Jump to content

Skippo på fleire einingar? Alternativ til Skippo?

Ask

Recommended Posts

Jeg har Skippo installert på alle mine enheter. Det fungerer bra.

Har vært litt på jakt etter alternativer, på grunn av at jeg har irritert meg mye over den litt aggressive markedsføringen av andre produkter som har kommet til i Skippo appen. Hater all slik reklame, og forsøker å unngå apper med reklame.

Norgeskart har et billigere sjøkart som jeg også bruker, men akkurat nå så virker det ikke hos meg. Vet ikke hvorfor.

Edit: Norgeskart sjøkart virker helt fint på den ene telefonen men ikke den andre. Sikkert noe bugs med telefonen.

Edit 2: Avinstallerte og påinstallerte Norgeskart på den telefonen det ikke virket, og så var alt i orden.

Hvis Norgeskart viser seg å fungere godt nok, så vil jeg vurdere å kutte ut Skippo, som jeg har brukt gjennom mange år, for å bli kvitt reklamen deres.

Sjekket nå prisene for de abonnementene som jeg har. Det er 199,- for Skippo og 99,- for Norgeskart Premium. 

Tror nok at jeg vil ta meg råd til å ha begge deler, og så før det heller bli å bruke Norgeskart, i de periodene jeg blir for lei av reklamene i fra Skippo. 

Begge deler fungerer på alle de nettbrett og mobiltelefoner som jeg har.

Forsøkte å sammenligne sjøkartene nå. Mulig at Skippo har litt mer detaljer. 

Det finnes vel også noe som heter OpenCPN og som er gratis, men har inntrykk av at det er en løsning som er litt mer for "de litt viderekommende".

https://opencpn.org/

Har ikke fått Skippo til å fungere.  Jeg logger meg inn, finner alle opplysninger, hjemmehavn, posisjon, gamle turer etc, men viser bare hele kart flaten som en gul masse og når jeg vil lage en ny tur evt, bare navigere, blir jeg bedt om å kjøpe abonementet til 299 på nytt. Er det andre som har samme problemene? Hadde aldri problemer med gamle Gule Sider sjøkartet.

Oggiwara'en skrev for 8 timer siden:

Har ikke fått Skippo til å fungere.  Jeg logger meg inn, finner alle opplysninger, hjemmehavn, posisjon, gamle turer etc, men viser bare hele kart flaten som en gul masse og når jeg vil lage en ny tur evt, bare navigere, blir jeg bedt om å kjøpe abonementet til 299 på nytt. Er det andre som har samme problemene? Hadde aldri problemer med gamle Gule Sider sjøkartet.

Hadde samme problemer med overgangen til Skippo ja, og kuttet ut hele appen.

På mobilen bruker jeg nå Navionics Boating, men den er dyr! Har lastet ned Orca, men har ikke brukt den særlig mye.

På laptopen bruker jeg OpenCPN. Tok litt tid før jeg kom inn i det, men funker bra.

Og så har jeg Navionics på plotteren.

On 4/13/2025 at 6:42 PM, Arne2 said:

Det finnes vel også noe som heter OpenCPN og som er gratis,

OpenCPN er ikke bare gratis, men også fritt, mens sjøkartene ikke bare koster penger, men også er ufritt og underlagt restriksjoner (både de-jure og de-facto).  Det er litt som olje og vann, egentlig - det er i utgangspunktet ikke mulig å påtvinge brukeren restriksjoner på data som er lastet ned og benyttet i fri programvare.  Jeg synes prossessen med å kjøpe kart under OpenCPN var såpass klønete at jeg rett og slett gav opp (men nå har abonnementet på navionics for lengst løpt ut, så nå bør jeg vel gi OpenCPN et nytt forsøk.  Hadde en rask titt på Skippo, men de støtter ikke de regionene jeg befinner meg i, og prismodellen er dessuten uakseptabel for en som har litt dårlig råd og som kan finne på å bevege seg over mange landegrenser ila ett kalenderår).

