Jump to content

Hvordan skjære bort rester av syrefast mutter ved turbo/eksosmanifold Volvo Penta D6

Gabi

Recommended Posts

Jeg må bytte babord turbo på min 2007 D6-310. Måtte skifte styrbord turbo i 2022, så tenkte det skulle gå greit.

Men innerste syrefaste bolt aim passer med 15mm fastnøkkel var umulig å hverken komme til med noe eller løsne. Jeg tenkte derfor å bore hull gjennom mutteren og splitte den. Det var ikke lett i det hele tatt og endte opp med å bore gjennom både hele mutteren samt gjengestaget. Men likevel løsnet ikke mutteren. Antagelig sitter det igjen 2-3mm øverst som jeg ikke får boret i stykker.

Jeg prøvde noe dremel greier men ingenting av det utstyret klarte å slipe bort noe. 

Hva i all hverden gjør jeg nå?

Mutteren til venstre har jeg fått løsnet. Den til høyre sliter jeg med.

20250414_204441.jpg.1774757c5db9fd339134c1a6c1fd634d.jpg

Hvordan skal jeg få fjernet rester av mutter og gjengestang?

20250414_204634.jpg.bd3fe850081c7a3ee5d997fe98042c4f.jpg

Roger jo skrev 42 minutter siden:

Mutter kløver biltema Art.nr. 19-1244

Eller dremel

Det er for liten plass til mutterkløyer.

Mylug dremel med skjæreblad for metall kan komme til, men noe usikker. Kan være et godt alternativ å prøve!

V strom skrev 52 minutter siden:

Den fikser du med en skarp håndmeisel og 2kg. Hammer

Tåler støpejernet belastningen tro? Om jeg dunker hardt? Litt usikker her!

Komodo skrev 26 minutter siden:

Eller en slik:

Den så veldig praktisk ut! Jeg sjekket den ut men tror du papiret er hardt og sterkt nok til å klare å slipe den syrefaste mutteren? Sikkert, siden du foreslår den!

Ser Jula har en Meec type som er lik men kanskje ikke slipepapiret er den samme?

Gabi skrev 42 minutter siden:

Den så veldig praktisk ut! Jeg sjekket den ut men tror du papiret er hardt og sterkt nok til å klare å slipe den syrefaste mutteren? Sikkert, siden du foreslår den!

Ja, det går :tommel_opp: Jeg har en slik sliper fra BT, de har også billig slipebånd. Men du må påregne å bytte ut et par av de båndene. 

Da kan jeg bekrefte av heldigvis fungerte bandsliperen! Såvidt det var plass til den, og litt tålmodighet måtte til. Men endelig ble den slipt av bolt og mutter til underkant eksosmanifolden og da ble det synlig bare bolten igjen, som var perfekt!

20250415_095628.jpg

Bra du fikk det til, bare av nysgjerrighet, hvordan skal dette monteres sammen igjen når du ikke kommer til med en fastnøkkel? Og dette med å skjære bort bolt kan vel ikke være std prosedyre hos Volvo Penta?

Stemmer, ingen standard prosedyre nei. Jet hadde ikke fastnøkler (altså den runde delen av de) som passer. Prøvde 2 ulike, men fikk ikke tredd noen av de innpå selv om godset var ganske tynt. Tenkte derfor at å bore i stykker mutteren skulle gå greit og at den ville dele seg men tok veldig feil der.

På remontering fikk jeg låne noen fastnøkler som var enda tynnere i godset, og passet bedre. Så da gikk det sånn passe greit. 20 graders maks utslag elns og så bytte mellom de siden vinkelen for å feste var litt forskjellige mellom de. Volvo har ingen spesialnøkler for slikt men burde hatt det....

Godt å høre at det løste seg for deg @Gabi :tommel_opp: 

Gabi skrev for 2 timer siden:

Jet hadde ikke fastnøkler (altså den runde delen av de) som passer. Prøvde 2 ulike, men fikk ikke tredd noen av de innpå selv om godset var ganske tynt.

