Rune.f Startet 11.April Link til dette innlegget Startet 11.April Finnes det en liten type gassovn som avgir minimalt med fukt ? "eksos" i form av fukt avgis jo av alle gassovner men noe som er brukbart mtp båtcabin så det ikke dugger på ruter ? Link to post
Code0 Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Hvis ovnen ikke har noe avsug som drar ut til friluft, så vil alle ovner avgi like mye fuktighet. Det hører med i forbrenningsprosessen. Hydrokarboner forbrennes, splittes i karboner (CO2) og hydro (H2O). Om jeg slipper en fis i en Hugo Boss dress eller en fra Dressmann.., samme fis… Link to post
dieselfan Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Code0 skrev 43 minutter siden: Om jeg slipper en Endelig en som kan forklare slik at jeg også kan forstå en prosess 😁👍👍 Link to post
enslagsgjest Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Pass på kullosforgiftning. Hvis alt dugger burde du kanskje lufte mer. Jeg er en slags gjest Link to post
Steihy Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Code0 skrev for 1 time siden: Hugo Boss dress eller en fra Dressmann Ja, den var fin. Jeg har hørt at tørrdrakt hjelper for omgivelsene... I større fyringsanlegg kondenseres vanndampen og vannet ledes ut. I teorien kan det lages små gassovner som tømmes a la luftavfukter. Men svaret til TS blir det samme. Nei, finnes ikke. enslagsgjest skrev 8 minutter siden: Hvis alt dugger burde du kanskje lufte mer. Det er dilemmaet. Mer kald luft å varme opp. Gass uten eksos ut er en dårlig løsning. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Rune.f Svart 12.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April Har brukt vanlig veggmontert gassovn i fullisolerte åtebuer på kun 1.6m×2,4m i mange 10år, unngår dugg på vinduer 100% ved rett ventilplasseringer, tenkte det fantes en spesiel type til båt men gjør vel ikke det da. Link to post
Code0 Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Alternativet er avfukter i tillegg. Men CO2 blir ikke fjernet. Jeg bruker åpen gass kun til matlaging, og da med luka over blussene åpen. Gamlebåten hadde varmeapparat på gass, med egen skorstein. Link to post
Steihy Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Rune.f skrev 1 time siden: Har brukt vanlig veggmontert gassovn i fullisolerte åtebuer på kun 1.6m×2,4m i mange 10år, unngår dugg på vinduer 100% ved rett ventilplasseringer, tenkte det fantes en spesiel type til båt men gjør vel ikke det da. Jo, de finnes, men de er med eksos av noe slag sånn at avgassene går ut. Som andre har sagt, CO2 må ut. Passiv luftutskifting gjøres gjerne med innluft lavt og utluft høyt. I et hus er dette enkelt, men ikke i båt som ikke er utstyrt for dette. Eneste varmekilde som funker godt uten pipe eller eksos, er ren elektrisk. Akkurat det med dogg på vinduene er bare en faktor når luftfuktigheten blir høy. Vanndampen er irriterende, men ikke farlig. I ei fullisolert åtebu har du kanskje isolerglass? Du kan ha like høy luftfuktighet i bua som du har i båten, men mindre kondensering pga varmere vindusflate. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Jeg har brukt gassen som hovedkilde til oppvarming i båt nå i snart 11 år. Tilleggsvarme er vifteovn og dieselvarmer. Med propanovn balanserer jeg luftfuktighet slik at den ligger jevnt på 45 til ca 55 Endelig ble det Bobåt Link to post
Code0 Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Bjørn Løvjomås skrev 8 minutter siden: Med propanovn Er denne frittstående og gassene ender opp i rommet? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Ja, det stemmer. Overvåker med sikkerhetsventil i selve ovnen, samt et par co målere samt gassalarm Endelig ble det Bobåt Link to post
Rune.f Svart 12.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April Ja har isolerglass i åtebuene, har kryssventilering/ved gulvet i en ende å ved taket i andre enden, + 2st 3" pvc rør på hver side av ovnen for å sikre mye innluft, bygger buene selv.(ble litt offtopic med bildene, beklager) Ovnene har sikkerhets ordning som gjør att de slår seg av under en viss luft/oksygen %, men det har aldri skjedd, helt vanlig veggmontert 600w gassovn som fås kjøpt "overalt". Med ett vindu på gløtt eller cabindør åpen hadde jeg overhodet ikke vært redd å bruke den i båt. Link to post
Ida Marie III Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April Veggmontert gass ovn, har du bilde av den ? Har den eksos ut fra hytten ? Slik de har på campingvogner ? Den patenten kunne vært flexibel løsning til neste hjortejakt, i stedet for de faste vi har nå Link to post
Roger jo Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Rune.f skrev On 11.4.2025 at 22.38: Finnes det en liten type gassovn som avgir minimalt med fukt ? "eksos" i Er veldig fornøyd med denne , Tar forbrenningsluften fra utsiden indre rør og eksosen ut i ytre rør. https://dickinsonmarine.com/products/newport-p9000-propane-fireplace-marine-only?srsltid=AfmBOopj5W1gyMutipa5c8Y3x8VpRBQIZg7hJrfaSKaJRj8sjGSdQovC Denne hatten følger ikke med , når peisen ikke er i bruk. https://dickinsonmarine.com/products/weather-guard Er en større og. https://dickinsonmarine.com/products/newport-p12000-propane-fireplace-marine-only?srsltid=AfmBOoqcgdZPLp0G2mfBWLUM2bQWh2ExHH9coHp0HLrJd9vgwTtNsTGN Effektiv og sikker: Denne propanvarmeren er designet med et unikt, direkte ventilasjonssystem som sikrer at forbrenningsprosessen er isolert fra båtens indre. Den inkluderer en innebygd vifte for jevn varmefordeling. @ da Marie III Denne er bra. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rune.f Svart 14.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April Denne, den koster under 1000kr, ikke eksos ut, jeg tilfører bare godt med luft via åpne "ventiler/3" pvc rør" ved siden av ovnen + vanlig veggventil ved tak, selv om det er 30minus holder buene (jeg har bygd å solgt mange i tillegg til mine egne) behagelige +15gr på halv effekt/300watt. Jeg jakter mye ! rev på åte, har brukt denne typen i minst 15år. Link to post
Steihy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Er det denne du har testet i båten også? Den store forskjellen mellom hytta og båten mtp kondens på vinduet er nok isolasjon. Får du opp varmen, kan du lufte nok. Har du isolerglass i tillegg blir det ikke kondens. Bjørn Løvjomås har en strategi med flere kilder som funker for han. Min seilbåt er dårlig isolert, noe som er ganske vanlig. Det er helt umulig å fyre med gass som eneste kilde uten kondens. Om det ikke er for kaldt kan jeg lufte nok til ikke trigge alarmen, men ikke nok til å unngå kondens. Om vinteren trenger jeg 3-4 kW. Da går det ikke i det hele tatt. Om du synes gassvarmen i båten er til å leve med og kondens på vinduet er det eneste problemet, finnes det løsninger. Folk på YouTube viser hvordan bobleplast henger av seg selv på ruta, og isolerer nok til at det ikke kondenserer. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn