Forbi Startet 8.April Link til dette innlegget Startet 8.April Wallas Safeflame Ceramic 90 fra 2002 som satt i båten jeg kjøpte nylig – testet den, men fikk den ikke i gang. Byttet til nytt drivstoff og begynte å måle strømmen, som var dårlig – 5V fram til kortene. Lokaliserte problemet til at jordingen var dårlig, fikk 12V fram, men den fungerte fortsatt ikke. Skrudde den fra hverandre og oppdaget at glødeelementet hadde brent av. Byttet det og testet igjen – da fungerte kokeplaten og ble varm. Slå den av etter en stund, ventet og startet igjen – da tente den ikke. Skrudde fra hverandre igjen, og det nye glødeelementet (som var dyrt) hadde også brent av. Hva kan det komme av? Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Fant du en løsning @Forbi? Jeg har tilsvarende brenner i min nye båt som ikke startet ifm testkjøring (før kjøp). Mistenker at den har stått veldig lenge uten bruk og at da parafinen er blitt gammel og evt luft i tilførselsslangen. Nå har jeg fått båten og må jo få brenneren i gang. Min prosedyre for testing er som følger Sjekke/måle strømtilførsel/spenning ved drift/oppstart. Bytte til fersk drivstoff. Rense eksos og luftinntak. Så evt begynne å kjøpe inn reservedeler: Servicesett (glødeelement, veke og pakninger) og evt pumpe? Noen som har råd ifm feilsøking og reparasjon? Sitér dette innlegget Tråder: Oppsussing av Draco 2100 SportCab Båter: Nidelv 750 sport 1997-mod: 2025->. River 350 2007-mod: 2020->. Draco 2100 1985-mod: 2016 - 2026 (til salgs). Link to post
Forbi Svart 25.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September Jeg gjorde rent returrøret i brenneren som var tett og som forårsaket at glødetråden brant av. Justerte matepumpen slik at den pumper i riktig takt – det finnes en liten dreibar potensiometer på kretskortet. Effektnivå Omtrentlig tick/min (pumpetakt) Lav ca. 25–35 tick/min Mellom ca. 40–50 tick/min Høy ca. 55–65 tick/min Slik kontrollerer du dette: La varmeren gå stabilt i minst 5 minutter. Legg en finger lett på pumpen – du kan kjenne eller høre tydelige "tick". Bruk en klokke og tell antall tick i løpet av 60 sekunder. Hvis verdiene dine avviker: • For få tick (<20): Risiko for lav temperatur, driftsforstyrrelser eller stopp. • For mange tick (>70): Risiko for ufullstendig forbrenning, hvit røyk eller sotdannelse. Byttet til Biltemas Campingparafin og tilsatte K-sprit for at den skal tenne lettere. Anbefalt dose: 🔹 1–2 % K-sprit per liter brensel (dvs. ca. 10–20 ml per liter parafin) Det er som regel nok til å: • Absorbere kondensvann • Øke flyktigheten litt, slik at parafinen blir mer lettantennelig Målte spenningen inn til 12V. Nå fungerer komfyren min uten problemer – må tilsette litt K-sprit av og til hvis den ikke tenner. Hjelp til selvhjelp; Parafinapparater.zip Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.