Det er litt rart, jeg fikk inntrykk av at Kartverket hadde frigitt alt av data de sitter på.  Da vi forsøkte å lage baatwiki.no for en god del tid tilbake, så kunne vi vise frem nydelige sjøkart helt gratis.  Skjønt, kanskje det bare var rastertbilder som var gratis tilgjengelig, kanskje det var noen (de-jure) bruksbegrensninger på de, samt abegrensninger på hvor mange kartfliker man kunne laste ned om gangen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Takker for tips, @Pequod og @tobixen
Jeg brukte C-map på mobil og laptop tidligere. Det fungerte ikke på det gamle nettbrettet. Var for så vidt fornøyd, men det var litt dyrt. Det er mye mer praktisk for meg å bruke et nettbrett enn laptop, og det gikk med Gule Sider. Men de nyeste versjonene av Skippo funker ikke på det gamle nettbrettet og knapt på mobilen. Siden Orca ser ut til å fungere både på mobil og mitt gamle nettbrett, skal jeg teste det ut. Vet ikke helt om jeg jan lage ruter/turer på det ennå. Kanskje noen her på forumet har erfaring med Orca? Jeg vil helst slippe å kjøpe meg en kartplotter eller nytt nettbrett får å få et vettugt navigasjonsprogram.

@Oggiwara'en autoruting funker, med innleggelse av punkter på vei, hvis du skal via noe.

Har ikke brukt det andre steder enn i sofaen, men der funker det greit. Med litt Orca Core-reklame i ny og ne.

Men skal du ha all funksjonalitet, så blir det dyrt... Orca Plus med Satelittkart, offline-bruk, og lengre ruter koster 599,- i året.

Orca Smart Navigation med forbedra ais, automatisk omdirigering når du avbviker fra ruta og enda lengre ruter, kostef 1799,- i året..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev 2 minutter siden:

@Oggiwara'en autoruting funker, med innleggelse av punkter på vei, hvis du skal via noe.

Har ikke brukt det andre steder enn i sofaen, men der funker det greit. Med litt Orca Core-reklame i ny og ne.

Men skal du ha all funksjonalitet, så blir det dyrt... Orca Plus med Satelittkart, offline-bruk, og lengre ruter koster 599,- i året.

Orca Smart Navigation med forbedra ais, automatisk omdirigering når du avbviker fra ruta og enda lengre ruter, kostef 1799,- i året..

Da er den dyreste versjonen vesentlig dyrere enn til og med C-map! Men den Orca versjonen til 599.- er vel noenlunde det jeg trenger til en ok pris. Så takk for tipset, @chrisrik! :tommel_opp:

Minegensjø skrev On 19.4.2025 at 16.50:

Ohoi fra Barentswatch har mye interessante data, inkludert Kartverkets bakgrunnskart og flyfoto, og kan være verdt å sjekke, men har begrenset nytte mht egen posisjon og krever mobildekning. 

Takk for tipset! 😊

Har prøvd Orca nå på påsketuren nord for Bergen. Og er ikke særlig imponert. Blir helst ikke å fornye det abonemanget...

• 2 uker senere...

Startet den opp nå, og da ser jeg at den bare viser runding, her stillesittende og på hytta.

Slik som den har pleid å fungere før, så har det da pleid å komme opp en "strek" som viser den veien man beveger seg, og hvis man peker kursen eller streken inn på land, eller på en øy eller noe sikt, så regner den automatisk ut avstand og tid fram til punktet. Dette har da tidligere pleid å fungere meget bra.

Går ut i fra at det virker slik i år også, men får ikke satt hytta i bevegelse for å få det testet ut.

Det mest negative med Skippo, er dette evindelige maset om å kjøpe tilleggstjenester. Når det maset dukker opp så bruker jeg Norgeskart sitt sjøkart. Det har en runding med pil som også virker her på hytta.

Med forbehold om at det fortsatt virker likt som før, så er Skippo mye bedre til å vise kurs. (Så sant det ikke dukker opp noen annonser, med reklame for nye produkter.)  

chrisrik skrev for 3 timer siden:

Ved anledning, kunne du utdypet hva du var misfornøyd med? ☺️

Ruteplanlegging her i skjærgården på vestlandet kan vel bare sies å være ubrukelig. Skulle fra Hetlevik på Askøy til Vågseidstranda innenfor slusene ved Lindås. Kom ikke lenger enn til Flatøy i første runde og Feste i andre runde. Og fra Feste til Lindås eller Vågseidstranda fant den ikke Seimsfjorden en gang. Så om dette ikke bedrer seg, går jeg heller tilbake til C-Map på mobil/nettbrett selv om det jeg har betalt unødvendig for både Skippo og Orca nå i April er penger ut vinduet og C-map er dobbel pris, er det den som har fungert best for meg.

