Jump to content

Gjenger motorfeste på Tohatsu 4 hk påhenger

Goddis77

Recommended Posts

Har du liggende noen muttere av forskjellige dimensjoner til å prøve med? Selvsagt kun testes ved å bruke fingrene til å skru, slik at du ikke ødelegger gjengene. Hvis ikke er gjengelære et fint verktøy, om ingen skulle sitte på svaret.

Redigert av Hakkannen
Redigert feil uttrykk (see edit history)
Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Hvis ikke er gjengetolken et fint verktøy, om ingen skulle sitte på svaret.

Enig i at det verktøyet er et must i verktøykassa, sammen med et skyvelære selvsagt 👍

Men her ser jeg at hjelpesentralen (les; Biltema) har gjort en feil. Dette verktøyet kalles gjengelære. Gjengetolk er noe annet. 

Komodo skrev 25 minutter siden:

Dette verktøyet kalles gjengelære. Gjengetolk er noe annet. 

Du har selvfølgelig rett, jeg redigerer forrige post😊 Selv kaller jeg den bare "gjengedingsen", ordet "dings" blir brukt om alt jeg ikke husker navnet på😄

Hvis det er standard M10, så skal det være en stigning på gjengene på 1.5mm. Hvis du ikke har et gjengelære for hånden, så ta skyvelæret, tell 10 gjenger, og mål lengden på det. Det skal da være totalt 15mm, hvis det er ordinær M10. 

Jeg mistenker dette er noe spesielle gjenger, unik stigning for denne motoren. 

Hvis det ikke er japansk motor, så er det gjerne tommes. Kanskje 3/8, som er 9.5mm. du kan jo sett skyvelæret på en tomme, telle å se om det er et antall gjenger som stemmer på det, å se i en gjengetabell om det er noe som stemmer.

Goddis77 skrev 48 minutter siden:

Måler den til å være M10, men får ikke mutter til å passe skikkelig. Ble derfor usikker.

Ta en vanlig M10 skrue og legg den ved siden av, sjekk om gjengene har samme stigning. For meg ser det på øyemål ut som om dette er en vanlig M10 grovgjenge, ikke fingjenge (MF), og heller ikke UNC 3/8". 3/8" UNC har grovere stigning enn en M10 grovgjenge. 

mange slike strammeskruer jeg har sett har hatt finere gjengestigning enn normalt for dimensjonen.    
For en fort&gæli måling , tell opp 10 gjenger og mål avstanden mellom disse

3/8 UNC og M10 1.5 er like nok til at jeg i nødsfall har brukt en M10 bolt for å erstatte en forsvunnet UNC for å komme meg hjem med snøscooter en gang :sjokkert:

(edit:  fikk ikke brukt mer enn en liten bit av gjengene , men fikk tighta til med kontramutter.   Vil ellers ikke anbefale slik mix&trix mellom ulike gjengestandarder :ler: )   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 2 timer siden:

mange slike strammeskruer jeg har sett har hatt finere gjengestigning enn normalt for dimensjonen.    

3/8 UNC og M10 1.5 er like nok til at jeg i nødsfall har brukt en M10 bolt for å erstatte en forsvunnet UNC for å komme meg hjem med snøscooter en gang :sjokkert:

I verste tilfelle gjenger jeg opp på nytt og bruker en M10 bolt for fremtiden. Er en gammel påhenger dette her, og jeg ønsker ikke å bruke noe særlig peng på noe slikt.

Så lenge påhengeren holder fast på gummibåten er jeg happy :)

cosmic skrev for 17 timer siden:

Er det de innv.gjengene i alubraketten som er gåen,eller bolten på bildet?Om det er bolt som er gåen,kan du få hos meg. Jeg har en "donormotor". 

Hei. Er alubraketten, men takker for tilbudet :)

Komodo skrev 2 minutter siden:

Hvis de er de innvendige gjengene som er ødelagte, så er det kanskje en ide å bore opp til M12? I så tilfelle er gjengeboret 10,2, men det funker med 10,5. 

Har gjort dette allerede, men da passet ikke skruen etterpå. Var derfor jeg nå ble usikker og spurte her.

En vanlig M10 bolt gikk helt fint, så det må være noe som enten er litt andre gjenger på, eller annet.

Får se på det videre over påsken :)

Goddis77 skrev 7 minutter siden:

Har gjort dette allerede, men da passet ikke skruen etterpå.

Det der skjønte jeg ikke Goddis. Har du gjenget opp til M12, men så passet ikke skruen etterpå? 

Goddis77 skrev 8 minutter siden:

En vanlig M10 bolt gikk helt fint, så det må være noe som enten er litt andre gjenger på, eller annet.

Den setningen der forstod jeg ikke i det hele tatt. En M10  bolt/skrue passer i motoren sier du. Hva mener du med at det må være litt andre gjenger??

ivar skrev On 14.4.2025 at 10.52:

prøvde du å telle opp + måle avstanden mellom 10 gjenger?  er det feks 1.25mm gjengestigning så skal det da bli 12,5mm på 10 gjenger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 minutt siden:

prøvde du å telle opp + måle avstanden mellom 10 gjenger?  er det feks 1.25mm gjengestigning så skal det da bli 12,5mm på 10 gjenger 

Er vekkreist nå, men ser på det når jeg er hjemme igjen.

Goddis77 skrev On 13.4.2025 at 18.42:

Måler den til å være M10, men får ikke mutter til å passe skikkelig.

Mulig skadede gjenger i tuppen kan være årsaken til at du ikke får mutteren til å passe skikkelig🤔 Har brukt nålefiler til å rette opp skjeve gjenger med tidligere, det finnes sikkert bedre verktøy, men i nøden kommer man langt med litt grovverktøy. Klarer du få gjengene såpass at du får mutteren til å entre skikkelig vil denne også kunne "fikse" litt om du skrur den fram og tilbake noen ganger. Alternativt bruke gjengesnitt hvis ikke mutteren klarer jobben. 

Goddis77 skrev 1 time siden:

10mm bredde, 1,5 i stigning. Tilsvarer det vanlig M10?

JA

Har du forsøkt å skru inn en "vanlig" M10 skrue i gjengeinnsatsen du har montert i braketten din? 

Som @Hakkannen allerede har nevnt så ser det ut som om du har betydelige skader på strammeskruen i de første gjengene. Har du en flatfil for metall kan du ganske enkelt file bort de skadede gjengene, "tuppen" av denne skruen er ikke i gjengeinngrep når du strammer så det går bra.
Dersom ikke en vanlig M10 skrue gikk greit i gjengeinnsatsen, kan noe ha skjedd under monteringen, feks når du brekker av pinnen på enden av den nye innsatsen..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...