dennrick Startet 10.April Link til dette innlegget Startet 10.April Da vi overtok båten på høsten 2022, så kom den med et slitent AGM startbatteri (95 Ah) som jeg byttet ut på våren 2023. Ladeopplegget i båten ved overtakelse var slik at laderen ladet en lithium bank på 400 Ah og nevnte startbatteri. (Det var slik i motorbåten vår også fra Bavaria - hovedladeren ladet både forbruksbank og startbatterier). Det er separat lading for thrusterbankene. Dette funker sikkert greit når man har bly/AGM i begge bankene, men det er kanskje ikke så greit når en lithium bank blir satt inn uten å separere laderegimet til ulike batterier? På våren 2024 byttet jeg lader vha et eksternt firma på opplagsplassen, og de satte inn en Victron IP43 som kan lade med 50Ah. I vinter har jeg når det har vært varmegrader satt på laderen for å toppe lithium banken fra ca 50% til 100%. Har hatt på bittelitt forbruk i båten via lithium banken hele tiden. Startbatteriet som ikke har blitt brukt i den samme tiden har da også blitt utsatt for lading av samme lader. Pr. nå har lithiumbanken fått sitt eget ladeopplegg, og Victron IP43 er 100% dedikert til startbatteriet. Maks ladestrøm har jeg satt til 15A (0,15C), og jeg har stilt inn absorption på 14,4V og floatspenning på 13,8V. Victron appen viser at laderen dytter ut ca 14,67V i BULK modus, så det er høyere enn innstilte verdier. MEN: Når jeg måler spenningen på batteripolene, så begynner spenningen på 15,2V og stiger raskt til ca 15,8V etter at ladingen har startet. Jeg skrudde av laderen etter et par minutter. Etter 2-3 minutter måler jeg hvilespenning på 14,24V på AGM batteriet. Når jeg skrur på motorviften, så faller spenningen til 11,9V. Dette later ikke til å være et helt friskt batteri. Det kan selvsagt være at det er noe galt med en ett år gammel Victron lader, men jeg mistenker kanskje at AGM batteriet har fått en behandling av det ladeopplegget som har vært i båten vår som det ikke har likt, og dermed er ødelagt. Jeg skal prøve å måle imorgen med et annet multimeter også. Hva mener dere? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April dennrick skrev for 1 time siden: Jeg skal prøve å måle imorgen med et annet multimeter også. Hva mener dere? Ja, det var det første jeg tenkte også! De spenningene høres jo helt ville ut. Selv om batteriet er gåent burde ikke spenningen gå i taket. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Det er umulig å få høyere spenning på batteriet enn hva laderen leverer. Hvis batteriet i multimeteret er på vei ut, vil man kunne få underlige avlesinger. Link to post
index Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Sånne målinger får jeg også med dårlig batteri i multimeteret. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dennrick Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Tenkte kanskje at det var noen kjemiske prosesser som foregitt inne i dette batteriet etter at jeg skrudde av laderen som kanskje kunne forklare den veldig høye hvilespenningen ? Enn så lenge heller jeg mot å finne et sted i Drammen jeg kan få tak i et nytt startbatteri. Sjøsetting mandag. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars Hansen Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April dennrick skrev 12 minutter siden: Enn så lenge heller jeg mot å finne et sted i Drammen jeg kan få tak i et nytt startbatteri. Sjøsetting mandag. Finner vel Norges største båtbutikk i Drammen også vel...😅 https://www.biltema.no/ Link to post
dennrick Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Ja, Biltema er jo blitt et slags "gubb-dagis" Vært mye innom der i vinter og ifm prepping av båten før sjøsetting. Jeg skal forberede et nytt innkjøp og hvor, og så skal jeg i båten først for å bytte batterier i det ene multimeteret og ta med det jeg har her hjemme og måle på nytt. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Vi hadde en tråd om et liknende tilfelle for noen år tilbake, hvor det viste seg at det kun skjedde i sollys, og at det var et godt kamuflert solpanel som var koblet på, uten viten.. Link to post