Bare for å rydde litt i terminologien; På en vanlig fastnøkkel er det gjerne en åpen og en lukket side. Den lukkede siden kalles ringnøkkel, og den gir jo et mye bedre hold i skruen enn den åpne siden. På slike trange steder hender det at jeg sliper av en vanlig standard ringnøkkel slik at den blir tynnere i godset. Sliper den bare litt på smergelskiva, eller med en vinkelsliper. Nøkkelen blir jo litt svakere, men som regel sterk nok til å trekke til en mutter, det skal ikke så mye til. Måtte bla. gjøre det da jeg hadde av turboen på Viksunden (Yanmar 4LHA), og senest nå i vinter da jeg gjorde en stor jobb på en av bilene her i huset. 

Gabi skrev On 16.4.2025 at 8.22:

Stemmer, ingen standard prosedyre nei. Jet hadde ikke fastnøkler (altså den runde delen av de) som passer. Prøvde 2 ulike, men fikk ikke tredd noen av de innpå selv om godset var ganske tyn

Er det plass til en modifisert unbrakonøkkel ?

Så er unbrakoskrue  løsningen.

image.png.39861e12a7a30acaef2ddaad399ab6d6.png

image.png.435af3ddc419fa58a093b4ccf839a6a7.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev On 16.4.2025 at 10.51:

Bare for å rydde litt i terminologien; På en vanlig fastnøkkel er det gjerne en åpen og en lukket side. Den lukkede siden kalles ringnøkkel, og den gir jo et mye bedre hold i skruen enn den åpne siden.

Beklager, må  rydde litt til, for en gangs skyld er jeg uenig med deg.  er pirkete. :fniser:

Fastnøkkel åpen

image.png.f3013aa77498019cf59db363f3887c99.png

En åpen og lukka fastnøkkel heter "kombinlkkel" 

image.png.5f9b30ac006afb0f6a9e59afeddc037f.png

Ringnøkkel eller Dobbelringnøkkel

image.png.6b0f80d9d709d96ff3e86c9388850ea2.png

Åpen ringnøkkel

image.png.8679f65fb41eb95f53f5f72b31ffcb2a.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Er det plass til en modifisert unbrakonøkkel ?

Det er dessverre bare noen mm klaring under bolten så dessverre ikke plass til slik bolt. Men heldigvis fikk jeg lånt met noen bente og smale ringnøkler så fikk skrudd på.ny tilsvarende mutter som originalt. 

Gabi skrev for 2 timer siden:

Det er dessverre bare noen mm klaring under bolten så dessverre ikke plass til slik bolt. Men heldigvis fikk jeg lånt met noen bente og smale ringnøkler så fikk skrudd på.ny tilsvarende mutter som originalt. 

Hvorfor ikke slipe bort 1-2mm materiale av bendet slik at det er plass til en normal ring-ende av en kombinøkkel..

Når du allerede har en fingerslipper/snabelsliper/minibåndsliper...?

Siden jeg liker best løsninger som gir varig løsning ville jeg kjøpt lange hettemuttere som fåes med nøkkelvidde mindre enn standard.

Eksempelvis M10 mutter har NV17, en DIN for lang hettemutter har NV16.

dieselfan skrev 1 time siden:

Hvorfor ikke slipe bort 1-2mm materiale av bendet slik at det er plass til en normal ring-ende av en kombinøkkel

Kunne helt sikkert vært en god mulighet det! Men all den tid jeg nå er ferdig og montert sammen så får det evnt bli på neste motor jeg skrur dette på! 

Så kan man jo spørre seg om hvorfor ikke slikt er tenkt på fra fabrikken? Det er heller ikke laget spesialverktøy, aå ingen hjelp å få der heller. Et firma har visstnok slipt til et helt sety med slike ringnøkler med bittelitt offsett seg imellom for å møte samme utfordringer som jeg hadde.

Gabi skrev 11 minutter siden:

Så kan man jo spørre seg om hvorfor ikke slikt er tenkt på fra fabrikken?

Det er jo noe folk som skrur mye forskjellig møter hele tiden.

Har mange forskjellige kombinøkkelsett, men må jo stadig "tynne" og kappe verktøy og gjerne sveise på et annet interface for å komme til...

På KAD motorene så brukte jeg "startmotornøkkel" som utgangspunkt.

Takk for flott deling :tommel_opp:  jobben du har gjort er jo et godt eksempel på nettopp det som gjør dette Forumet så bra :klapper:

StartmotnkkelBT.JPG.c2384518ea00adacbb10d301cce9d27b.JPG

Snkkler.JPG.f85da200c608332325908534d8119cd0.JPG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...