Oggiwara'en skrev for 14 timer siden:

Ruteplanlegging her i skjærgården på vestlandet kan vel bare sies å være ubrukelig. Skulle fra Hetlevik på Askøy til Vågseidstranda innenfor slusene ved Lindås. Kom ikke lenger enn til Flatøy i første runde og Feste i andre runde. Og fra Feste til Lindås eller Vågseidstranda fant den ikke Seimsfjorden en gang. Så om dette ikke bedrer seg, går jeg heller tilbake til C-Map på mobil/nettbrett selv om det jeg har betalt unødvendig for både Skippo og Orca nå i April er penger ut vinduet og C-map er dobbel pris, er det den som har fungert best for meg.

Takk for rapport 👌

Høres ut som autoroutingen har en vei å gå.

Kanskje en mail til support hos Skippo gjenoppretter kjøpet ditt. Jeg gjorde kjøpet mitt med Google-brukeren min og har ikke hatt noe problemer. På flere enheter.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev for 2 timer siden:

Takk for rapport 👌

Høres ut som autoroutingen har en vei å gå.

Kanskje en mail til support hos Skippo gjenoppretter kjøpet ditt. Jeg gjorde kjøpet mitt med Google-brukeren min og har ikke hatt noe problemer. På flere enheter.

Nei. Skippo sluttet å fungere på nettbrettet og fu gerer dårlig på mobil. Så det må bli noe jeg vet fungerer.

Oggiwara'en skrev for 23 timer siden:

Har du lagt inn rett båtstørrelse ? Dybde/bredde lengde osv.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

On 5/2/2025 at 12:51 PM, Arne2 said:

Startet den opp nå, og da ser jeg at den bare viser runding, her stillesittende og på hytta.

Slik som den har pleid å fungere før, så har det da pleid å komme opp en "strek" som viser den veien man beveger seg, og hvis man peker kursen eller streken inn på land, eller på en øy eller noe sikt, så regner den automatisk ut avstand og tid fram til punktet. Dette har da tidligere pleid å fungere meget bra.

Går ut i fra at det virker slik i år også, men får ikke satt hytta i bevegelse for å få det testet ut.

Det mest negative med Skippo, er dette evindelige maset om å kjøpe tilleggstjenester. Når det maset dukker opp så bruker jeg Norgeskart sitt sjøkart. Det har en runding med pil som også virker her på hytta.

Med forbehold om at det fortsatt virker likt som før, så er Skippo mye bedre til å vise kurs. (Så sant det ikke dukker opp noen annonser, med reklame for nye produkter.)  

Fikk mail fra skippo, de sier du får triangel hvis du har betal løsningen. 

Har du det?

Har hatt abonnement gjennom mange år, siden det het "Gulesider Sjøkart".  Betaler nå 200,- pr år via Google.

Man kan installere Skippo på så mange enheter som man har. Hentet den opp på 2 forskjellige mobiltelefoner akkurat nå.

Begge hr det til felles at de bare viser en rundt prikk for posisjon, men så er jeg også på hytta og helt i ro. 

Mener at den straks vil vise retning hvis jeg begynner å bevege meg.

Det skyldes sannsynligvis at den viser retning ut i fra faktisk bevegelsesretning, målt vha GPS, og ikke kompassretning, som kan være nokså unøyaktig, for eksempel som følge av magnetiske saker og ting ombord i båten.

Må si at appen har fungert ganske bra for meg, opp gjennom årene. Hadde tidligere planer om å installere ekkolodd for å følge med på dybden, men fant ut at denne appen ga info god nok, slik at jeg slo det i fra meg.

La merke til at den nå kom med et opplegg for automatisk nedlastning av sjøkart til lokal enhet, og det syntes jeg egentlig var positivt. Man behøver bare å huke av for sør Norge og nord Norge. Før lastet jeg ned lokale områder enkeltvis. 

Har nok egentlig alltid fungert bra for meg, unntatt når jeg har irritert meg over diverse tilbud om tilleggstjenester, som jeg ikke vil ha, og oppfordring om å legge inn informasjon, som jeg heller ikke ønsker å legge inn. Klikker av for "har ikke båt", men synes da at det fungerer bra allikevel. 

I forhold til hva alt annet koster i dag, så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor det nevnes at Navionics er for dyrt. Dette er selvsagt subjektivt, men følte jeg måtte nevne det uansett.

Jeg er superhappy med Navionics, men savner Web-appen de valgte å legge ned, Orca har vesentlig bedre bilde for nattseilas.

Videre ser jeg i andra fora at det nevnes at detaljene i Orca er dårligere enn andre aktører.

Jeg har Orca Core, men har ikke tatt den i bruk enda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...