Jump to content

Mercury 5 hk 2005 to-takt. Same motor med anna merkenavn?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg har ein Mercury, 5 hk, 2005 modell, totakt, lang stamma.

Eg forstår det slik at det var vanleg med "samarbeid" mellom ulike merkevarer. Dvs. at like motorar blei solgt med ulike merkenavn på dekselet, men med små faktiske skilnader.

Finst same motoren med andre merkenavn?

Bilete av motor og motorskilt. Orsak dårleg kvalitet på biletet.20250412_142132.jpg.03ff87a1a1718e995a3bf74ed2523c15.jpg 

20250412_142149.jpg

Ask skrev 1 time siden:

Kva med Yamaha. Eg har hatt eit par Yamaha fira- eller femhestarar. På hugsen ser dei svært like ut.

Det kommer an på årgang. Opprinnelig var motorene like utvendig, men hadde ulik blokk. 83 og 104 ccm, tror jeg. Senere, etter en eller annen gang på 90-tallet, hadde begge den store blokken.

Redigert: de første årene Mariner eksisterte, var også 4/5 hk lik Yamaha.

I tillegg til dyse er det også en forskjell på reedblokken som sitter innenfor forgasseren. I den er det to porter. På 4Hk så åpner bare den ene reedventilen. Ta ut blokken og bøy stopperen på den som ikke åpner slik at den får samme vinkel som den andre. Den brutale måten er å stikke inn en skrutrekker og bende den åpen, men jeg liker å ta av forgasseren og reedblokka og bruke en tang. 
5Hk ble også levert med mulighet for ekstern tank

muligheten for å velge intern/ekstern tank fantes også på yamaha 4hk på noen årganger.  Min har det, men husker ikke betegnelsen i farta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 27 minutter siden:

muligheten for å velge intern/ekstern tank fantes også på yamaha 4hk på noen årganger.  Min har det, men husker ikke betegnelsen i farta

Hadde en fra 98 med slik mulighet. Mener den het 4 AC.

Honduras skrev for 1 time siden:

I tillegg til dyse er det også en forskjell på reedblokken som sitter innenfor forgasseren. I den er det to porter. På 4Hk så åpner bare den ene reedventilen. Ta ut blokken og bøy stopperen på den som ikke åpner slik at den får samme vinkel som den andre. Den brutale måten er å stikke inn en skrutrekker og bende den åpen, men jeg liker å ta av forgasseren og reedblokka og bruke en tang. 
5Hk ble også levert med mulighet for ekstern tank

Jeg har en Mariner 4hk som er ombygd til 5hk av forhandler. Er vel snart 30 år siden så jeg husker bare bytte av dyse, men det var vel den eneste delen jeg måtte betale for i forbindelse med trimmingen. Motoren min har også mulighet for ekstern tank. 

Motoren er gammel, men ikke saltvannskjørt og nå er det bortimot 15 år siden den var i bruk. Har tenkt på at jeg skulle prøve å starte den igjen. 

Kjempefine moterer. Jeg har en 5Hk "Mercury" som jeg kjøpte 1998 hvis jeg husker korrekt. Ungene kjørte rundt med Steady 230 på hytta. Nå har den stått ca 10 år på loftet og venter på at barnebarn skal bli gamle nok. "Problemet" etterhvert er at jeg har to barnebarn (til nå) og bare en motor. Må nok få meg en til når de nærmer seg jollealder :kul:

abbor skrev for 2 timer siden:

Motoren er gammel, men ikke saltvannskjørt og nå er det bortimot 15 år siden den var i bruk. Har tenkt på at jeg skulle prøve å starte den igjen

Selv om den da neppe har sett E10... vil du gjøre meg en tjeneste  :glorie:  koble til ekstern tank med 98 eller alkylat, åpne dreneringa på forgasseren og pumpe gjennom 2dl bensin  før du drar i snora og drar gammel morro inn i dysene :svetter:

Takk for tipset:smiler: Tror jeg bare har brukt ekstern tank, og rimelig sikker på at den aldri har fått etanolholdig bensin. Etter at jeg kjøpte Antaresen som trollingbåt i 2006 så ble det ikke mye dorging i fra åpen båt så en tank varte i flere år. Jeg fylte heller ikke hos Statoil på hverken bil eller båt siden de startet med etanolinnblanding før det ble et lovkrav.

abbor skrev 48 minutter siden:

Tror jeg bare har brukt ekstern tank

Skal du drenere gasseren så er fallhøyden fra inntern tank ikke like bra som å pumpe med blære fra ekstern tank, noe som gir god fart og virvler i bensinsystemet, noe som river løs mer møkk. 

Om du bare ser 10% nytte i å drenere så er uka redda for meg :tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...