Jump to content

Bytte av pakkboks og eventuelt klemflens, Albin Ballad

Espenok

Recommended Posts

Jeg har i et års tid renovert en mishandlet Ballad, og den begynner nå å nærme seg ganske bra. Motor og gir er Volvo Penta fra 2011, så ikke eldgammelt. Hylsa/pakkboks lekker imidlertid en del mer enn jeg liker. Potte tett når motor ikke går, men ved motorgange lekker det ca 1 liter i timen. Dette slenges rundt med akslingen og har også ført til en særdeles rusten klemflens. Tidligere eier har kreativt forsøkt å hindre vannsprut ved hjelp av en plastkopp.
Når båten tas opp til våren skal jeg bytte pakkboks. Pakkboks er original fra 1974 og er fettsmurt, med slitne simmeringer.

Spørsmålet er da:

1. ny komplett pakkboks?

2. bytte simmeringer i den gamle?

3. og alternativet jeg nesten heller mest mot, bytte til Volvo Penta blackjack/kondom?

Noen innspill? 
Lurer også på klemflensen. Den ser ikke ut. Se bilde. Er det bare å handle en ny med en gang og ha klar til båten tas opp, eller er det håp? Om klemflensen er fra 1974 eller 2011 er ukjent.

Og ja, jeg gruer meg til jobben. Trangt og %#%^^. Båt-yoga har blitt et begrep.

IMG_8549.png

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Jeg hadde byttet klrmflensen

Type Volvo-kondom er en utmerket tetning. Kravet er at prop.aksling og hylse har riktig diameter. Samt at akslingen ikke er skadet der tetningen skal jobbe. Et alternativ er radialtetning lik Tides Marine som ikke er fullt så avhengig av akseloverflatens beskaffenhet.

Volvo-kondom skal etter sigende være plug and play her med tanke på mål. 25 mm aksling og 42 mm hylse sies det at båten har fra fabrikk, men må selvfølgelig kontrollmåle. Den eneste utfordringen skal visstnok være lengde på kondomen, og at den blir umulig å smøre. Fordelen er at tetting kommer nærmere motor enn den gamle pakkboksen, så eventuell slitasje på aksling blir bak ny tetting. Med tanke på utfordring med årlig smøring, så finnes også denne med smørehull på toppen: https://www.marineshop.no/pakkbokser/131581/31636-vannsmurt-gummipakkboks-25mm-evo

Er dette like bra som original Volvo?

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Du bør gjerne vurdere å bytte aksling også. Så er du sikker på å få en god tetningsflate. Og du sparer endel jobb med å få av klemflensen (men får litt jobb med å flytte over propell).  Cutlesslageret ute bør du gjerne bytte også når du først er i gang? 

Det er ingen grunn til å anta at den ikke skulle være like bra som Volvo. Volvo har aldri laget et eneste kondom i hele sitt liv. Hulda har ett kondom fra Tor Marine liggende på lager og som skal monteres til våren. Sammen med cutlesslager, dette også fra Tor Marine. De delene som sitter i Hulda nå har gått i 25 år.

På Hulda må også propellen av for å kunne gjøre jobben. Min metode er to-armet avtrekker (funker hos meg) og varme fra stor propanbrenner. Løsner propellmutteren tre omdreininger, ellers kommer propellen som en rakett. Helt udramatisk gjort på rette måten.

Espenok skrev 1 time siden:

Når båten tas opp til våren skal jeg bytte pakkboks. Pakkboks er original fra 1974 og er fettsmurt, med slitne simmeringer.

Spørsmålet er da:

1. ny komplett pakkboks?

2. bytte simmeringer i den gamle?

3. og alternativet jeg nesten heller mest mot, bytte til Volvo Penta blackjack/kondom?

Er du sikker på at det er simmerringer i den pakkboksen? Jeg klarer ikke å se av bildet ditt hva slags type pakkboks du har, den kreative "sprutskjermen" gjør det litt vanskelig å se :fniser: Men hvis pakkboksen er så gammel som du antyder, så er det kanskje talglisser i den, ikke simmerringer. Men uansett, talglisser eller simmerringer, så går det an å bytte tetninger. Har den gamle simmerringer med tommemål kan det imidlertid bli en utfordring å få tak i nye. Jeg ville begynt med å skru det fra hverandre og se på tilstanden. Selve metallklumpen i en pakkboks er det sjeldent noe feil på, da må den i tilfelle være tæret i stykker. 

Men nå skinner det jo gjennom at du har lyst til å gå over til Volvo-kondom, så da er det kanskje like greit å gå for det. Fordelen er at den visstnok skal være 100% tett og ha lang levetid, bakdelen er at du må ha en aksel som er fri for slitasjeskader. Akkurat der er pakkboks med talgpakning kanskje den mest tilgivende løsningen med mindre du bytter aksel også. 

Espenok skrev 1 time siden:

Lurer også på klemflensen. Den ser ikke ut. Se bilde. Er det bare å handle en ny med en gang og ha klar til båten tas opp, eller er det håp? Om klemflensen er fra 1974 eller 2011 er ukjent.

Klemflensen er jo en rustklump, men det er jo ikke akkurat en veldig avansert innretning heller. Jeg hadde nok ikke byttet den, en ny koster jo litt. Jeg hadde tatt den av og sandblåst den, malt den opp, frisket opp gjengene med en gjengetapp, og satt inn nye skruer. Dette er jo bare en klump med stål som er kappet av en tykk bolt / stang og maskinert. Det som er viktig er at boringen til akselen er uskadd, og at den er helt i vinkel med flaten på flensen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...