Jump to content

Hvordan tette skruehull fra innsiden under vannlinjen

Biam Ford saab

Recommended Posts

17445504310443853395649707417123.jpg.77b1368312bd9f9249d3d2480c0474e9.jpgJeg har montert nytt stemjern,jeg har brukt bittelitt for lange skruer så jeg ser såvidt spissen på skruene inne i båten,har brukt mye tech7 mellom stemjern å skrog når jeg monterte. Hva er best å bruke for å tette helt fra innsiden,henviser til bildet🙂

Mange måter å løse dette på. Du kan enten vaske rent med aceton og lime over en forsterkning, eller du kan støpe over. Jeg hadde nok gjort det siste. Slip vekk gelcoaten i en diameter på 10cm. Klipp til fem sirkler med glassfibermatte. Støp fast med polyester, og mal over med topcoat eller hvit polyuretanmaling til slutt. 

Har ikke jobbet med glassfiber før,hadde sikkert fått det til,men hadde håpet det fantes en enklere å kjappere løsning midlertidig i ivertfall da planen er å ha ut båten på onsdag

31 minutes ago, Biam Ford saab said:

håpet det fantes en enklere å kjappere løsning midlertidig i ivertfall da planen er å ha ut båten på onsdag

Siden du kommer til på innsiden ville jeg brukt gjennomgående bolter med mutter.

Stevnjern kan bli utsatt for store påkjenninger og karosseriskruer blir spinkelt. Skulle de bli revet ut kan du få en betydelig lekkasje.

Biam Ford saab skrev 39 minutter siden:

Har ikke jobbet med glassfiber før,hadde sikkert fått det til,men hadde håpet det fantes en enklere å kjappere løsning midlertidig i ivertfall da planen er å ha ut båten på onsdag

Ja, da kan du lime på en lapp på innsiden. Bruk tek-7 eller en annen god MS-polymer fugemasse, og lim på en kloss av tre eller hva som helst. 

Men du spurte etter:

Biam Ford saab skrev for 3 timer siden:

Hva er best å bruke for å tette helt fra innsiden,

(min utheving) Og da vil jeg anbefale å støpe over med glassfiber. Ingen stor jobb, kanskje enda mindre jobb enn å tilpasse en kloss som du skal lime på, og du er garantert et varig resultat. 

Du finner det du trenger på Biltema for å gjøre den jobben. Glassfibermatte, polyester, herder, en pensel, aluminiumsrulle, og topcoat eller polyurethanmaling. 

Slip rent for gelcoat, klipp til noen biter av matte, bland polyester og 1,5% herder i en liten boks, pensle på litt polyester, legge på matte pensle på litt mer, legge på ny matte osv., og til slutt ruller du over med alu-rulla helt til det surkler. Vipps, så er du ferdig, gjort på en halv time pluss innkjøp av materiell. Male over kan du gjøre til sommeren :tommel_opp:

Jeg har bestemt meg for å bruke gjennomgangsbolter,da jeg følte det var veldig dårlig feste i de jeg skrudde inn sist,skal jeg da bore et hull igjennom på ca 6mm å bruke bolt på 5mm å så fylle det med tech7 eller lignende,å så presse igjennom bolten å skru til?vil det bli tett nok

Hei

I 2004 monterte eg baugbeslag på begge baugane på vår katamaran.

Gjennomgåande boltar der det var mogeleg å koma til på innsida.

Det det var uråd å koma til brukte eg karosseriskruar.

Alle tetta med Sika eller Tec 7.

Det er tett enno.

Det skal seiast at båten har kollisjonsskott, så om det blir ein lekkasje så reknar eg med at det skal mykje til for at båten søkk.

2 hours ago, Biam Ford saab said:

skal jeg da bore et hull igjennom på ca 6mm å bruke bolt på 5mm

Ville brukt samme dimensjon på bor og bolt så den ikke kan bevege seg. Ikke noe problem å få tett om du fyller hullet og smører inn bolten først.

Ask skrev for 9 timer siden:

Hei

I 2004 monterte eg baugbeslag på begge baugane på vår katamaran.

Gjennomgåande boltar der det var mogeleg å koma til på innsida.

Det det var uråd å koma til brukte eg karosseriskruar.

Alle tetta med Sika eller Tec 7.

Det er tett enno.

Det skal seiast at båten har kollisjonsskott, så om det blir ein lekkasje så reknar eg med at det skal mykje til for at båten søkk.

Var det under vannlinjen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...