PABben Startet 14.April Link til dette innlegget Startet 14.April Jeg har 2 batteribanker. En til start og thruster + dynamo og en forbruksbank med alt annet. Jeg har en dc-dc mellom bankene som lader lithium-banken fra start-banken. Bør eller må jeg ha minus-siden på forbruk kun tilkoblet batteriet eller er det ok å ha samme jording som på start-siden? (Start-siden sin jord er koblet til motorblokka) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Jeg har dc/dc lader fra Victron og der er det bare en jordtilkobling. Det er pluss inn og ut men felles jord. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April PABben skrev On 14.4.2025 at 19.01: Start-siden sin jord er koblet til motorblokka Vis hele sitatet Nå har aldri jeg lagt opp en slik dc-dc lader i båt, men jeg regner med at du snakker om minusledning, ikke jordledning? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ttyridal Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Det vil overraske stort om en dc dc lader har isolert minus "mellom sidene" Du kan lett sjekke dette med et multimeter - på ohm innstilling - sett en probe på inn-minus og den andre på ut-minus. Får du (tilnærmet) null så er svaret på spørsmålet ditt: det spiller egentlig ingen rolle. -men strømmen går ut av pluss- og må komme tilbake til minus -siden av laderen. helst med kortest mulig ledning. Hvis "omveien" om motorblokka er ca like lang og med god dimensjon på ledningen så kan du godt bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Er ikke dette forskjellen på en Victron Orion-Tr Smart isolert DC-DC lader og Victron Orion XS DC-DC lader ikke-isolert ? Den isolerte har minus inn og ut, den andre har bare ett minus-hull. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
lurvetass Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Her er skjermdump fra manualen på victron xs 50. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
PABben Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Takk for gode svar! En viktig detalj her som dere påpeker: Jeg har versjonen med galvanisert isolering og derav separerte minus-punkter :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Isolert minus (eller jord som mange skriver) krever litt mer komponenter og er derfor en dyrere teknisk lösning. I tillegg er de mindre effektive. For de aller fleste båt systemer er felles minus det beste. Men full isolasjon kan være nødvendig for å isolere datakabler. Dette monteres også for å forenkle feilsøking på større fartøyer. Selv jeg en egen designet elektronikk, som fjernstyrer gass/gir systemet på en Volvo D6. Her har jeg lagt inn full isolasjon slik at feil på minus siden ikke kan påvirke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April PABben skrev On 15.4.2025 at 13.40: Jeg har versjonen med galvanisert isolering og derav separerte minus-punkter :) Vis hele sitatet Siden båter har felles minus for batterier og batteribanker har det ingen praktisk betydning hvordan du kobler. Ville vært nyttig om du oppgir hvilken konverter du har. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Jeg har valgt å montere isolert dc-dc lader og separert forbrukerne ombord fra motor, anker og baugpropell. Nødvendig? Ikke godt å si, men da kan jeg ha følsomme komponenter tilkoblet forbrukskretsen uten å bekymre meg. Har opplevd å ligge i en fjord uten dekning, der kritisk finelektronikk sviktet... Så jeg gjør det jeg kan for å slippe en slik situasjon igjen 😊 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
PABben Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Jeg har en "VICTRON Orion TR Smart DC-DC Lader 12>12V 30A (Galvanisk isolert)" :) Kommentar fra moderator: Lagt til i tittelen. Jeg tolker det som at det ikke er noen fare ved å koble sammen de 2 minus-polene på dc-dc-laderen. Grunnen til at jeg i utgangspunktet ble skeptisk var chatGPT sitt svar på om det var greit å koble dem sammen - hvis svar var: Kobler du minus sammen, bypasserer du isolasjonen, og det kan føre til: Jordsløyfer Støy i systemet Økt fare for galvanisk tæring Potensiell skade på utstyret Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Har også isolert Dc-DC typen fra Victron. Den viser isolert så fort motor stopper. Tenker det er greit, siden jeg har landstrøm på forbruk, men ikke start. Da er landstrøm adskilt fra motor. Ser ikke grunn for landstrøm på start. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ttyridal Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Hmm I stand corrected.. Men klør meg fortstatt i hodet. Hvorfor vil man ha galvanisk skille mellom sidene? Selv ikke Victron sin manual sier noe om bruken, så vidt jeg kan se? Det hender jeg sysler med isolerte dc-dc omformere. F.eks hvis du har to 12v kilder og vil lage 24v, så trenger du at den ene er isolert for å kunne sette de i serie. Spenningspotensialet i båten er naturlig flytende (et batteri har ingen referanse-null, bare en side som er 12v mer enn den andre). Så minus-siden i båten kan i teorien være på en fantasillion volt, og plus-siden 12 volt over det. Det spiller ingen rolle. Et fossefall er 10 meter høyt uansett om fossen ligger ved havet eller Mont Everest. Ofte kobler vi minus til motorblokk eller noe annet som er i kontakt med moder-jord, så systemet blir "jordet" (ground referenced) - vi har nå flyttet fossen ned til havet. Ulempen med et isolert system burde da åpenbar - det kan være en stor spenningsforskjell mellom 12v systemet og jord. Fordelen er at det ikke er noe særlig energi i denne flytende referansen, så det gjør ikke så veldig vondt om du er bindeleddet (i motsetning til 240v AC fra land / inverter / generator). Heldigvis(?) har victron begrensett isolasjonen til 200v, ellers skulle det blitt ubehagelig ombord. "statisk elektrisitet" (typ subb rundt på feil teppe) har gjerne et par-fire tusen volt eller mer. Med en isolert dc-dc lader innfører man enten denne flytende referansen på nytt - eller skaper en ekstra, så man nå har to systemer som flyter fritt i forhold til hverandre (og jord) Eksempelet til @JRK gir mening. minus kan være litt forskjellig rundt omkring - avhengig av hvor langt unna batteri / motorblokk du er. Så hvis to dingser er koblet sammen (typ datakabel) og i tillegg begge er koblet til + og - så oppstår det muligheter for krøll: - potensiale for en jordsløyfe (det begynner å gå strøm i datakablen) - de to dingsene er plutselig ikke enige om vi er over eller under f.eks 3v (veldig dumt på et datasignal) - for de måler i forhold til sin egen minus. Så da isolerer vi den ene siden, sånn at de da har samme referanse - og/eller bruker differensiell signalering. Så ser ingen fordeler av at kjøleskap, lys, mobillader osv har flytende null-punkt. men, så vet jeg heller ikke alt - alltid åpen for ny kunnskap :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.