Jump to content

Drenera forgassarane på Mariner 60, Mariner 10 XR og Mariner 9,9/15 Viking

Ask

Recommended Posts

@dieselfanog andre.

Rett som det er skriv @dieselfan om kor viktig det er å drenera forgassarane på påhengsmotorar.

Det har han sikkert rett i, men  kor er skruane til å drenera forgassarane på desse motorane?

(Eg forstår at bilete hadde vore bra, men eg er eit stykke frå motorane no.)

60-hestaren er 2012 modell totakt, med separat oljetank.

10 XR er frå tidleg 200-talet, trur eg.

9,9/15 Viking er frå 2006.

Eg er takksam for svar.

Hulda skrev 28 minutter siden:

På 200-tallet var det kun Arkimedes.

Ellers på mine så er det et 'gummilokk' under forgasseren. Når dette fjernes, kommer man til dreneringsskruen i bunnen av forgasserens flotørkammer.

Slik var det på min Mariner 5 hk. (Den som Valkyrja putrar til Middelhavet med.)

Eg har ikkje sett slike på Mariner Viking, men det utelukkar ikkje at motoren har ein slik.

Nei, jeg har ingen erfaring med andre enn mine Yamaha og Mariner 4 hk. Før i tiden, den gangen det var skikkelig bensin, var ikke dette et problem. Jeg plukket opp forgasseren på 1986 Mariner, og den var gullende ren etter å ha stått ubrukt i minst 15 år.

Hulda skrev 1 time siden:

På 200-tallet var det kun Arkimedes.

Ellers på mine så er det et 'gummilokk' under forgasseren. Når dette fjernes, kommer man til dreneringsskruen i bunnen av forgasserens flotørkammer.

På 200 talet var det neppe problem med korkje påhengsmotorat eller forgassarar:smiler:

Om A

Me får tru at Hulda siktar til 2000-talet.

Takk for alle svar.

Kjære @Ask

Drenerings skruen sitter alltid slik at tuppen av skruen, kan åpne for en kanal i bunnen som leder veske ut av forgasseren, den kan være montert horisontalt,vertikalt eller en mellomting. Vann og smuss er tyngre enn bensin og derfor legger det seg på bunnen, og derfor er dreneringen på det laveste punktet.

På noen forgassere har avtappingen en utvendig slangenippel, og på enkelte er det montert slange som leder ned langs stammen. 

Skal senere dele noen bilder som viser eksempler som jeg tror er relevante for deg.

deletegninger finnes feks på boats.net.   
Ikke så kjent med merc/mariner, ser ut som at deler må søkes opp via serienr... :usikker: 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/60hp/60hp-9973100-thru-0p016999/carburetor

Mener også å ha sett forgassere uten dreneringsskrue i flottørhus

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...