre tankar. For det første: føkk klut. For det andre: kraftvask og børste fungerer utmerket. Alle flekkar går vekk. 

IMG_5555.jpeg.2f7e51d7a1b8ae4310ffbade924ad302.jpeg

Dreggluke etter kraftvask. 

For det tredje: rubbing tok dei (veldig få) flekkane som børsten ikkje tok. 

IMG_5556.jpeg.5d525a3359732d235e5ca812a1b49605.jpeg

Dreggluke etter rubbing og polering. 

For det fjerde: båten har ein milliard små sår og bruksmerker, så eg kom fram til at rubbing hadde liten effekt der det ikkje måtte fjernast flekk. Det dukka f eks opp parti med slike svarte prikkar her og der:

IMG_5558.jpeg.33b3cf2f874cb5a76824ffb2a273083d.jpeg

Gjekk derfor over til polering rett etter kraftvask. 

IMG_5560.jpeg.8ec2a5a8abfaf0933a3b636a325d9d6c.jpeg

Akter SB etter kraftvask og polering. 

Eg trur konklusjonen min blir at eg er nøgd med å få den rein, så tek eg også ei runde polering - då ser den i alle fall shiny ut på avstand. 

IMG_5559.jpeg.15bd5a0a49a4f41e0a52cf17e135069d.jpeg

Rekke SB etter kraftvask og polering. 

Då har eg vaska heile overbygget og polert halve. Brukt ca to timar på det, så resten burde være ei overkommelig oppgåve. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...