dennrick Svart 10.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April Det var ikke tilfellet her. Jeg hadde skrudd av alt... Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gabi Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Om det ikke er feil på batteri eller multimeter kan du sjekke om funksjonen med recondition står på. Evnt "High (14,7V). Den vil jo gi høy spenning. Hvis den står i bulk burde det ikke skje, men men.... Evnt sjekke innstillinger ift temperaturkompensasjon, om det er noe rart der. Link to post
Roger jo Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April dennrick skrev for 12 timer siden: å det er høyere enn innstilte verdier. MEN: Når jeg måler spenningen på batteripolene, så begynner spenningen på 15,2V og stiger raskt til ca 15,8V etter at ladingen har startet. Jeg skrudde av laderen etter et par minutter. Støtter multimeteret feil, men men for en del år siden kollapset den ene utgangen på 2 X 15 A på Ladix laderen 17V og kokt tørre 2x135 Ah batterier. Fikk ny lader med nytt navn (Defa Marinelader 2x15 230VAC). Ville sjekket laderen med et annet multimeteret siden det målte 11,9V også uten lader? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Flere feil her, både Victron app og multimeter viser merkelige verdier... Skift batteri i multimeteret, evt kjøp nytt. Jeg hadde en lignende sak som holdt på å ødelegge ferien for et par tiår siden. Ladingen gikk opp i langt over 15V og med begrensede hjelpemidler i uthavn kom jeg på å måle spenningen på batteriet i røykvarsleren og det viste 12V... Og dette var et dyrt og veldig kurant multimeter fra en gammel og velrenommert produsent (BBC Goertz). At du har for høy spenning med lading på og veldig lav med bare motorromsviften tydet på gåent batteri men kan jo også være en dårlig kontakt en eller annen plass. Har du målt direkte på batteriPOLENE, ikke polskoene med direkte på batteriet uten noen koblinger mellom? Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
dennrick Svart 11.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April Ja, @SveinHa. Målte rett på polene. Men nå blir det nye batterier i to stk multimeter, og jeg skal kontrollmåle også på andre batterier. Drar ut i båten senere idag. Jeg også lurer på hvorfor Victron appen viser høyere spenning enn det jeg har stilt inn laderen på. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
index Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Laderen kan jo ha sviktet, jeg måtte kassere en ellers god 30A Waeco lader som plutselig bestemte seg for å lade med høyere spenning enn den skulle. Men sjekk med nye batterier i multimeteret først. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dennrick Svart 11.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April Heisann Da jeg kom i båten ved lunsjtider idag, så målte jeg hvilespenning til 12,75V med multimeteret jeg tok med hjemmefra og 12,71V med det samme multimeteret som var helt koko igår. Jeg hadde da skiftet batterier i begge multimeterne. Så..... dette var nytt for meg. Byttet også fellesladeren til thrusterbankene til en lader dedikert til hver bank, montert ganske nærme hver bank. Satte alt sammen på lading. Laderne til thrusterbankene gikk ganske raskt i float, mens startbatteriet ladet et par timer i bulk modus før det gikk over til absorption en god stund. Det er IP43 det da er snakk om på bildet under, og den er satt til å lade med maks 15A. Den er videre stilt inn på 14,4V, men appen viste 14,59V. Vet ikke om det fordi den kompenserer litt for avstand og evt spenningsfall? Jeg målte uansett litt under 14,4V på batteripolene. Det var først da jeg kom hjem i kveld at jeg så via appen at også den hadde gått i float. Noen av disse laderne har vel også et siste trinn der de går over til "Storage". Vet ikke helt om det er nyttig eller om det er like greit å bare slå av ladingen imorgen. Da er det bare å håpe at det to år gamle startbatteriet er i ok form. Jeg har en backup løsning om det ikke skulle klare å sveive maskineriet igang på mandag Skal teste uten lading imorgen hvordan det reagerer på at jeg skrur på motorromsviften. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Da har du løst problemet med batteri i multimeter. Om du setter laderen på XX volt, så kan det være at den slenger på en tidel eller to om den er temperaturkompensert. Altså lavere temperatur vil gi høyere spenning. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn