Jump to content

Er Volvo penta 3-blads foldepropell nedslitt?

Jørgenottosen

Recommended Posts

Hei! Kjøpte seilbåten min for 2 år tilbake, og tok den opp fra vannet første gang i høst. Da var propellen ganske overgrodd. Etter at jeg fjernet groen ser den ut slik som på bildet. Det jeg lurer på er om det er permanente skader jeg ser, eller noe som kan fjernes ved riktig behandling. Jeg tror det er en Volvo penta 3-blads foldepropell

IMG_2139.jpeg

Skaden er permanent. Det går vel an å etsprime og sparkle over skadene som trolig skyldes kavitasjon. På bildet virker det som at propellen har rett farge, den har ikke fått 'rødskjær' av kobber.

Kavitasjon kommer av at gassbobler imploderer på metalloverflaten. Kavitasjon kan skyldes at propellen har for høy 'slipp', at den spinner for mye. Skaden kan også være en kombinasjon av kavitasjon og korrosjon. Som kan ha bakgrunn i manglende katodisk beskyttelse (ikke tilstrekkelig anode).

Prøv å polere opp vingene og se hvor mye av flekkene som da er igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du nevner ikke anoder eller tilstand. Som jeg forstår det, vet du ikke noe om historikk og vedlikehold. Kavitasjons- og korrosjonsskader kan være til forveksling like. Som Hulda sier kan de selvsagt oppstå samtidig. På en seilbåt, med få driftstimer, propellen i gitt vinkel, nok vann rundt propellen og små trimmuligheter (feilkilder), er det rimelig sikkert at dersom du får betydelig kavitasjonnskade, har du veldig feil propell. Propellen "skrur" ikke riktig i vannet i forhold til båtfarten. Da vil det gi kortvarig gevinst å polere og reparere. Så før du legger mye ressurser i noe som helst, bør du sjekke dette med fagfolk. Det finnes tabeller og formler.

Er propellen riktig til din båt, er det mest sannsynlig korrosjon. Det stoppes med riktig anodebruk. Skaden er like permanent, men det gir mer mening å vurdere hva den betyr for drift, evt. berge propellen. Er den feil, må den byttes.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det er ingen vidundermedisin for å berge denne propellen, rettere- propellbladene. Jeg ser ingen feil på bosset. Grunnen til at jeg er litt vag, er at ved kavitasjon burde sugesiden av propellbladene hatt større skade enn trykksiden. Og på bildet ser vi kun trykksiden. Ved polering blir overflaten glatt/polermiddel og gir dårlig feste for etsprimer. Drit i det, kun mer jobb til ingen nytte,

Så kjør over med avfetting, sandpapir, avfetting, etsprimer, sparkel, slip til ønsket finish. Og se hvordan det ser ut til høsten. Legg av i budsjettet til nye blader. Sjekk med motor/gir for korrekte blader. 

Dette er jo en himla dyr propell. Skulle jeg kjøpt en slik til Hulda, ville prisen kruset rundt 50 000. Da ville jeg måttet selge gifteringen og pantsatt Admiralen. Og da ville jeg allikevel manglet 48 000.

Begge mine propeller har sett sånn ut siden jeg kjøpte båten for 21 år siden, da var de 5 år gamle. Motorene var montert av Bjordal & Madsen i Bergen, så jeg har gått ut i fra at de var riktig montert og at det skyldes korrosjon. Jeg har ikke gjort noe med dem, tror ikke det påvirker framdriften stort.

Det er slik at fremdriften/destruksjonen kan stanse. Men loven om at man ikke kan gjøre om ei gammal høne til kylling gjelder. 

Her forklarer jeg med bred pensel. Bruk av anode er viktig for å bremse ned utviklingen. Visse korrosjonsformer, eksemprlvis 'stress corrosion' lar seg ikke stanse. Kavitssjon kanla seg stanse om forutsetninger for kavitasjonen fjernes. Det er mye om og men innen dette feltet.

Har du bilde fra en annen vinkel? så vi ser hvordan det ser ut bak propellbladene? Viktig at de tre anodene rundt 'kroppen' byttes regelmessig.

ser de sånn ut er det på tide å bytte (bilde fra nettet). Jeg har maken propell, ingen slike skader på min, den er ca 7 år gammel.

image.png.2d0c3cca2619378715256b3824b0a265.png

Jeg ville ha droppet sparkling. Jeg tror noen små groper har lite å si.   De skadene jeg ser minner mest om korrosjon. Det er ikke logisk at det er kavitasjon innerst på trykksiden. Mens det området beskyttes best mot korrosjon av sinkanodene.

Min har litt av det samme. Det jeg liker mindre med min er at den er blitt veldig slarkete. Jeg har fast aksling og derfor litt skråmontert propell, så da blir det litt klakkelyder på lavt turtall. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...