Jump to content

Tips ang. installasjon av baugpropell


scandman

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har i lengre tid godt å tenkt på å anskaffe med en baugpropell til båten min (Scand 29) som jeg kjøpte i fjor - mener at jeg sover litt ekstra godt når jeg har den ekstra tryggheten ved kaianøp :blush:

 

Er det noen her på forumet som har noen gode tips om hvem som kan gjøre slikt arbeid til en ikke så altfor dyr penge i bergensområdet? Og hvor stor baugpropell trenger jeg egentlig - 4 eller 6 hk? Jeg har fått et tilbud fra B&M i dolviken - men synes det var rimelig drøyt - så jeg tenkte å sjekke andre, men hvem?

 

scandman

Link to post
Share on other sites

Tja du kan prøve på håkonshella, mener det er to-tre småverksteder der i området. Husker selvsagt ikke navnet på de, men byttet motor for noen år siden der, og da drev de ivertfall og monterte baugpropell på en annen båt der. Var foresten på land der i fjor sommer, så det eksisterer enda :smiley:

 

Ps. har ikke en gangt tørt og gå inn i Dolviken, redd havneleien ville drepe meg :smash:

Link to post
Share on other sites

Antar at dersom du ber om bistand på Båtplassen vil det være medlemmer i ditt område som har utført dette tidligere. Kostnaden for å gjøre dette hos verksteder er gjerne 3 - 4 ganger kostnaden til materiale. Det er ikke spesielt vanskelig å gjøre arbeidet utover å være nøyaktig. Jeg har selv vært nødt til å etterjustere arbeidet levert av en "profesjonell stor norsk leverandør" (Scand) fordi anlegget mellom baugpropellmotor og baugpropelltunnell ikke var godt nok tilpasset: konsekvensen var "vinglete" anleggsflater og mange ødelagte splinter. Det er klokt å velge det største motor-alternativet ditt, dermed har du noe å gå på i sterk sidevind - det er godt vindseil på Baltic'en.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mener at jeg sover litt ekstra godt når jeg har den ekstra tryggheten ved kaianøp :blush:

 

Uff da. Det er jo om å gjøre å være våken ved tillegging. :yesnod::lol:

 

Er det noen her på forumet som har noen gode tips om hvem som kan gjøre slikt arbeid til en ikke så altfor dyr penge i bergensområdet?

 

Hvis du likevel er på de trakter finner du et lite verksted ytterst i Kjapp Marina (lengst nord, gjemt inne i en krok bak noen Baylinere). Ikke umulig at de kan gi deg en god deal.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny båt i høst og oppdaget at det allerede var innstallert tunnell i baugen. Var heldig å få tak i en brukt 4.1 hk Sleipner til 185 mm tunnell. Tror nok denne skal gjøre susen med hele 55 kg skyv til en 30 fots båt på ca 5000 kg.

 

Har snakket med et par karer som har montert selv og det de gruet seg mest for....var å lage selve hullet. Mener at man kan få lånt slik utstyr for montering hos Maritim???

 

Ellers om man vil montere selv kan det være lurt å lese installasjon/bruksanvisning nøye. Det er endel tips der og heller ikke såååå vanskelig å gjøre selv.

 

Se også: http://www.sleipner.no/phpix/bilder/pdf/Si...rsion%203.3.pdf

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Prater du med Scand, vil du få vite at de bruker 4-hester. Det er rikelig. Mirakelet bruker strøm og en 4-hester trekker altså 3000 watt. Det blir mye strøm av slikt når man har 12V anlegg.

 

Ved montering av baugpropell er den mest kritiske delen når man lager hullene gjennom tunnelen for undervannshuset. Det er rom for tabber også her, men det genererer masse ekstra jobb. Klaringen mellom propellbladet og tunnelveggen er bare 1-2 mm.

 

Sleipners monteringsanvisning er svært god. Legg spesielt merke til hva som skrives om avrunding av tunnelåpningen og dimensjonering av strømkabler.

 

Skal man ha noen til å gjøre jobben, koster det mye penger. Ikke er det sikkert at det blir bedre enn det man som hobbymontør kan klare selv heller.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja du kan prøve på håkonshella, mener det er to-tre småverksteder der i området. Husker selvsagt ikke navnet på de, men byttet motor for noen år siden der, og da drev de ivertfall og monterte baugpropell på en annen båt der. Var foresten på land der i fjor sommer, så det eksisterer enda :smiley:

 

Ps. har ikke en gangt tørt og gå inn i Dolviken, redd havneleien ville drepe meg :smash:

Det ene heter Argos, fikk selv innstøpt tunnel på en båt i fjor der, var kjapt og greit. Det andre heter Alvøen marine
Link to post
Share on other sites

Uff da. Det er jo om å gjøre å være våken ved tillegging. :yesnod::lol:

Hehe, sikkert best det ja...

 

Takker for mange gode forslag her. Jeg skal sjekke i løpet av uken de forskjellige stedene. Lover å gi en oppsummering her senere om hva jeg gjør. Slik som jeg ser det nå - så får jeg noen kompetente folk til å støpe inn tunnelen - så kan jeg se om det er noe å spare på å installere propell / kabling selv.

 

Scandman

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...