Dan44 Startet 10.April Link til dette innlegget Startet 10.April Hei godtfolk! Er det noen som kan komme med en god løsning på problemet mitt?(se bilde) Har vurdert å bruke noen syrefaste treskruer, men skjønner selv det blir en halvveis løsning. Evnt no fuge eller farm også skru med syrefaste? Utseende er ikke det viktigste, bare at den flyter. Link to post
Hakkannen Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Hei, og velkommen til forumet😊 Der har du litt jobb foran deg, eventuelt en større jobb, hvis ståa inni stevnen er dårlig. Her har båten sannsynligvis gått i en kai eller lignende, hvis ikke kan det være stevnen er råtten og myk under overflaten. Hvis eika er solid, altså ikke råtnet, kan du feste med syrefaste skruer ja. Først må du fjerne rekspikeren som er der fra før (ikke fjern rekspikeren i alle bordene samtidig, få skrudd inntil et og et bord om gangen, så videre på neste), og sørge for skruer med gjenger i større dimensjon enn det rekspikeren var. Inni spunningen (sporet i stevnen der bordene en gang var og nå skal inn igjen) kan du legge stry innsauset med tjære. Har du tilgjengelig Farm fra før kan også dette brukes, slik jeg synes å lese mellom linjene er ikke dette en båt du ser for deg å ha for alltid. Men skulle du ønske ha båten ei stund framover vil jeg også anbefale en nedskraping og puss av båten, med litt mahognybeis på bordene før olje og lakk vil den nydelige fargen komme tilbake igjen, og båten kan bli ei perle. Det krever litt krefter å dra til bordene igjen, så her bør du ikke basere deg kun på trekkraften til skruene, bordene må få hjelp til å komme på plass, og så fikserer du dem med skruene etter du har fått bordene inntil. Her bør du ha mulighet for å støtte opp båten såpass godt at den ikke rikker på seg selv om du herjer med den. Vanlige tvinger kan være litt utfordrende å bruke siden de ikke får godt tak i bakkant stevnen (der er det allerede bord fra før). Derfor kan en løsning være å heller få dyttet bordene inntil med stokker framfor å trekke dem på plass med tvinger. Du kan sage til stokker tilpasset på lengde og kile disse mot noe fast (en vegg, ei stelling eller annet som ikke gir seg ved press) slik at du får tvunget et og et bord inn mot stevnen igjen (kan legge ut noen beskrivende bilder i morgen lørdag, da skal jeg i verkstedet en tur). Begynn nedenfra og oppover, litt om gangen, det kan være bordene trenger tid på seg for å bli vant med sin nye posisjon. Etter et bord er inntil stevnen igjen kan du skru det fast. Bruk helst skruer med panhode, disse er flate under hodet og vil ikke sprenge (sprekke) bordene like lett. Skru fast, men ikke så mye at du snurrer skruene i treet, siste skruing kan derfor godt gjøres for hånd hvis du ikke har følelsen med drillen. Og har du mulighet, kontakt gjerne en lokal trebåtbygger for litt konsultering, det er langt greiere å forklare og vise hva som må til og hvordan om man er fysisk til stede😊 Holder du til rundt Stavanger kan jeg stikke innom ved anledning. Link to post
Dan44 Svart 11.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April Takk for bra svar, ikke minst raskt! Dette er en båt som egentlig er kjøpt pga motoren som sto i, men alltid gøy å prøve seg på nye ting. Og kjedelig å ikke ha prøvd å få den til å flyte en sesong minst hvertfall. Link to post
Minegensjø Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Solide eikematerialer med gode dimensjoner i alle fall. Hvis ikke mye annet er galt kan det være verdt å forlenge livet til båten noen år til. Ingen bygger slike båter lenger uten for svært store beløp. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn