Jump to content

Sealine F37, hvor vanlig er det med rekkesekser motorer?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg følger litt med på Sealine F37, både i Norge og utlandet, og har lagt merke til at mange av disse ser ut til å være utstyrt med Volvo Penta D4. Jeg vet at noen også ble levert med D6, og nå ligger det en på Finn med Yanmar 6LPA-STP.

Er det noen av dere som kjenner til hvilke motorinstallasjoner som vanligvis ble levert i disse båtene? Jeg henger meg litt opp i dette fordi jeg opplever at firesylindrede motorer ofte har hardere gange. Til dere som har D4 – hvordan opplever dere støynivå og vibrasjon inne i kabinen?

Hilsen
Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Fra husken ble de eldre F36/37 levert med KAD 43-44 og litt færre med KAD 300 eller Yanmar 6LP.

Senere var det stort sett D4 260, men noen få fikk Yanmar 6LP også etter D4 sitt inntog. D4 300 levert på noen båter mot slutten av produksjonen.

TAMD 63 og senere D6 kan jeg ikke huske å sett på disse. Ikke dermed sagt at det ikke eksiterer.

Generelt er det mer vibrasjoner på D4 enn de andre på tomgang og lavt turtall. Både KAD og Y 6LP er silkemyke i gangen i forhold. D4 går på 700 rpm på tomgang, mot 600 på D6 og 625 på KAD etter husken. Blir litt mer nøkk inn i gir på de 100 RPM´ene.

KAD har jo kompressor som ligger inne mellom 1600 og 26-2700 rpm som oppleves litt masete og unødvendig på en akslingbåt. 

D4 styrer kompressor etter behov (belastning) og man kan stort sett ligge i ønsket fart uten innslag av kompressor.

Yanmar 6LP er er en god og analog motor som har sine fordeler, men man mister jo ting som elektroniske spaker, turtallsynk, kjørecomputer osv.

Mvh. SAP

wilma skrev for 8 timer siden:

Har D4 med aksling kompressor? D6 har vel ikke det, i hvert fall ikke min D6-370 med aksel.

Hva slags båt har du? Fornøyd med motor?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

wilma skrev for 9 timer siden:

Har D4 med aksling kompressor? D6 har vel ikke det, i hvert fall ikke min D6-370 med aksel.

Det har vært (er) litt både og med modeller og årganger både på D4 og D6.

På D6 435 hadde noen det, mens andre ikke.På nyere D4 i samme type båt hadde D4 270 ikke kompressor mens D4 320 hadde for eksempel. 

Men kompressor på D-serie er noe helt annet enn på KAD da styringen er "smart" og avhenger av flere parametre så den slår inn ved behov. -Og det behovet er langt mindre på en akslingbåt selvom det kan variere endel mellom båter og inhalasjon. Lettdrevet og overmotorisert vs tungdrevet og undermotorisert feks.

Selv på D4 320 med kompressor, slo kompressor så og si aldri inn med mindre man omtrent la flat hendel fra 1000 rpm. Denne Installasonen var "lett", dvs mye motor i forhold til størrelse/ tyngde på båt.

Men lå man i halvfart, 18-1900 rpm i tyngre medsjø kunne kunne den slå inn i de tyngste oppoverbakkene da oppsettet hos VP er programert slik at spakpossisjon ber motor om å holde ett konkret turtall. Følgelig vil belastning og effekt variere på ett og samme turtall avhengig av andre forhold som fekt sjøgang, lett/ tung båt etc. Dette ser man på momentanforbruk i displayet som kan variere betraktlig på ett og samme turtall.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...